kvv ontdooien

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: pluk

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

kvv ontdooien

Berichtdoor Barfplaats

esther12
1-ster

kvv ontdooien

Berichtdoor esther12 » Za 25 Jun 2011, 01:09

Het valt me op dat ontdooien van kvv vaak wordt gedaan door het in water te leggen/au bain marie.
Is er een reden om het niet te ontdooien in de magnetron?
charmed
5-sterren

Re: kvv ontdooien

Berichtdoor charmed » Za 25 Jun 2011, 01:28

Als je de kvv in de magnetron ontdooit veranderd de botstructuur omdat het zo snel verhit wordt. En dan krijg je botsplinters, die levensgevaarlijk zijn voor je hond. Honden mogen ook geen kippenbotten die eerst gebraden zijn om diezelfde reden. Bij koud water gaat het ook wel snel, maar het wordt dan niet verhit en het bot blijft dezelfde structuur houden.
Meike en Daisy
5-sterren

Berichtdoor Meike en Daisy » Za 25 Jun 2011, 09:14

Er gaan relatief veel voedingsstoffen verloren door verwarmen in de magnetron. En langzamer het opwarmd, hoe beter.
nienk
5-sterren

Berichtdoor nienk » Za 25 Jun 2011, 12:47

wat charmed zegt is de belangrijkste reden. het verloren gaan van voedingsstoffen is maar een kleinigheidje vergeleken bij de harde botsplinters!!
Meike en Daisy
5-sterren

Berichtdoor Meike en Daisy » Za 25 Jun 2011, 14:19

In kvv is het bot toch gemalen, dat geeft toch geen splinters? De verteerbaarheid wordt misschien minder, daar kan ik me wel wat bij voorstellen.
nienk
5-sterren

Berichtdoor nienk » Za 25 Jun 2011, 14:44

[quote="Meike en Daisy"]
In kvv is het bot toch gemalen, dat geeft toch geen splinters? De verteerbaarheid wordt misschien minder, daar kan ik me wel wat bij voorstellen.
[/quote]

gemalen ja, maar de ene kvv is wat grover gemalen dan de ander, zodoende kunnen er stukjes in zitten die toch echt wel scherp kunnen worden na verhitting.
esther12
1-ster

Berichtdoor esther12 » Za 25 Jun 2011, 17:37

Ik had eigenlijk de indruk dat de magnetron in de ontdooistand niet echt heet wordt. Maar kennelijk toch te heet voor bot?
Bo krijgt kvv van Darf, daar zitten toch echt wel stukjes bot in dus wel een aandachtspunt.
Ik wist overigens niet dat er zoveel voedingsstoffen verloren gingen tijdens het ontdooien in de magnetron.
Lil
5-sterren

Berichtdoor Lil » Za 25 Jun 2011, 17:52

Als je bepaalde onderzoeken leest over wat de magnetron met eten doet (zo ernstig de structuur veranderen dat het ernstig ongezond is), dan gooi je hem onmiddellijk bij het oud vuil... Hier wordt alleen nog maar de. Heteluchtoven en de grill. Van de magnetronfunctie blijf ik af.
charmed
5-sterren

Berichtdoor charmed » Za 25 Jun 2011, 18:02

[quote="esther12"]
Ik had eigenlijk de indruk dat de magnetron in de ontdooistand niet echt heet wordt. Maar kennelijk toch te heet voor bot?
Bo krijgt kvv van Darf, daar zitten toch echt wel stukjes bot in dus wel een aandachtspunt.
Ik wist overigens niet dat er zoveel voedingsstoffen verloren gingen tijdens het ontdooien in de magnetron.

[/quote]op ontdooistand wordt de magnetron echt wel heet. Want het moet in heel korte tijd helemaal ontdooit zijn, dat redt je nooit zonder hitte
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”