Chihuahua van KVV over op BARF?

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

BellaDonna
1-ster

Berichtdoor BellaDonna » Zo 08 Mei 2011, 13:34

Al een tidje lees ik mee op dit forum.
Mijn hondjes krijgen altijd KVV (Lotgering/ Tinlo/ Haaks Barf) maar ik zit te denken om over te gaan op Barf. Mijn hond Bella is een kruising Kooiker, mijn andere hondje (Donna) is een Chihuahua van 6 mnd.
Hebben jullie tips voor me? Kan een Chi lappen vlees en botten aan? Moet ik het wellicht eerst nog fijner snijden of malen voor haar? Is het handig om langzaam aan over te stappen van KVV op Barf? bijvoorbeeld eerst mengen misschien?
Doe ik mijn honden er een plezier mee, of is het alleen voor mijn eigen idee dat BARF beter is dan KVV?

Heel veel vragen, sorry daarvoor. Ik denk er al een tijdje over na en dan verzamel je wat hè...
Martine-Tom
5-sterren

Re: Chihuahua van KVV over op BARF?

Berichtdoor Martine-Tom » Zo 08 Mei 2011, 14:03

Ik heb een chi kruising van 6 kilo, hij kan met gemak een kippenkarkas aan, hij eet eendennekken en lamsribben.
Ik denk dat je chi het best aankan, kippenek is een mooi maatje denk ik, eendennek zal wel wat te groot zijn maar die kan je halveren, kipkarkas ook, en lamsribben sta ik hier ook te hakken.
Dus ja hoor, het kan je zal er alleen wel wat werk aan hebben om te hakken enzo.
Tom eet sinds deze week ook hele lappen spiervlees, in het begin knipte hij ze nog netjes in stukken, tegenwoordig slurpt hij het zo naar binnen :biggrin2:

Ik zou het eerst in stukjes snijden/hakken en dan kijken hoe het gaat, steeds groter tot ze het goed gewend zijn, en tot je er zelf aan gewend bent ;)
nienk
5-sterren

Berichtdoor nienk » Zo 08 Mei 2011, 15:29

ja hoor, dat kan best met een chihuahua. hartstikke goed dat je het wilt gaan proberen! het is absoluut niet alleen maar jou idee, de hond is er ook enorm bij gebaat. het kluiven poetst de tanden en maakt ze lekker tevreden in hun kop, honden zijn immers gebouwd op iets doen voor hun eten. ze moeten nadenken hoe ze iets op kunnen eten (al hoewel, dat doen ze niet allemaal) en dat is een mooie uitdaging voor ze.

ik denk dat je gewoon moet beginnen zoals iedere barf hond moet beginnen: met platgeslagen beginners botjes. het zal wat lastig porties maken zijn voor zo'n uk, schaf een snoeischaar aan en je krijgt alles wat geschikt is voor je hondje zo in portie stukken voor hem. nekken en stukken karkas, konijnenpoten e.d. kan je allemaal makkelijk in kleine stukjes verdelen. ik probeer zelf altijd zo veel mogelijk tussen de botjes te knippen, dus een nek tussen de wervels en pootjes delen door het gewricht in te snijden en dan de delen los te draaien.

het is in het begin even zoeken hoe je het handigst porties kan maken omdat het maar om van die kleine beetjes gaat, maar ook een kleine hond heeft een volledig menu nodig! daardoor kost ook een kleine hond redelijk wat vriezer ruimte en alsnog gewoon grote bestellingen (alleen minder vaak) omdat vrijwel alles alleen maar per kilo te krijgen is.

lees eens de handleiding en andere beginners documenten door, dan kom je een heel eind!

succes en veel plezier!
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”