Wat kan ik mijn pup voor maaltijd aanbieden

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Jans73
1-ster

Berichtdoor Jans73 » Do 05 Mei 2011, 09:03

Hallo,

Ik heb een Heidewachtel pup van 19 weken die nu 12 kilo weegt. Tot vorige week gaf ik haar brok  :-\, ze krijgt nu 3 verschillende mixen. Ik heb 3 verschillende mixen: rund pens echte kip, de andere mix is rund en vis en de laatste mix heeft lam+been vis en rund. Hiernaast geef ik dan ei en groente.
Maar ik weet dat ik nog niet een goed samen gesteld menu geef, qua groente en zo weet ik het niet goed.
Kunnen jullie mij helpen met een goed samengestelde maaltijd.
Boeffie Blafmans
5-sterren

Re: Wat kan ik mijn pup voor maaltijd aanbieden

Berichtdoor Boeffie Blafmans » Do 05 Mei 2011, 09:12

Wat ontzettend leuk dat je een heidewachtelpupje hebt :smitten: Ik leef ook samen met twee heidewachteltjes. Waar komt ze vandaan als ik vragen mag?

Heb je de beginnersdocumentatie over barf gelezen? Die vind je hier:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 448.0.html

Ik ben niet thuis in de mixen. Bedoel je daarmee kvv, of gemalen barfmixen? Wat is je bedoeling, dat je alles zelf gaat samenstellen, of dat je kant en klare rauwe voeding wilt gaan geven? Wil je gemalen vleesbot gaan/blijven voeren, of ook ongemalen vleesbotten?
TMG1961
5-sterren

Berichtdoor TMG1961 » Do 05 Mei 2011, 09:14

Welkom op BP :)
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Do 05 Mei 2011, 09:21

Welkom op Barfplaats!

Ik denk dat je 2 dingen kunt doen:

1)Je geeft een compleet KVV, een voer waar dus alles in zit maar wat toch rauw en vers is (kies wel een merk met gemalen bot in plaats van een calcium supplement).

2)Je gaat zelf samenstellen maar voordat je dat gaat doen, verdiep je je goed in de materie.

Want, je schrijft dat je niet goed weet hoe je een goed menu samenstelt. En de crux bij het zelf samenstellen is dat je dat wel weet, hoe je een goed menu samenstelt. Zelf. Daarbij kun je gerust onze hulp in roepen maar een menu voor jou maken zou hoogst onverstandig zijn om te doen. Jij moet echt zelf leren wat een hond nodig heeft en hoe je een menu in elkaar zet. Dit is geen onwil maar het hele idee achter het zelf samenstellen is dat jij zelf kennis opdoet over hondenvoeding, zelf een menu maakt en zelf de verantwoordelijkheid op je neemt voor hoe jij je hond voert.

En zeker wanneer je een pup hebt, is het van levensbelang om heel goed zelf te weten wat je doet en wat je voert. Want een pup groeit maar 1 keer op. En dat kan maar 1 keer goed of fout gaan, je krijgt maar 1 kans. Dat schrijf ik niet om je bang te maken want zelf samenstellen is helemaal niet moeilijk en met een goed menu krijg je je pup prachtig op de poten! Maar als je het fout doet en het gaat fout: krijg je dus geen 2de kans.

Kortom, ik zou het verstandig vinden als je zelf gaat leren en lezen en zelf een menu maakt. Als je menu klaar is, wil ik er met alle liefde naar kijken.

Hier de link naar de barfplaats handleiding tot barf: http://www.barfplaats.nl/handleiding-tot-barf

Hier de link naar de barfplaats boek recensies: http://www.barfplaats.nl/boekrecensies (mocht je een boek willen lezen over rauwe/verse voeding zelf samenstellen).

En hier het topic voor beginners: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 448.0.html

De basis is dat je je pup zo'n 40% tot 50% zachte, geschikte vleesbotten voert (die ruim vlees bevatten, geen kale handel), 5% a 10% gepureerde rauwe groenten (in de handleiding staan genoeg ideen over welke groenten je wel en niet kunt gebruiken), 20% orgaanvlees (inclusief pens) en de rest spiervlees. Daarnaast geef je als extraatje vette visjes (sardientjes bijv., dat is een uitstekende beginnersvis) en een paar rauwe eitjes per week.
Jans73
1-ster

Berichtdoor Jans73 » Do 05 Mei 2011, 09:41

Esther Q schreef:Wat ontzettend leuk dat je een heidewachtelpupje hebt :smitten: Ik leef ook samen met twee heidewachteltjes. Waar komt ze vandaan als ik vragen mag?

Heb je de beginnersdocumentatie over barf gelezen? Die vind je hier:
index.php/topic,17448.0.html

Ik ben niet thuis in de mixen. Bedoel je daarmee kvv, of gemalen barfmixen? Wat is je bedoeling, dat je alles zelf gaat samenstellen, of dat je kant en klare rauwe voeding wilt gaan geven? Wil je gemalen vleesbot gaan/blijven voeren, of ook ongemalen vleesbotten?

Het is inderdaad ontzettend leuk om een heidewachtel pup te hebben, we hebben haar gehaald uit Schildwolde.

Ik ben me dus nu aan het verdiepen in wat ik moet voeren, het liefst maak ik het helemaal zelf. Vandaar dat ik om info vraag.
Boeffie Blafmans
5-sterren

Berichtdoor Boeffie Blafmans » Do 05 Mei 2011, 09:45

Leuk hoor, dat je vers wilt gaan voeren! Eerst maar eens rustig alle links doorlezen hier, dan komt het vanzelf op gang :)
Els77
2-sterren

Berichtdoor Els77 » Do 05 Mei 2011, 10:37

Welkom op het forum!
Leuk, een heidewachtel!! In het verleden hebben wij twee keer een heidewachtel gehad.
Erg leuke honden.
nienk
5-sterren

Berichtdoor nienk » Do 05 Mei 2011, 11:50

welkom hier en hartstikke goed dat je je pup vers wilt gaan voeren! met flink lezen hier en evt vragen zoeken via de zoekfunctie kom je al een heel eind.

veel plezier & succes!
Kemi
3-sterren

Berichtdoor Kemi » Do 05 Mei 2011, 20:15

Welkom op BP!
Ik zag in het begin door de bomen het bos niet, maar ga alles maar eens rustig lezen en je weet 1 ding zeker; je bent al op de goede weg!! Veel vragen stellen is ook een goed begin, iedereen hier is erg behulpzaam.
Succes ermee!
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”