voor degenen die pijnboomzaden doen in de gfmixjes pijnboompittensyndroom

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht
Aquillo
5-sterren

voor degenen die pijnboomzaden doen in de gfmixjes pijnboompittensyndroom

Berichtdoor Aquillo » Do 14 Jul 2011, 14:16

http://www.vwa.nl/actueel/kennisbladen- ... ndroom-pns

Blijkt dat er onderzoek is gedaan vorig jaar naar de metaalsmaak in pijnboompitten en dat er een vermoeden bestaat dat een deel van de oogst ws teveel zware metalen bevatten..
:-\
Linsey
3-sterren

Re: voor degenen die pijnboomzaden doen in de gfmixjes pijnboompittensyndroom

Berichtdoor Linsey » Za 16 Jul 2011, 20:23

Kan de vreemde ontlasting van Dino wel eens verklaren nu ik dat helemaal gelezen heb (groenig/geel wat platter dan anders en er is geen lijn te trekken ivm wat hij eet), heeft hij niet altijd, maar hij krijgt ook niet altijd pijnboompitten. Eens even kijken of ik een verband kan zien.
Bedankt voor de link ;)
IraPablo
1-ster

Berichtdoor IraPablo » Ma 15 Aug 2011, 23:08

Heb dat onderzoek ook even gelezen...
ik ben zelf ondertussen dodelijk allergisch voor pijnboompitten, en... sinds 1997 is die allergie begonnen.
Net zoals in dat onderzoek staat is het sinds 1997 voorgekomen dat er andere soorten op de markt zijn die anders smaken.
Bij mij komt er geen pijnboompit meer in huis! Dus ook niet voor hond of papegaai.
pleuntje
5-sterren

Berichtdoor pleuntje » Ma 15 Aug 2011, 23:32

Ikzelf heb pasgeleden ook gereageerd op pijnboompitten met een vieze metaalsmaak in mijn mond. Vreselijk die smaak, niet weg te krijgen. Dus geef dat ook niet aan mijn hond.
KarinM
3-sterren

Berichtdoor KarinM » Di 16 Aug 2011, 16:12

Ik kan mij niet herinneren dat het vies smaakte. Ik had het wel gemalen in combinatie met zonnebloempitten en pompoenpitten en heb niets gemerkt ook niet aan de ontlasting.
pike
5-sterren

Berichtdoor pike » Di 16 Aug 2011, 20:15

KarinM schreef:Ik kan mij niet herinneren dat het vies smaakte. Ik had het wel gemalen in combinatie met zonnebloempitten en pompoenpitten en heb niets gemerkt ook niet aan de ontlasting.

Ze smaken ook niet vies. De rare metaalsmaak komt pas later, als je iets anders eet.  ;) Ik koop ze ook niet meer zolang er geen fatsoenlijke etiketten opzitten waar precies op staat welke pitjes en waar vandaan.
Linsey
3-sterren

Berichtdoor Linsey » Wo 17 Aug 2011, 17:07

Linsey schreef:Kan de vreemde ontlasting van Dino wel eens verklaren nu ik dat helemaal gelezen heb (groenig/geel wat platter dan anders en er is geen lijn te trekken ivm wat hij eet), heeft hij niet altijd, maar hij krijgt ook niet altijd pijnboompitten. Eens even kijken of ik een verband kan zien.
Bedankt voor de link ;)

Sinds ik Dino geen pijnboompitten meer geef, is de vreemde ontlasting weggebleven, kan toeval zijn natuurlijk.
saluki
3-sterren

Berichtdoor saluki » Wo 17 Aug 2011, 22:21

Er is al eerder een topic geweest over de pijnboompit.

Om welke pijnboompitten gaat het?

Volgens onderzoek wordt de bittere smaak uitsluitend veroorzaakt door Chinese pijnboompitten. Het gaat hierbij echter niet om alle varianten.

Er is in bovenstaand onderzoek aangetoond dat de bittere smaak niet wordt veroorzaakt door zware metalen of bestrijdingsmiddelen. De Nederlandse ‘Voedsel en waren authoriteit’ beschouwt deze pijnboompitten op basis van dit onderzoek dan ook als onschadelijk voor de volksgezondheid.

Hoewel de bittere smaak niet schadelijk is voor de gezondheid is het wel ontzettend onaangenaam.

Wat is de oorzaak van de bittere smaak?

Het is nog niet onomstotelijk bewezen, maar wetenschappers geloven dat de bittere smaak wordt veroorzaakt door de stof Triglyceride. Deze
natuurlijke stof zorgt voor een verstoring van de smaakwaarneming.

Het valt dus wel mee met die lekkere pitjes!
Lil
5-sterren

Berichtdoor Lil » Wo 17 Aug 2011, 22:33

nadat ik ook last heb gehad van die vieze smaak (dat hield wel 3 weken aan, brrrr) vind ik pijnboompitten dus niet lekker. De honden krijgen die hier niet, eentje die er geheid problemen van krijgt (maar die kan ik helemaal geen gemalen rauwe noten geven, dat gaat allemaal mis).
Aquillo
5-sterren

Berichtdoor Aquillo » Di 23 Aug 2011, 15:34

daarom houd ik het voor mezelf op biologische pijnboompitten en al helemaal niet uit China.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”