Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door mutsie
#257822
sinds vorig jaar juni zijn mijn honden aan de barf.
Toch wil ik graag even een reactie of het allemaal wel goed is.

Eens per twee weken of iedere week maak ik een complete mix, die ik per 400 gram invries. Dan hoef ik doordeweeks niet zoveel te doen.

3 Kg paardevlees
2 Kg rundvlees
3 Kg gemalen kipkarkas
1 Kg 1/2 kipvleugels
2 Kg diverse gemalen groentes(peen, broccoli, andijvie, boontjes, kool)
500 gram kwark(door de groentemix heen, anders is het zo los).
2 eieren
800 gram orgaanmix(runderlever, lamsnieren, kippemaag-hart).

Deze mix kan wel eens verschillend met het soort orgaanvlees, of meer kipfilet i.pv. ander spiervlees. Ik probeer wel het percentage bot/vlees/groenten/diversen vast te houden.

om de dag krijgen ze dan nog na de maaltijd, lamsribben/rug of runderbot(groot), afhankelijk wat verkijgbaar is. In ieder geval kippebotten door de maaltijd heen.

1x per week een pens maaltijd
1 x per week of per twee weken een vis maaltijd
(sardines/koolvis + groentes). Ik heb inmiddels een grotere vis liggen ter afwisseling, maar ....ahum...die ligt me zo aan te kijken....

1x per week huttenkase maaltijd.

Het zijn twee duitse staanders met een ideaal gewicht van 20 kg. 2% ervan zou 400 gram per dag zijn.
Echter van deze mix krijgen ze 's morgens ieder 200 gram en 's avonds 400 gram + aanvulling bot.

Het teefje is in de winter wel wat aangekomen, maar in de zomer zwemt ze veel meer.

Aanvulling: af en toe wat probiotica, paar keer per week lijnzaadolie of een visoliecapsule, kelptablet.

Kippenekken, eend, konijn, hert en andere zaken heb ik nog niet kunnen bemachtigen.

Graag jullie commentaar.

Karin.
Door 202spots
#257864
Meng je ALLES door elkaar ???
Of maak je aparte paard,apart rund,apart kip,apart groentmix ???
Door Lizzy
#257961
Hoi Karin,

Ik heb even snel naar de percentages gekeken van je basis mix. Kom ik uit op 45% vlees, 30% vleesbotten, 15% groentes, 6% orgaanvlees en 4% diversen (ei en zuivel.

En dan zou ik zeggen: een beetje meer pens/orgaanvlees mag. Een beetje meer bot mag ook. Maar! Daar heb jij al in voorzien door ze ook wat lamsribben enzo en pens en vis te geven. Dus dat zit volgens mij wel goed.

Vraag ik mij alleen af: wat is een huttekase maaltijd? Geef je dan alleen huttekase? Een zuivelmaaltijd, zeg maar? Niet dat ik daar wat op tegen heb hoor!

Nou, als ik naar de botten kijk, dan geef je kip en lam. Moet kunnen hoor. Ja, je mag nog meer afwisselen, maar je wisselt al behoorlijk af in vlees. Want daar zie ik dus kip, vis, paard, lam, rund. Qua groentes zou je ook nog wat meer afwisseling kunnen aanbrengen. Gebruik bijvoorbeeld eens wat alfalfaspruiten in je mix. En waterkers. Of een een keer wat bietjes. Of bleekselderij. Of pompoen. Da's wel lekker, ter afwisseling.

Eigenlijk maak jij zelf elke dag complete maaltijden. Ik vind dat zelf niet handig/prettig, maar als het voor jou werkt: dan is het prima. Het hoeft niet. Maar dat weet je (denk ik) al lang!

En hoe doen je honden het hierop? Zijn ze gelukkig en gezond? (ook een goede maatstaf ;D, zo niet de belangrijkste!).
Gebruikersavatar
Door sylvia
#257967
Wat mij opvalt is dat je zegt gemalen groenten ipv gepureerde groenten, aan gemalen groenten hebben ze namelijk niet zoveel, vandaar mijn vraag.
Door 202spots
#258077
OK..ik neem dus aan dat ze dan elke dag dezelfde combinatie krijgen...op zich is er niks verkeerds aan de verschillende soorten vlees,maar ik vind het meer afwisseling voor ze ,wanneer ze de ene dag kip,de andere dag paard,de volgende dag rund enz. eten dan dat ze alle soorten vlees tegelijk eten.... :-\

Ik zou ook de kwark en de eieren niet invriezen,maar dat zou ik er vers in de voerbak doorheen roeren.
Ben het ook met Syll eens....gemalen groentes is niet fijn genoeg,moet echt gepureerd worden.
Wanneer je zegd de groente is "los"...bedoel je dat 't uit elkaar valt?
Dat komt waarschijnlijk omdat je alleen andijvie als bladgroente hebt gebruikt,dus volgende keer meer bladgroente of groente met hoog vocht gehalte,b.v bleekselderij,komkommer of tauge.
Wanneer het goed gepureerd is dan is 't net groene soepachtige dikke appelmoes. ;)
Door mutsie
#258884
bedankt voor de adviezen,

Ik denk dat ikzelf dus de percentages anders heb berekend.

50% vlees= 50% vlees+50%bot:
5 kg diversen vlees
3 kg gemalen kipkarkas+botten die ze na de maaltijd krijgen
1kg kipkluifjes

hiervan neem ik 25%=2 Kg groentes
hiervan neem ik 10%=800 gram orgaan
en dan wat diversen.

De groente mix ik in de keukenmachine en is smurrie zeg maar. Maar als ik broccoli ''maal'' is het zo droog.
vandaar de kwark erbij.
Ik probeer wel zoveel mogelijk groentes te varieren, maar soms is er niet zoveel. en teveel kool wil ik ook niet geven.
Zelf vind ik een maaltijd met bjiv. alleen kipdelen zo kaal.

Ik heb mijn ''eigen merk'' KVV zeg maar. Ik heb zelf een drukke baan en vind het prettig om maaltijden uit de vriezer te kunnen halen.

De honden zien er geweldig uit, glimmend, fris gebit en ontdaan van alle tandsteen, goede conditie, gespierd.
Ze zijn helemaal weg van de botten na de maaltijd. Als ik het kleedje klaar leg waar ze hun bot op krijgen, dan rennen ze enthousiast door de kamer heen.

Maar gezien de percentages zou ik iets minder spiervlees kunnen geven, en wat vaker bijv. een kalfsstrot en de groentes nog wat verhogen?
Is 1x pensmaaltijd per week voldoende of mag dat meer zijn.

Karin
Door Lizzy
#258898
Ik vind de percentages heel goed. 45% vlees is prima, hoewel het ook niet erg zou zijn als je 40% geeft en de hoeveelheid orgaanvlees met 5% verhoogd (dat is aan de lage kant nu). Pens mag je 1 keer per week geven. Of vaker. Ik geef zelf 2 keer per week een pensmaaltijd.

Het percentage groente vind ik ook wel goed zo. 15% is mooi zat.

En als jouw honden het goed doen en jij vindt het prettig om je eigen kvv te maken (ik moet zeggen dat ik niet zoveel verschil zie maar dat kan aan mij liggen. Ik vries alle vlees en groentes in de juiste porties in. Op maandag pak ik kalkoen + groente dat ontdooi ik en geef ik aan de honden. Dinsdag pak ik rund of lamsvlees met groente, ontdooi ik en geef ik aan de honden): dan zou ik gewoon lekker door blijven gaan!
Door mutsie
#258977
bedankt hoor!

Voor pens lopen ze inderdaad wel even een blokje om.
(eigenlijk voor alles :)..behalve lever :P)

Karin
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door