Beginner met ontzettend veel vragen + keuren van eerste menu

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht
BuBbA
1-ster

Beginner met ontzettend veel vragen + keuren van eerste menu

Berichtdoor BuBbA » Do 30 Jun 2011, 20:05

Hoi,

Het zal nog een hele tijd duren vooraleer we "onze" pup in huis krijgen, maar toch willen we ons graag nu al zo goed mogelijk voorbereiden.
Dankzij een andere Engelse Bulldog houder kreeg ik de verwijzing naar hier, en ik was eigenlijk meteen overtuigd.
Zowel voor de hond, maar ook voor het baasje aangezien ik het vers voeren geweldig vind als ik de foto's hier zie.
Kan dus al niet wachten om ermee te beginnen, maar eerst toch nog een heleboel vragen. :-[

1) De pup zal rond zijn 8 of 9 weken bij ons komen en opgevoed zijn met brokken door de fokker.
Aangezien het vers voeren voor ons helemaal nieuw is en omdat het om een pup gaat vroeg ik mij af wat we best zouden doen:

- Brokken verder zetten tot hij wat groter is en het minder delicaat is om te starten met barf
- Beginnen met KVV om hem te laten wennen aan het idee om dan daarna over te gaan naar barf
- Onmiddellijk starten met barf

2) Hoelang kan je het bestelde vlees in de diepvries bewaren? Verliest het vlees kwaliteit door langer te blijven liggen?

3) Gaat de kwaliteit van het vlees zakken als ik vlees meng? Ik denk dan vooral aan orgaanvlees.
Het lijkt me veel handiger om het orgaanvlees klein te snijden, samen in een pot te gooien, wat te mengen en dan in porties te steken.
Maar natuurlijk wil ik dat niet doen als het de kwaliteit van het orgaanvlees zou verminderen.

4) Zijn er verhoudingen die je best volgt als je orgaanvlees besteld? Ik heb al gelezen dat long niet zo voedzaam is, maar hoe zit het met de rest?
Mag je organen van verschillende dieren ook door elkaar mengen?

5) Kan je eender welk spiervlees en orgaanvlees geven van beginner tot gevorderde of is daar, net zoals bij het vleesbot, ook een verdeling van vlees voor beginners en vlees voor gevorderden?

6) Hoe maken jullie de groentenmix? Is dit gewoon alle groenten in de keukenrobot en klaar of voegen jullie nog dingen toe?

7) Behandelen jullie de groenten nog (wassen, schillen, klein snijden, ...) voor jullie ze verwerken?

8 ) Gaat de groentenmix ook in porties in de diepvries? Hoelang kan je die bewaren?

9) Mijn eerste probeersel van menu:

Eerst even de cijfers:

Gewicht hond: 6kg
% voer per dag: 8%

Behoefte per dag: 480g
Behoefte per week: 3360g

Verdeling:

45% vleesbot = 1512g / week
10% groentemix = 336g / week
20% orgaanvlees = 672g / week
25% spiervlees = 840g / week

Het menu:

Maandag:

Ochtend: 150g kippennek
Middag: 100g geitenvlees / 70g groentenmix
Avond: 100g runderkopvlees / 70g kippennek

Dinsdag:

Ochtend: 100g eendennek / 75g orgaanmix
Middag: 150g orgaanmix
Avond: 120g eendennek / 1 sardientje extra

Woensdag:

Ochtend: 150g kwartel
Middag: 100g konijnenvlees / 70g groentenmix / 1 rauw eitje
Avond: 100g geitenvlees / 70g kwartel

Donderdag:

Ochtend: 100g kippennek / 75g orgaanmix
Avond: 120g kippennek / 1 sardientje extra

Vrijdag:

Ochtend: 150g eendennek
Middag: 100g runderkopvlees / 70g groentenmix
Avond: 100g konijnenvlees / 70g eendennek

Zaterdag:

Middag: 125g orgaanmix / 70g groentenmix / 1 rauw eitje
Avond: 100g orgaanmix / 70g kwartel

Zondag:

Wat uitleg bij de menu:

Dit zou de menu zijn voor de eerste 2 weken. Ik heb de vleesbotten gekozen die hier op het forum genoemd worden als zachte botten. Indien het na deze 2 weken goed gaat met eten en het verteren enzo ga ik verder beginnen uitbreiden naar andere soorten. Is het nodig om deze vleesbotten ook nog te pletten? En kan ik de sardientjes in 1 keer geven of verdeel ik die best in stukken?

Pfoe, wat een lang bericht, sorry voor degene die het lezen.  :P

Al bedankt voor de moeite!

Met vriendelijke groeten,

Ben
lauraV
5-sterren

Re: Beginner met ontzettend veel vragen + keuren van eerste menu

Berichtdoor lauraV » Do 30 Jun 2011, 20:29

BuBbA schreef:Hoi,

Het zal nog een hele tijd duren vooraleer we "onze" pup in huis krijgen, maar toch willen we ons graag nu al zo goed mogelijk voorbereiden.
Dankzij een andere Engelse Bulldog houder kreeg ik de verwijzing naar hier, en ik was eigenlijk meteen overtuigd.
Zowel voor de hond, maar ook voor het baasje aangezien ik het vers voeren geweldig vind als ik de foto's hier zie.
Kan dus al niet wachten om ermee te beginnen, maar eerst toch nog een heleboel vragen. :-[

1) De pup zal rond zijn 8 of 9 weken bij ons komen en opgevoed zijn met brokken door de fokker.
Aangezien het vers voeren voor ons helemaal nieuw is en omdat het om een pup gaat vroeg ik mij af wat we best zouden doen:

- Brokken verder zetten tot hij wat groter is en het minder delicaat is om te starten met barf
- Beginnen met KVV om hem te laten wennen aan het idee om dan daarna over te gaan naar barf
omdat ik nog veel twijfel bij je lees zou ik op kvv beginnen zodat je je rustig kunt inlezen en ervaring op doen2) Hoelang kan je het bestelde vlees in de diepvries bewaren? Verliest het vlees kwaliteit door langer te blijven liggen?als je kvv in de vriezer hebt zou ik het zeker binnen binnen een jaar opmaken want de kwaliteit wordt er niet beter van ..... maar geloof me , zo lang ligt t niet in de vriezer met de juiste bestellingen :biggrin2:

3) Gaat de kwaliteit van het vlees zakken als ik vlees meng? Ik denk dan vooral aan orgaanvlees.
Het lijkt me veel handiger om het orgaanvlees klein te snijden, samen in een pot te gooien, wat te mengen en dan in porties te steken.nee hoor , gewoon niet heeel veel bestellen ...Maar natuurlijk wil ik dat niet doen als het de kwaliteit van het orgaanvlees zou verminderen.

4) Zijn er verhoudingen die je best volgt als je orgaanvlees besteld? Ik heb al gelezen dat long niet zo voedzaam is, maar hoe zit het met de rest?pens 10% (van de 20%) de rest verdelen onder hart, lever en nier ( maagjes en long droog ik hier altijd als snack) Mag je organen van verschillende dieren ook door elkaar mengen? ja 5) Kan je eender welk spiervlees en orgaanvlees geven van beginner tot gevorderde of is daar, net zoals bij het vleesbot, ook een verdeling van vlees voor beginners en vlees voor gevorderden?nee alleen uitkijken met het vleesbot6) Hoe maken jullie de groentenmix? Is dit gewoon alle groenten in de keukenrobot en klaar of voegen jullie nog dingen toe?

7) Behandelen jullie de groenten nog (wassen, schillen, klein snijden, ...) voor jullie ze verwerken?verse boontjes blancheer ik en pompoen schil ik (wat ook niet iedereen ddoet)8 ) Gaat de groentenmix ook in porties in de diepvries? Hoelang kan je die bewaren?hier doe ik de groentemix in een ijsblokjesbakje ( zo een rubbere, makkelijk om eruit te halen) waarna ik ze in een afgesloten bakje doe met tussen ieder laagje een stukje pakpapier9) Mijn eerste probeersel van menu:

Eerst even de cijfers:

Verdeling:

Het menu:

Maandag:

Dinsdag:

Woensdag:

Donderdag:

Vrijdag:

Zaterdag:

Zondag:

Wat uitleg bij de menu:
persoonlijk zou ik er andere spiersoorten bij doen als variatie , hier zijn ze trouwens niet zo dol op kopvlees en vind het persoonlijk ook niet vlees wat veel goede dingen toevoegt
( heb t niet nageteld)Dit zou de menu zijn voor de eerste 2 weken. Ik heb de vleesbotten gekozen die hier op het forum genoemd worden als zachte botten. Indien het na deze 2 weken goed gaat met eten en het verteren enzo ga ik verder beginnen uitbreiden naar andere soorten. Is het nodig om deze vleesbotten ook nog te pletten?ff kijken hoe de pup kauwt en verteerd en anders alles plat meppen En kan ik de sardientjes in 1 keer geven of verdeel ik die best in stukken?ook ff aankijken hoe het gaat met etenPfoe, wat een lang bericht, sorry voor degene die het lezen.  :P

Ben
nienk
5-sterren

Berichtdoor nienk » Do 30 Jun 2011, 22:34

hoi, wat leuk zeg, dat je al zo fanatiek bezig bent, hartstikke goed.

1) ik zou inderdaad ook, als ik je zo een beetje peil, beginnen met een goede kvv, en dan langzaam aan over gaan. dat is voor jou gemoedsrust gewoon fijner. betere het zekere voor het onzekere nemen, als je zorgen maken of het allemaal wel goed gaat met je jonge pupje. van jonge pupjes moet je genieten, niet je druk maken of het wel goed gaat in hun buik.

kies een kvv met gemalen bot als calcium bron, ipv eentje met een calcium supplement. (dat is veelal te vinden op de website van de fabrikanten)

2) best een hele tijd, maar geloof me, het gaat echt wel op voordat het eventueel in kwaliteit achter uit is gegaan.

3) nope, je kan best mengen. neem aan dat je gemengde porties toch niet al te lang blijven liggen.

4) van het totaal gewicht van een dagportie geef je gemiddeld 20% orgaan. daarvan is de helft pens, en de andere helft hart/lever/nier.

5) het kan zijn dat je pupje moet wennen aan smaken van bepaalde diersoorten. qua vertering zit het allemaal wel goed.

ik geef zelf geen groente prutje, die van mij krijgt gewoon af en toe wat rauw en ik maak vaak iets meer groente voor mezelf, dus dan krijgt hij een schepje gekookte boontjes bijvoorbeeld. ik weet wel dat het beter is om hem een groente prutje te geven, maar dat is praktisch niet haalbaar. (mini huisje, mini keukenkastjes, mini vriezer, etc.)

je kan de nekken in het begin even een paar klappen geven, kijken hoe het verteerd, als het goed verteerd (geen stukjes bot in de poep) ga je steeds minder klappen geven.

geeft niks hoor, zo'n lang bericht. de mensen hier op barfplaats kunnen juist beter helpen als er gelijk veel informatie gegeven wordt. je bent hartstikke goed bezig!
Cathelijn
5-sterren

Berichtdoor Cathelijn » Vr 01 Jul 2011, 10:58

Je hebt nog maanden om vragen te stellen, de juiste onderdelen in huis te halen etc, dus je zou volgend jaar ook best meteen met Barf kunnen beginnen hoor. En het menu ziet er voor de eerste week (zonder na te rekenen) goed uit. Wel regelmatig wat veel orgaanvlees op een dag, daar zou je wat in kunnen schuiven (zie zaterdag en zondag).
May Linn
5-sterren

Berichtdoor May Linn » Vr 01 Jul 2011, 12:04

BuBbA schreef:Hoi,

Persoonlijk zou ik gelijk beginnen met Barf. Hier weet je tenminste wat je geeft  ;)
Wel beginnen met kleine vleesbotten en even plat slaan in het begin zodat je pup rustig kan wennen.
Is je pup wat gevoelig voor veranderingen in voer (dat kan de fokker je vast vertellen), dan zou ik hem rustig even omschakelen in 1 á 2 weken.

2) Hoelang kan je het bestelde vlees in de diepvries bewaren? Verliest het vlees kwaliteit door langer te blijven liggen?

Alles in de diepvries gaat op den duur wel wat achteruit met de voedingswaarde, voor hele stukken vlees duurt dit best lang 1 á 2 jaar is geen probleem.
Al vind ik 2 jaar wel max. maar dat kunnen ze nog prima krijgen als de rest van het vlees minder oud is.
Wel is het zo dat gemalen vlees wat sneller in voedingsstoffen achteruit gaat dan stukken vlees. En bv groentes nog sneller dan vlees.

Het lijkt me veel handiger om het orgaanvlees klein te snijden, samen in een pot te gooien, wat te mengen en dan in porties te steken.
Maar natuurlijk wil ik dat niet doen als het de kwaliteit van het orgaanvlees zou verminderen.

Dat is geen probleem, de kwaliteit gaat niet achteruit. Je mag alle soorten vlees met elkaar mengen.

4) Zijn er verhoudingen die je best volgt als je orgaanvlees besteld? Ik heb al gelezen dat long niet zo voedzaam is, maar hoe zit het met de rest?
Mag je organen van verschillende dieren ook door elkaar mengen?

Hart, lever en nier zijn de essentiële organen, deze voer ongeveer in gelijke delen.
Daarnaast hoef je niet persé andere organen te voeren, maar als je het wil kun je hierbij wel soms wat anders geven. Bv tong, testen, maagjes (eend/kip/kalkoen) voegen wat toe.
Long is idd wat minder voedzaam, maar ook daar mogen ze natuurlijk best wel eens een stuk van.

5) Kan je eender welk spiervlees en orgaanvlees geven van beginner tot gevorderde of is daar, net zoals bij het vleesbot, ook een verdeling van vlees voor beginners en vlees voor gevorderden?

Je hebt geen beginners vlees of orgaansoorten. Wel zou ik het spiervlees in hap-klare stukken knippen, zeker in het begin. Omdat je eerst wil zien hoe je hond eet en sommige honden zijn nogal schrokkerd en proberen een heel stuk spiervlees zo naar binnen te werken. Dit past dan niet altijd goed.
Dit zie ik veel vaker dan bij vleesbot, daar is het juist dat je het het best zo groot aan kan bieden dat je hond het niet in 1x door kan slikken (en/of platslaan), tenminste als hij wat schrokt. Anders hoeft dat niet natuurlijk.
6) Hoe maken jullie de groentenmix? Is dit gewoon alle groenten in de keukenrobot en klaar of voegen jullie nog dingen toe?

7) Behandelen jullie de groenten nog (wassen, schillen, klein snijden, ...) voor jullie ze verwerken?

Ik was niet veel, maar spoel soms wel even het zand eraf (niet zo goed voor je keukenmachine).
Pompoen schil ik ook. Boontjes gaan er zo rauw in.
Ik snijd het wel zo klein dat de foodprocessor het kan verwerken, meer niet.

8 ) Gaat de groentenmix ook in porties in de diepvries? Hoelang kan je die bewaren?

Groentemix gaat in de diepvries vrij snel achteruit in voedingsstoffen, daarom word geadviseerd voor niet meer dan 2 maanden groentemix tegelijk te maken.

9) Mijn eerste probeersel van menu:

Eerst even de cijfers:

Verdeling:

Het menu:

Maandag:

Dinsdag:

Woensdag:

Donderdag:

Vrijdag:

Zaterdag:

Zondag:

Je menu ziet er goed uit!!
Wat kleine puntjes:
- kopvlees is vaak heel wisselend in kwaliteit, je hebt soms hele goede kwaliteit met weinig vet en andersom. Het prima te voeren als je goede kwaliteit hebt, maar dat is even uit proberen bij je leverancier.
- Ik zou je orgaan iets meer verdelen over de week.
- Hou er rekening mee dat eenhele kwartel spiervlees en vleesbot samen is. Omdat dit een heel diertje is, zonder orgaan dan. Heb je kwartelkarkas, dan is dat natuurlijk gewoon vleesbot.

Wat uitleg bij de menu:

Dit zou de menu zijn voor de eerste 2 weken. Ik heb de vleesbotten gekozen die hier op het forum genoemd worden als zachte botten. Indien het na deze 2 weken goed gaat met eten en het verteren enzo ga ik verder beginnen uitbreiden naar andere soorten. Is het nodig om deze vleesbotten ook nog te pletten? En kan ik de sardientjes in 1 keer geven of verdeel ik die best in stukken?

Pfoe, wat een lang bericht, sorry voor degene die het lezen.  :P

Ben

Je vleesbotsoorten waar je mee begint zijn prima. Als je hond deze goed kauwt en verteerd, hoef je ze niet meer te pletten.
Ik zou zeker het 1e half jaar alleen uitbreiden met kleinere vleesbotten zoals: parelhoen, konijn, andere delen van kip en eend, fazant (kan wat harder zijn) en haas (kan ook wat harder zijn).
Geit, lam, gans enzo zou ik pas geven als je hond wat ouder is en hier beter mee overweg kan.

De sardientjes zijn zo zacht, die kun je prima in zijn geheel geven.

Je hebt er goed over nagedacht en al veel gelezen.
Dat komt helemaal goed!
Is alleen nog even wachten op je pupje  ;)
Mevroi Kruim
5-sterren

Berichtdoor Mevroi Kruim » Vr 01 Jul 2011, 13:15

Ik zou pupsel gelijk overzetten (dat heb ik zelf ook gedaan). Juist een pup past zich nog snel aan aan het nieuwe menu en juist een pup heeft optimale voeding nodig, oftewel vers. Ik ga voor barf, mijn puppen deden dat gelijk perfect, geen enkel probleem met knagen en scheuren. Ook, weer, jong geleerd is oud gedaan en er gaat niks boven het echte werk, kauwen scheuren, knippen, de kaken en het spijsverteringsstelsel gebruiken zoals het bedoeld is. Plus, je weet wat je voert.

Hart, lever en nier zijn de essentiële organen, deze voer ongeveer in gelijke delen.
Daarnaast hoef je niet persé andere organen te voeren, maar als je het wil kun je hierbij wel soms wat anders geven. Bv tong, testen, maagjes (eend/kip/kalkoen) voegen wat toe.
Long is idd wat minder voedzaam, maar ook daar mogen ze natuurlijk best wel eens een stuk van.

Ik vind pens ook een essentieel orgaan. In mijn menu maakt pens de helft van het orgaan uit en van de rest 1/2 lever en 1/2 nier, hart en andere zaken. Als je aan hersens kunt komen is dat heel mooi, het is zo'n beetje het voedzaamste orgaan.

Ik heb voor de pups niks in hapklare stukken gesneden, ik wil nl juist graag dat ze niet hapslikweg doen maar goed kauwen en knippen. Dus ik heb vanaf dag 1 grotere stukke spier en orgaan geserveerd.
BuBbA
1-ster

Berichtdoor BuBbA » Ma 04 Jul 2011, 17:53

Allemaal heel fel bedankt voor de reacties, heb er weer een heel pak uit geleerd en kan nu weer even verder.
Aangezien ik inderdaad nog wel even tijd heb om hier te blijven vragen, lezen en leren ga ik toch proberen om van bij de start barf te geven.
Dit lijkt me het voordeligst voor zowel mezelf als voor de pup, aangezien het dan net de tijd is om hem gewoon te maken aan allerlei smaken en soorten vlees.

Hebben jullie verder nog aanraders qua leveranciers van vlees?

Op dit moment ziet lupa-dierenvoeding er goed uit, veel keuze en de prijzen vallen goed mee. Maar ik heb geen idee of de kwaliteit daar goed is, dus als jullie nog tips hebben van andere leveranciers ofzo, altijd welkom.  ;D

May Linn schreef:Wat kleine puntjes:
- Hou er rekening mee dat eenhele kwartel spiervlees en vleesbot samen is. Omdat dit een heel diertje is, zonder orgaan dan. Heb je kwartelkarkas, dan is dat natuurlijk gewoon vleesbot.

Ok, dat wist ik dus niet. Ik ga dan maar beginnen met kwartelkarkas. Dient dit karkas in het begin ook geplet te worden zoals de kippennekken/eendennekken?
Stel nu dat ik ook ganse kwartels wil voeren, moet ik dan zelf wat inschatten hoeveel spiervlees en hoeveel vleesbot dat is, of is dat altijd ongeveer evenveel?
Barfplaats
Gesponsord bericht

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”