Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#2098540
ik ben de laatste tijd bezig met uitzoeken wat ik nou precies wil met enten voor kiki en kayne..
maar hoe meer ik lees, hoe verwarrender t wordt voor mij..

ik lees bijv. dat een enting.. (dhppi (parvo levend, hondenziekte, leverziekte, weil, influenza)) een grote enting is? Klopt dat??

en áls het een grote enting is.. lees ik in een topic van tt-tjes dat hij voor 3 jaar geregistreerd staat..
betekend het dat volgens dat topic, het officieel goedgekeurd is voor 3 jaar en je hond volgens dit topic gewoon "beschermd" zou moeten zijn voor 3 jaar??
of begrijp ik dat verkeerd..

en is een kleine enting (parvo, weil en para) standaard?
want kayne is nu opgeroepen voor weil en para.. volgens meneer spreeuw niet voor parvo..

af en toe word ik gillend gek van al die verschillende "inzichten" door verschillende d.a's
de een doet dit, de ander dat.. en dan heb je ook nog verschillende merken die weer anders gezien worden..
meneer spreeuw is onzeker over het niet enten.. voordat hij mij leerde kennen ging hij braaf ieder jaar naar de d.a. omdat die zei dat dat belangrijk was..
ik persoonlijk ent kiek gewoon heel stompzinnig om de 3 jaar.. omdat ik vaak lees dat bij titeren blijkt dat entingen 3 jaar werkzaam lijken te zijn.. het is meer een zelf aangenomen feit dan dat ik dat kan onderbouwen.. eigenlijk wil ik helemaal niet enten.. maar laatste keer begon de hondenclub te zeuren..

kan iemand mij nou precies uitleggen wat wat is?
en als je dus om de 3 jaar de grote enting laat zetten.. je in principe dus voor de hondenclub lekker je neus mag ophalen omdat er een 3 jaar registratie op zit??

:-[
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2098553
spreeuwtje schreef: ik ben de laatste tijd bezig met uitzoeken wat ik nou precies wil met enten voor kiki en kayne..
maar hoe meer ik lees, hoe verwarrender t wordt voor mij..

ik lees bijv. dat een enting.. (dhppi (parvo levend, hondenziekte, leverziekte, weil, influenza)) een grote enting is? Klopt dat??

Klopt, 5 stuks, dus dat is best groot te noemen :-X

en áls het een grote enting is.. lees ik in een topic van tt-tjes dat hij voor 3 jaar geregistreerd staat..

Bijna goed, zou je denken. Echter is in de DHPPi alleen de DHP voor 3 jaar en de P1 maar voor 1 jaar, dus komt er in je boekje te staan dat je volgend jaar moet terug komen. Er is ook alleen DHP....zonder de Pi en die is wel voor 3 jaar. De Pi kan eventueel apart, samen met Bordetella gezet worden in de vorm van een neusenting, die heet KC en is maar 1 jaar geldig.

betekend het dat volgens dat topic, het officieel goedgekeurd is voor 3 jaar en je hond volgens dit topic gewoon "beschermd" zou moeten zijn voor 3 jaar??
of begrijp ik dat verkeerd..

Dat begrijp je goed. Als het enkel om de bescherming gaat is je hond waarschijnlijk wel langer onder de pannen dan die drie jaar.

en is een kleine enting (parvo, weil en para) standaard?
want kayne is nu opgeroepen voor weil en para.. volgens meneer spreeuw niet voor parvo..


Dat is dus goed mogelijk. Parvo is niet apart te zetten, dus die gaat altijd per DHP. De Weil en Pi kunnen wel apart. Een kleine enting in de combi zoals jij 'm noemt, dus met Parvo is niet mogelijk.

af en toe word ik gillend gek van al die verschillende "inzichten" door verschillende d.a's
de een doet dit, de ander dat.. en dan heb je ook nog verschillende merken die weer anders gezien worden..
meneer spreeuw is onzeker over het niet enten.. voordat hij mij leerde kennen ging hij braaf ieder jaar naar de d.a. omdat die zei dat dat belangrijk was..
ik persoonlijk ent kiek gewoon heel stompzinnig om de 3 jaar.. omdat ik vaak lees dat bij titeren blijkt dat entingen 3 jaar werkzaam lijken te zijn.. het is meer een zelf aangenomen feit dan dat ik dat kan onderbouwen.. eigenlijk wil ik helemaal niet enten.. maar laatste keer begon de hondenclub te zeuren..

kan iemand mij nou precies uitleggen wat wat is?
en als je dus om de 3 jaar de grote enting laat zetten.. je in principe dus voor de hondenclub lekker je neus mag ophalen omdat er een 3 jaar registratie op zit??

:-[
Er is een schema van Nobivac beschikbaar op het net. Als je die aan zou houden dan kun je qua verplichtingen overal je neus ophalen.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2101382
Parvo is wel los verkrijgbaar, hondenziekte en HCC niet.
Wat het ook verwarrend maakt is dat er verschillende merken vaccins zijn en dat die andere schema's hanteren. Zo heeft Pfizer een vaccin met parvo/weil. Bij hun schema wordt er ieder jaar parvo/weil gegeven. In het schema van nobivac niet, die doen parvo eens in de 3 jaar.
Door Deesje
#2101405
ik denk dat angelique het goed heeft uitgelegd...

in principe komt het erop neer dat je voor 3 jaar het volgende doet volgens het officiele schema (nobivac)
*  1 x/ 3 jaar:  DHP (distemper/hondenziekte, hepatitis/adenovirus, parvo)
*  elke jaar Pi (para influenza) en L (lepto/weil) en evt de (neus)enting KC (kennelhoest)

in de grote cocktail zit DHPPi (distemper, hepatitis, parvo en para influenza) en daarbij komt de weil L er meestal bij, dat betekent dus inderdaad dat de DHP wel 3 jaar geldg zijn maar dat je na 1 jaar terug moet omdat de Pi en L niet meer geldig zijn.. de L en Pi kun je gewoon los laten zetten



neemt niet weg dat de bescherming al voor 7 jaar is 'vastgesteld', veel langer dan 3 jaar dus maar dat is nog niet officieel..
Gebruikersavatar
Door Hope
#2105780
Ik snap het zelf ook nooit, omdat ik er gewoon alleen al niet wijs uit wordt wat hij nu eigenlijk gekregen heeft al die jaren.

Ik weet dat wij maar 1 keer in een jaar naar de da gaan voor entingen, en dat hij er dan een stuk of 6 krijgt. Maar hoe kan je dat dan anders doen? Want het zou betekenen dat hij ongeveer 3 keer zo vaak geënt word dan nodig.
Wat niet alleen slecht is voor de hond, maar ook voor mijn portemonnee.

(en die dierenarts lacht zich een breuk natuurlijk, dat al die onwetende klanten gewoon braaf doen wat hij zegt en ze het toch  niet begrijpen)

Ow wacht, ik zie het al.
Onze hond krijgt elk jaar:
- parvo levend (verzwakt)
- hondenziekte
- leverziekte
- leptospirose (weil)
- kennelhoest (para-influenza levend/geïnactiveerd)
- kennelhoest (bordetella levend/geïnactiveerd)
- rabies (geïnactiveerd)

Als ik het goed begrijp, dan kan dit dus anders?!
Ik zou het heel graag weten, haha!
Laatst gewijzigd door Hope op vr 09 sep 2011, 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#2105888
Elk jaar  :o sohee, da's een hele waslijst!

Parvo, hondenziekte, hepatitis en rabies zijn iig 3 jaar geldig. Je kunt z'n immuniteit laten testen dmv titeren, als hij na 3 jaar nog een goede titer heeft hoeft hij iig voor hondenziekte, Parvo en hepatitis niet gevaccineerd te worden. Rabies is neem ik aan voor het buitenland, dan moet je wel elke 3 jaar enten.
Weil is hooguit een jaar werkzaam dus als je die noodzakelijk vindt moet je wel elk jaar laten enten. Veel dierenartsen doen moeilijk over losse Weil-vaccinaties dus het kan zijn dat je dan een andere da moet vinden.
Kennelhoest ... tja ... voor pensions en hondenscholen is die vaak verplicht. Gaat je hond niet naar school of pension dan kun je je afvragen of je die wel wilt. Mijn honden worden er nooit tegen gevaccineerd en hebben het ook nooit. Toen ze nog wel gevaccineerd werden hadden ze het elke keer na de inenting.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2105971
Wij gaan toch al op zoek naar een nieuwe da, dus dan hebben we gewoon nóg een nieuwe eis op onze waslijst  :biggrin2:

Maar dat is toch niet normaal! Dat ze je hond zo vol rotzooi stoppen terwijl het gewoon volstrekt onzin is.
Natuurlijk ben ik als eigenaar verantwoordelijk, maar ik ben er toch altijd wel van uit gegaan dat ik mijn dierenarts kon vertrouwen als het om advies ging.

Inenten voor kennelhoest hebben wij een tijd niet gedaan, totdat onze hond er bijna het loodje door legde. Hij kreeg het echt heel, heel erg. Sindsdien doen we dat (op advies van de da die dus vooral aan zijn eigen winst denkt) wel.
Naar het buitenland gaan wij nooit. Ook niet naar België, of in ieder geval niet met de hond. Dus dan zou die rabies enting kunnen vervallen, of is dat voor Nederland ook een risico?
Door Mevroi Kruim
#2105981
Rabies komt in Nederland niet voor, dus enten is alleen nodig als je naar het buitenland gaat. Dan is het ook verplicht.

Tja ... ik denk dat veel dierenartsen ook maar gewoon doen wat de farmaceutische industrie aanraadt, meer enten - meer inkomsten, en zoveel verdienen ze nou ook weer niet. Het is tenslotte een bedrijf, en een broodwinning. Zoals bij elke beroepsgroep zijn er goeden en slechten, dus mij hoor je niet de hele beroepsgroep afkammen, dat vind ik onzin. Maar ik hoor soms wel argumenten van da-en voor vaccineren waar mijn oren tamelijk van gaan klapperen. BV ja, maar dan weet je het tenminste zeker, dat ze goed beschermd zijn  ::) wat aantoonbare onzin is, ten eerste kun je niet immuner zijn dan immuun dus als de vaccinatie goed is aangeslagen is de hond gewoon immuun, elk jaar een spuit er in voegt niks toe. Ten tweede is overvaccineren bepaald niet gezond, het kan immuniteit verminderen en honden kunnen er ziek van worden. Ik heb mijn da wel eens gevraagd of zijn kinderen ook elk jaar 'voor de zekerheid' maar een DKTP en een BMR-enting kregen. Toen was 'ie stil  8)
Gebruikersavatar
Door Hope
#2106080
Ow maar hij zal er ook wel een reden voor hebben, wat het ook moge zijn.
En of hij veel verdiend? Hij rijd in ieder geval een veel grotere auto dan ik  ;)  :biggrin2:

Wat ik jammer vind, is dat wij kennelijk 6 jaar lang verkeerd zijn voorgelicht, daarmee onze hond 6 keer hebben laten enten terwijl dit voor sommige entingen nog maar 2 (of 3) keer nodig zou zijn geweest en ik daarmee niet alleen een hoop geld in het putje heb gegooid maar ook mijn hond met al mijn goede bedoelingen misschien meer kwaad heb gedaan dan goed.
Afijn. Met ieder jaar zoveel entingen, iedere maand een middel tegen teken en ook nog niet zo'n best voer lijkt het me goed om deze winter eens lekker te ontgiften  ;D

Natuurlijk scheer ik niet iedere dierenarts over dezelfde kam. Ze hebben al meerdere keren het leven gered van mijn dierbare beesten-vrienden  :)
Door Mevroi Kruim
#2106369
Het schema van 1x per 3 jaar grote cocktail is nog niet zo oud, daarvoor was het idd standaard elk jaar 'voor de zekerheid', en daarvoor was het puppy-enting, booster en 1 jaars booster en dat was het dan de rest van z'n leven. Sommige mensen lieten dan nog tegen Weil eten, kennelhoest was er niet bij vroegah, honden werden gewoon verkouden net als mensen.

De grote cocktail was toen, ik heb het dan over de zestiger, zeventiger jaren, echt nog nodig, er liepen legio niet-gevaccineerde honden rond, letterlijk, het was toen gebruikelijk om de hond gewoon de straat op te schuiven om zichzelf te vermaken. Ik heb zelf diverse gevallen van hondenziekte en hepatitis meegemaakt. Gevaccineerde honden werden bij mijn weten niet ziek ondanks dat ze dus na 1 jaar niet meer gevaccineerd werden. Waarschijnlijk kregen ze automatisch een boost van het immuunsysteem omdat ze regelmatig met besmette honden in aanraking kwamen, of misschien was de vaccinatie ook toen al levenslang werkzaam.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2106408
Nu staat in het paspoort: geldigheid vaccinaties maart 2012
Betekend dat, dat hij in maart toch alles weer moet krijgen?
Door Deesje
#2113255
nee dat de vaccinaties die 1 jaar geldig zijn in 2012 verlopen, en voor het 'gemak' wordt alles dan opnieuw gedaan... als jij er niets over zegt en toestemt...
Door suzanne 1
#2116667
Je hebt:

De KLEINE cocktail, ofwel DHP (Distemper das hondenziekte, HCC das voor de leverziekte, Parvo)
Deze is 3 jaar geldig officieel, en als je hem laat titeren zelfs vaak nog langer dan 3 jaar.

De GROTE  cocktail, ofwel de DHPPi is dus de DHP uit de kleine cocktail + Pi (Para influenza ofwel griep)
Die Pi is maar 1 jaar geldig en dat is handig. Dan kan de da in je boekje zetten dat je volgend jaar weer terug moet komen, want die Pi is maar 1 jaar geldig (de DHP nog steeds 3 jr).
Wij enten zelf nooit de grote cocktail, een gezonde hond heeft geen griep prik nodig en wij enten alleen voor dodelijke dingen. Pi is NIET verplicht.

Vaak doen ze daar ook nog de L (weil) enting bij. Weil is 1 x per jaar en die zou ik (als je hem wilt enten) in het late voorjaar doen. Weil is nl alleen in de zomer actief en als je hem dus in de herfst laat enten dan is hij zomers niet goed beschermd. Weil is 1 jaar geldig maar vaak blijkt dat dit minder is dan 1 jaar.

Dan heb je nog de RABIES ( hondsdolheid) die is in NL niet verplicht, maar ga je de grens over wel. Die is 3 jaar geldig.
Door suzanne 1
#2116682
Dus als je je aan alle regels wilt houden, dan is de kleine cocktail verplicht 1x in de 3 jaar
de Weil en eventueel de Pi 1x per jaar.

En als je naar het buitenland gaat, de Rabies 1x in de 3 jaar

Oh ja, en ik vergeet dus de kennelhoest. Die is alleen verplicht als je hond naar een kennel, pension, hondenschool etc gaat. Die moet dus 1x per jaar.

Even op een rijtje vanaf 1 jaar

1 jaar:
DHP + Rabies + Weil, en evt. Kennelhoest en Pi

2 jaar:
Weil, en evt. Kennelhoest en Pi

3 jaar:
Weil en evt. kennelhoest en Pi

4 jaar:
DHP + Rabies + Weil en evt. kennelhoest en Pi

etc.

En als je dan om de 3 jaar dus ook de Rabies en de Weil en de kennelhoest en Pi laat enten zou ik dit dus niet allemaal in 1x erin laten jassen.
Die van mij krijgt in November de DHP, in Mei de Rabies en dan kun je evt. in Juni de Weil etc. enten.
Onze hondjes krijgen geen Weil enting, omdat dit een &^%$enting is. Met heel veel bijwerkingen, en de kans dat ze ziek worden van de enting is groter dan dat ze daadwerkelijk Weil krijgen. Maar dit is iets wat ieder voor zich moet beslissen. Als ze nl Weil krijgen is dit vaak dodelijk.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door