Allergie voor kuikens, of gewoon te veel gegeven?

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Elise Lecarme
3-sterren

Berichtdoor Elise Lecarme » Do 01 Sep 2011, 19:20

Eddie, onze ragdoll (ex)kater van bijna twee is/was al een paar maanden aan het kwakkelen met zijn gezondheid.
Hoewel hij nog in de groei moet zijn viel hij in drie maanden tijd 800 gram af (bij een gewicht van 5200 gram).
Uitgebreid onderzoek bij de dierenarts liet niks zien en gelukkig hebben wij een dierenarts (eigenlijk zijn het er twee) die niet zo snel zijn met het geven van antibiotica,
en ook zijn ze in principe voorstander van verse voeding. Onze 5 (ik moet mijn avatar nog aanpassen...) ragdolls zijn dan ook nooit ziek, behalve Eddie.
Bij zijn eerste inenting bij de fokker is hij ook doodziek geworden, ook braken, diarree, erg afvallen, dwangvoeding nodig gehad.
En vanaf die tijd is zijn maag-darm stelsel zijn zwakke plek.
Wij waren toen nog niet bekend met barf en kvv dus de eerste drie maanden hier kregen hij en zus Luna brokken. Wel van Orijen maar toch....
Pas na 3 maanden af en aan diarree en braken van Eddie ben ik na zoeken op dit forum gekomen.
Heb het boekje van Tannetje Koning aangeschaft, en ook de boeken van Billinghurst en Londsdale.
We zijn cold turkey overgestapt op kvv (CB) en deels barf en vanaf dat moment niks niet meer diarree en braken, behalve af en toe als er eendagskuikens op het menu stonden.
Eddie is vanaf het begin een kuiken-verslaafde en zo lief als ie normaal is, zo wild wordt hij als hij kuiken ruikt.
Al bij het vermoeden dat er als avondsnack wel eens een kuikentje op het menu zou kunnen staan at hij de hele dag niks,
zodat er voldoende plaats in zijn maag was voor alle kuikens die hij te pakken kon krijgen.
Niet alleen die van hemzelf, maar ook die van Luna en sinds vorig jaar ook die van Nina.
Omdat hij zo vreselijk gek op die kuikens was, is de gewoonte er in geslopen om een keer of twee per week kuikens te geven en dan vrat hij de twee van hemzelf,
de twee van Luna en een van Nina op. Dus op een avond gingen er zonder enig probleem wel 5 kuikens naar binnen.
En dat twee keer per week.
Kan me nu wel voor mijn kop slaan, want waarschijnlijk is dat veel te veel geweest want op die twee dagen in de week at hij dus niks anders dan die kuikens.
De rest van de week krijgen ze 's morgens en 's avonds CB, en tussendoor barf in de vorm van kwartel, kippennekken, konijnenvlees, sucadelapjes, patrijs, kalkoen, duif.
En Nina, Nikki en Efy eten dan ook nog prooidieren, Ed en Luna jammer genoeg niet.
En een keer per twee weken een stuk vette vis zoals tonin, zalm, sardientjes etc. Behalve die kuikens variatie genoeg lijkt me zo. Vooral omdat het hoofdbestanddeel uit CB bestaat.

Vandaar na dit erg lange verhaal dus deze vragen:

1. Kun je een kat een "overdosis" kuikens geven zodanig dat het gevaar voor de gezondheid opleverd?
2. Kan een kat een voedselallergie voor kuikens ontwikkelen?

Want na deze laatste episode van braken en diarree zijn we gestopt met het geven van kuikens en nu zie je Eddie met de dag aankomen (250 gram in 5 dagen!)
en hij eet wel dubbel zoveel als in zijn "kuikentijd"

Ik geef hem voorlopig ook nog L-lysine en viyo tot hij weer op of over zijn oude gewicht is, maar ik vind de verandering wel groot.
Hij heeft geen antibiotica of diarreeremmers gehad omdat zowel de dierenarts als wij van menig waren dat het lijf waarschijnlijk zichzelf aan het reinigen was.
Wel hebben we hem drie dagen dwangvoeding moeten geven omdat hij altijd meteen stopt met eten en drinken als hij zich niet goed voelt, en dan ook zelf absoluut niet meer aan de gang komt en heeft hij een injectie met primperan gekregen tegen de misselijkheid en het braken.

Alvast bedankt voor reacties en ik ga nu meteen mijn signature bijwerken, want een foto van 3 raggies terwijl we er sinds juli toch echt 5 hebben kan niet  :D

Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”