Menu toekomstige pup

Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Menu toekomstige pup

Berichtdoor Barfplaats

Sammy1980
5-sterren

Menu toekomstige pup

Berichtdoor Sammy1980 » Zo 15 Mei 2011, 10:52

Aangezien dit mijn eerste pup is die meteen vers gaat krijgen en ik hier nog wel een beetje zenuwachtig over ben  :biggrin2: wil ik graag mijn menu even laten controleren.
Ze wordt afgespeend op KVV bij de fokker dus ze is vers wel gewend gelukkig.

Ik ben er even van uitgegaan dat ze 7 kilo weegt als ze hier komt (bedankt nog Lizzy  :-* )
En ik wil starten met 7% van het lichaamsgewicht, dus 3430 gram per week, 490 gram per dag.

Vleesbot 45% = 1544 gram per week
Spiervlees 25% = 857 gram per week
Orgaan 20% = 686 gram per week waarvan 340 gram pens
Groenten 10% = 343 gram per week

Maandag
Vleesbot 150 gram
Pens 340 gram

Dinsdag
Vleesbot 292 gram
spiervlees/vis 198 gram

Woensdag
vleesbot 221 gram
orgaan 173 gram
groenten 96 gram

donderdag
vleesbot 221 gram
spiervlees 220 gram
groenten 50 gram

vrijdag
vleesbot 221 gram
orgaan 173 gram
groenten 96 gram

zaterdag
vleesbot 221 gram
spiervlees 220 gram
groenten 50 gram

zondag
vleesbot 221 gram
spiervlees 220 gram
groenten 50 gram

En dan nog als extra 2 x een eitje, yoghurt en vis.

Ik wil beginnen met vleesbot: kippen karkas, kwartelkarkas, kippennek, eendennek, kippenvleugels
Spiervlees: konijn, lama, hert, blesbok, springbok, lam, haas, schaap, rund, geit, antiloop.
Orgaan: wordt een mix van kippenhart, lamslever en rundernier

Heb ik nog een paar vraagjes,
Is dit voldoende variatie in vleesbot of kan ik er nog andere zachte botten bij geven?
Heeft de pup bepaalde vleessoorten/organen nodig ivm eventuele vitamines enzo?
Je geeft bij een pup het percentage van het huidige gewicht, wanneer ga je het percentage geven van het gewenste gewicht?
Is dat als ze uitgegroeidt is of als de hond aan gaat geven dat ze teveel krijgt?

Hoop vragen maar wil het met een opgroeiende hond niet verkeerd doen  :biggrin2:
Lizzy
Moderator

Re: Menu toekomstige pup

Berichtdoor Lizzy » Zo 15 Mei 2011, 11:10

[quote="Sammy1980"]
Aangezien dit mijn eerste pup is die meteen vers gaat krijgen en ik hier nog wel een beetje zenuwachtig over ben  :biggrin2: wil ik graag mijn menu even laten controleren.
Ze wordt afgespeend op KVV bij de fokker dus ze is vers wel gewend gelukkig.

Ik ben er even van uitgegaan dat ze 7 kilo weegt als ze hier komt (bedankt nog Lizzy  :-* )
En ik wil starten met 7% van het lichaamsgewicht, dus 3430 gram per week, 490 gram per dag.

Vleesbot 45% = 1544 gram per week
Spiervlees 25% = 857 gram per week
Orgaan 20% = 686 gram per week waarvan 340 gram pens
Groenten 10% = 343 gram per week[/quote]
Ik ben van dezelfde percentages uitgegaan met Biscuit. Dat is me erg goed bevallen. Ik raad je aan om echt goed met de ogen te voeren qua hoeveelheid. En ik weet niet of ik het je verteld had, maar ik ben helemaal van het idee afgestapt dat een Dalmatier pup schraal moet opgroeien. Ik denk dat ze wat vet nodig hebben. Nee, ze moeten niet dik zijn maar zeker niet schraal.

Maandag
Vleesbot 150 gram
Pens 340 gram

Dinsdag
Vleesbot 292 gram
spiervlees/vis 198 gram

Woensdag
vleesbot 221 gram
orgaan 173 gram
groenten 96 gram

donderdag
vleesbot 221 gram
spiervlees 220 gram
groenten 50 gram

vrijdag
vleesbot 221 gram
orgaan 173 gram
groenten 96 gram

zaterdag
vleesbot 221 gram
spiervlees 220 gram
groenten 50 gram

zondag
vleesbot 221 gram
spiervlees 220 gram
groenten 50 gram

En dan nog als extra 2 x een eitje, yoghurt en vis.

Ik heb je percentages nagerekend en die kloppen. Dat wist ik al, jij ook. Maar just to make sure. 

Ik wil beginnen met vleesbot: kippen karkas, kwartelkarkas, kippennek, eendennek, kippenvleugels
Spiervlees: konijn, lama, hert, blesbok, springbok, lam, haas, schaap, rund, geit, antiloop.
Orgaan: wordt een mix van kippenhart, lamslever en rundernier

Heb ik nog een paar vraagjes,
Is dit voldoende variatie in vleesbot of kan ik er nog andere zachte botten bij geven?

Het hangt het er vanaf hoe je dit zelf verdeeld. Geef je 1 dag per twee weken kwartel en 1 dag per twee weken eend en de rest kip (als voorbeeld he!), dan vind ik het teveel kip. Als je 2 keer per week kwartel, 2 keer per week eend en 3 keer per week kip doet, dan is dat prima. Ik heb zelf vanaf 8 weken ook parelhoenkarkas, konijn en haaskarkas gevoerd. Aangezien je qua spiervlees en orgaan zoveel variatie voert, kun je het ook prima met deze vleesbotsoorten af. 

Heeft de pup bepaalde vleessoorten/organen nodig ivm eventuele vitamines enzo?

Een pup heeft beslist lever en nier en hart nodig voor de vitamine A, D en E. Ik vind dat een pup liefst ook vette vis eet. Voor de vitamine D en voor de omega 3 vetzuren.

Je geeft bij een pup het percentage van het huidige gewicht, wanneer ga je het percentage geven van het gewenste gewicht?
Is dat als ze uitgegroeidt is of als de hond aan gaat geven dat ze teveel krijgt?

Ik heb bij een pup zo nooit gedacht. Bij een volwassen hond eigenlijk ook niet. Omdat het eigenlijk te lastig inschatten is wat gewenst gewicht is. Dus wanneer een pup te mager is, verhoog ik het percentage. Wanneer een pup te dik is, verlaag ik het percentage. Dat doe ik trouwens ook bij de volwassen hond.

Hoop vragen maar wil het met een opgroeiende hond niet verkeerd doen  :biggrin2:

Ik vind het erg meevallen hoor :-*

En nee, bij een opgroeiende hond wil je geen fouten maken. Maar die ga je niet maken. Het ziet er goed uit. En je begrijpt het principe. Dus het gaat helemaal goed komen!!
Sammy1980
5-sterren

Berichtdoor Sammy1980 » Zo 15 Mei 2011, 12:47

[quote="Lizzy"]
Ik ben van dezelfde percentages uitgegaan met Biscuit. Dat is me erg goed bevallen. Ik raad je aan om echt goed met de ogen te voeren qua hoeveelheid. En ik weet niet of ik het je verteld had, maar ik ben helemaal van het idee afgestapt dat een Dalmatier pup schraal moet opgroeien. Ik denk dat ze wat vet nodig hebben. Nee, ze moeten niet dik zijn maar zeker niet schraal.

Ok, ik ben met Sammy ook met deze percentages begonnen maar die poepte toen te hard dus dat heb ik aangepast. Wil eerst kijken hoe dit bevalt, gaat pupsel ook krijt poepen dan pas ik de percentages gewoon aan, maar ik begin gewoon hiermee.

Ik heb je percentages nagerekend en die kloppen. Dat wist ik al, jij ook. Maar just to make sure. 
Gelukkig klopt het, ben af en toe geen reken wonder  ;D ;D

Het hangt het er vanaf hoe je dit zelf verdeeld. Geef je 1 dag per twee weken kwartel en 1 dag per twee weken eend en de rest kip (als voorbeeld he!), dan vind ik het teveel kip. Als je 2 keer per week kwartel, 2 keer per week eend en 3 keer per week kip doet, dan is dat prima. Ik heb zelf vanaf 8 weken ook parelhoenkarkas, konijn en haaskarkas gevoerd. Aangezien je qua spiervlees en orgaan zoveel variatie voert, kun je het ook prima met deze vleesbotsoorten af. 
Wilde het inderdaad gewoon afwisselen in 1 week, maar zie dat ik dus ook al meteen parelhoen, konijn en haas kan geven. Dan ga ik dat gewoon ook geven, dacht dat misschien te hard was in het begin, maar dat is dus niet zo.

Een pup heeft beslist lever en nier en hart nodig voor de vitamine A, D en E. Ik vind dat een pup liefst ook vette vis eet. Voor de vitamine D en voor de omega 3 vetzuren.
Ok, lever, nieren en hart dat wist ik inderdaad. Van de vis ook, dacht dat ze misschien nog meer dingen zeker nodig had maar dan kan ik het gewoon bij de bot en spiervlees variatie houden

Ik heb bij een pup zo nooit gedacht. Bij een volwassen hond eigenlijk ook niet. Omdat het eigenlijk te lastig inschatten is wat gewenst gewicht is. Dus wanneer een pup te mager is, verhoog ik het percentage. Wanneer een pup te dik is, verlaag ik het percentage. Dat doe ik trouwens ook bij de volwassen hond.
Oke, dus gewoon wat ik bij Sammy ook doen, gewoon op het oog voeren.

Ik vind het erg meevallen hoor :-*

En nee, bij een opgroeiende hond wil je geen fouten maken. Maar die ga je niet maken. Het ziet er goed uit. En je begrijpt het principe. Dus het gaat helemaal goed komen!!
Dank je wel voor je reactie  :-* Ben weer helemaal gerustgesteld  :biggrin2:
[/quote]
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”