Allergie in de winter

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Allergie in de winter

Berichtdoor Barfplaats

Veerle-scrappyToo
5-sterren

Allergie in de winter

Berichtdoor Veerle-scrappyToo » Zo 03 Jul 2011, 11:48

Naar aanleiding van een gesprek op een ander forum kwam er een vraag bij mij naar boven waarrvan ik dacht...ik gooi het hier even in de groep  :biggrin2:
Als je hond een allergie heeft die NIET verbonden is aan een voedingsallergie, gaat die in de winter dan gewoon door en blijven de klachten EVEN ERG? En waar ik dan ook benieuwd naar ben: welke factoren zijn dan de oorzaken van de allergie?
Welke zaken zorgen in de winter wel nog voor allergieën?
Boeffie Blafmans
5-sterren

Re: Allergie in de winter

Berichtdoor Boeffie Blafmans » Zo 03 Jul 2011, 12:06

Dat hangt helemaal af van het antwoord op jouw laatste vraag. Als die factor zich in huis bevindt kunnen de klachten tijdens de winter ook blijven. Bevindt de factor zich buitenshuis en is die seizoensgebonden, bv vooral in de lente/zomer, dan zijn die klachten er niet of veel minder in de winter. Boef had waarschijnlijk pollenallergie en had vooral begin lente totaan eind herfst klachten, op en af, niet altijd even erg en soms was het even weg. In de winter had hij bijna nooit klachten.
nienk
5-sterren

Berichtdoor nienk » Zo 03 Jul 2011, 12:22

dingen die het hele jaar door voor allergie kunnen zorgen, lijken mij, behalve voedsel, binnenshuis allergieën. denk aan huisstofmijt, huidschilfers, reacties op schoonmaak/wasmiddelen, materiaal van eetbak/deken/kussen/vloerbedekking/etc, shampoo en andere verzorgingsartikelen van zowel hond als de baasjes, etc. eigenlijk kan je het zo gek niet bedenken of een dier kan er allergisch voor zijn.

overigens is het volgens mij wel zo dat een huisstofmijt allergie doorgaans ook kan wisselen met de seizoenen, in een huis met CV is het s winters vaak gemiddeld warmer dan s zomers, waardoor er misschien meer mijten aanwezig zijn.

ook kan de drogere lucht s winters in huis (doordat de kachel aan staat) irriterend werken op de huid waardoor allergische reacties heftiger op kunnen spelen.

als dmv een zorgvuldig eliminatie dieet is vast gesteld dat alle mogelijke voedings allergieën uitgesloten dan wel vermeden zijn èn alle anderen mogelijk oorzaken voor de klachten onderzocht zijn, zit er denk ik niets anders op dan heel erg  goed aan de hond zijn weerstand te werken. eventueel allergie test bij de DA, zodat ook binnenshuis (niet seizoens gebonden omgevings (atopische) allergieën) er zoveel mogelijk uitgesloten kan worden.
Veerle-scrappyToo
5-sterren

Berichtdoor Veerle-scrappyToo » Zo 03 Jul 2011, 12:36

Maar veel van die zaken kan je toch zelf ook terug in handen nemen dan?  Bvb een andere eetbak, kussen of deken aanpassen en een ander wasmiddel of kuisproduct...  Dus dat kan je in feite dan ook elimineren.  Wat blijft er dan nog over?  Huisstofmijt en...?

Hier merken we ook dat het bij Nena gewoon vééls beter gaat.  De eerste winter was ze klachtenvrij terwijl ze ook voor huisstofmijt ( weliswaar in kleine mate) allergisch is en de vorige winter bleef ze gewoon sukkelen met die poten maar dat is volgens mij stressgerelateerd geweest. Stressfactoren zijn weggenomen en de poten genazen omdat het knagen afnam.
nienk
5-sterren

Berichtdoor nienk » Zo 03 Jul 2011, 13:04

hmm, tjah.

ken je het verhaal over hoe de holistisch DA Reus zijn 'lever-hitte' als oorzaak van zijn allergie-klachten ziet?

of hij allergisch is omdat zijn lever te warm is, of dat zijn lever te warm is omdat hij allergisch is, dat weet ik niet. maar ik denk wel dat ook als alle allergie dingen vermeden worden, hij alsnog allergische klachten kan vertonen. zonder dat die dus veroorzaakt worden door een reactie op iets.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”