Vis, thiamine, vit E..... ik ben even de weg kwijt

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Sarah5
5-sterren

Berichtdoor Sarah5 » Vr 05 Aug 2011, 14:39

Ok hoe meer ik hier lees over vis, vissoorten enzovoort hoe minder ik er van snap.

Hoe zit het met thiamine (?) in de vis is veel goed of juist weinig? Waarom moet je dan vit. E bijvoeren en in welke vorm. Hoe vaak in de week vis is voldoende voor de omega's? Als ik iedere dag een algencapsule voer hoef ik dan helemaal geen vis meer te voeren?

Alvast bedankt voor de antwoorden :)
Lizzy
Moderator

Re: Vis, thiamine, vit E..... ik ben even de weg kwijt

Berichtdoor Lizzy » Za 06 Aug 2011, 09:21

Sarah5 schreef:Ok hoe meer ik hier lees over vis, vissoorten enzovoort hoe minder ik er van snap.

Hoe zit het met thiamine (?) in de vis is veel goed of juist weinig? Waarom moet je dan vit. E bijvoeren en in welke vorm. Hoe vaak in de week vis is voldoende voor de omega's? Als ik iedere dag een algencapsule voer hoef ik dan helemaal geen vis meer te voeren?

Alvast bedankt voor de antwoorden :)

Als je gewoon vis voert, dus niet overdreven veel, hoef je nergens rekening mee te houden. Ga je bovenmatig vette vis voeren (meer dan 10% van het totaal dat je aan voeding geeft), dan loop je kans dat je hond op den duur een vitamine B1 tekort oploopt, omdat er een stof in rauwe vis zit (niet alle vis overigens) die vitamine B1 afbreekt. Bovendien heeft je hond, als je heel veel vette vis voert, meer behoefte aan vitamine E. Maar nogmaals, dit gaat niet op wanneer je gewoon normaal vis voert.

Hoeveel vis je nodig hebt voor de omega's is niet te zeggen. Het hangt af van veel factoren. Zoals bijv. hoeveel omega 6 vetzuren jouw hond binnen krijgt. Als je hond geen wild, geen biologisch vlees en geen groenten en rauwe noten krijgt en wel veel bio-industrie kip eet, heeft je hond naar alle waarschijnlijkheid meer omega 3 vetzuren nodig dan wanneer ie wel groenten, algen, noten en wild/biologisch krijgt. Honden die daarnaast ook nog eens plantaardige olieen krijgen van hun baasje (ik raad dat ook af) zoals zonnebloem olie, hebben ook meer behoefte aan omega 3 vetzuren.

Daarnaast kan een hond iets mankeren waardoor ie meer omega 3 vetzuren nodig heeft. Denk aan huidproblemen, gewrichtsproblemen, nierproblemen, kanker, etc.

Een normale gezonde hond die ook groenten eet, die geef je (afhankelijk van de grootte van de hond natuurlijk, maar laten we zeggen een middelgrote hond) bijv. 2 keer per week een sardientje of 1 keer per week een zalmkop.

En als je elke dag een algencapsule geeft, heeft je hond geen vis meer nodig voor de omega's 3 nee.
Sarah5
5-sterren

Berichtdoor Sarah5 » Za 06 Aug 2011, 18:50

Dank je wel!

Dan hou ik het op wat ik nu ook doe. Algencapsules (bij de honden met de huidproblemen), eens per week vis in het menu (sardine of zalmkop) en verder doorgaan met bio vlees. Noten kan ik wel eens gaan toevoegen dat kregen ze nog niet.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”