Ontwormen drachtige teef met propolis

Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Boeffie Blafmans
5-sterren

Berichtdoor Boeffie Blafmans » Vr 22 Apr 2011, 07:08

Is het om de een of andere reden misschien nuttig om een drachtige teef voor de bevalling te behandelen met propolis als ontworming? Of beter gewoon niet doen en starten op drie weken samen met de pups?

En nog een vraag aan mensen die de moedertinctuur hebben, welke hoeveelheid staat er voor inwendig gebruik op jullie flesjes en hoe geconcentreerd is die tinctuur? Ik heb nl een ander flesje en probeer de juiste hoeveelheid te achterhalen. Ik bedoel dus niet het recept voor pups van 1ml op 500ml water, maar echt wat er voor volwassenen op het flesje zelf staat.
Laatst gewijzigd door Boeffie Blafmans op Vr 22 Apr 2011, 07:17, 1 keer totaal gewijzigd.
vagebond
5-sterren

Re: Ontwormen drachtige teef met propolis

Berichtdoor vagebond » Vr 22 Apr 2011, 07:26

Hier staat per 20ml water 35%alcohol vol. Verder 3 tot 6x per dag 10-20 druppels puur of met water voor menselijk gebruik.  Toen Mabiche in ene loops was, dus te laat voor ontwormen heb ik haar met de pups mee ontwormd. Geen idee of het handig is om nu propolis erin te stoppen. Gr. Ingrid
Boeffie Blafmans
5-sterren

Berichtdoor Boeffie Blafmans » Vr 22 Apr 2011, 07:45

Jeetje, bij mij staat er4 tot 5 druppels op een half glas, 1 a 2 maal daags. Een heel stuk geconcentreerder lijkt me.
Boeffie Blafmans
5-sterren

Berichtdoor Boeffie Blafmans » Zo 01 Mei 2011, 16:32

vagebond, nog even voor de zekerheid, is jouw flesje de moedertinctuur waarvoor de 1ml op 500ml water geldt?
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Zo 01 Mei 2011, 17:26

Esther Q schreef:Is het om de een of andere reden misschien nuttig om een drachtige teef voor de bevalling te behandelen met propolis als ontworming? Of beter gewoon niet doen en starten op drie weken samen met de pups?

En nog een vraag aan mensen die de moedertinctuur hebben, welke hoeveelheid staat er voor inwendig gebruik op jullie flesjes en hoe geconcentreerd is die tinctuur? Ik heb nl een ander flesje en probeer de juiste hoeveelheid te achterhalen. Ik bedoel dus niet het recept voor pups van 1ml op 500ml water, maar echt wat er voor volwassenen op het flesje zelf staat.

Volgens mij heeft het geen zin, om een drachtige teef te behandelen. Ik durf er trouwens niks in te stoppen, in een drachtige teef. Zelfs geen propolis. Je weet maar nooit wat het doet. Volgens mij kan het geen kwaad hoor, maar ik weet niet, gevoelsmatig denk ik dat je zo weinig mogelijk "dingen" in een drachtige hond moet stoppen. Ik zou samen met de pups behandelen.

Op de moedertinctuur die ik heb staat : 4 a 5 druppels in een half glas water.

Dit is trouwens het originele recept :

Wenn man sich über die artgerechte Ernährung der Hunde Gedanken macht, kommt oft das Thema Entwurmung auf. Auch hier vertraue ich der Natur und nicht der chemischen Keule. Meine Hunde werden schon jeher mit Propolis-Urtinktur entwurmt. Regelmäßige Kotproben haben gezeigt, dass die chemische Keule absolut überflüssig ist. Bisher hatten meine Hunde noch nie Würmer.

Propolis-Urtinktur mischt man mit Wasser(1ml auf 500ml Wasser). Die Mischung kühl und dunkel lagern und dann 6 Tage lang je etwa 2 Teel. ins Futter (1x tägl.).

Der Vorteil gegenüber chemischer Wurmkur besteht darin, dass ein saures und gesundes Klima im Darm geschaffen wird, in dem Würmer sich nicht gern ansiedeln. Diese gehen dann direkt wieder aus dem Körper. Dieses Klima hält etwa ein Jahr an. Bei der chem. Wurmkur werden nur die ak*t vorhandenen Würmer beseitigt und dabei der Darm unter Umständen massiv geschädigt; einen Schutz für die Zukunft bieten sie nicht.

Ik heb navraag gedaan hoe de fokker van Biscuit het gebruikt, de propolis ontworm kuur en zij doet:

I use Propolis Tincture. It is important that it is organic but others use powdered propolis so I am not sure how the mixture would be set up if other “recipes” are used.

I put ten drops of Tincture to half a cup of water, keep whatever you use in the Fridge.

I start when the puppies are three weeks old and give each of them one small spoon full for six days. You can use a small syringe to feed it to them.

Repeat at 5 and 7 weeks. On the odd occasion you will find a puppy with worms. In that case I will use chemical de-wormer followed by pro-biotics and Propolis. This usually solves the problem quickly.

En ik houd me dus aan wat zij schrijft en gebruik 10 druppels op een half glas water.
Boeffie Blafmans
5-sterren

Berichtdoor Boeffie Blafmans » Zo 01 Mei 2011, 18:15

Dank je Lizzy. Ja ik heb al die informatie doorgenomen en naast elkaar gelegd, maar er zijn toch ook moedertincturen van verschillende concentraties? Op welke concentratie is dit recept gebaseerd en heb jij die concentratie? Want bij jou staat er dus 4 a 5 druppels (op mijn flesje ook, maar die is dus niet op basis van alcohol, maar MPG) en vagebond heeft ook moedertinctuur (geloof ik) en daarop staat 10-20 druppels.
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Zo 01 Mei 2011, 18:22

Esther Q schreef:Dank je Lizzy. Ja ik heb al die informatie doorgenomen en naast elkaar gelegd, maar er zijn toch ook moedertincturen van verschillende concentraties? Op welke concentratie is dit recept gebaseerd en heb jij die concentratie? Want bij jou staat er dus 4 a 5 druppels (op mijn flesje ook, maar die is dus niet op basis van alcohol, maar MPG) en vagebond heeft ook moedertinctuur (geloof ik) en daarop staat 10-20 druppels.

Ik heb geen idee. Maar dat komt ook omdat ik persoonlijk denk dat het zo krap niet komt.
Boeffie Blafmans
5-sterren

Berichtdoor Boeffie Blafmans » Wo 04 Mei 2011, 20:19

Ik heb inmiddels van een imker begrepen dat de oplossing 70% alcohol verreweg valt te prefereren boven andere oplossingen. Die ik heb heeft nog wel een werking, maar veel minder. Ik ga dus een hogere dosis aanhouden dan het recept van 1ml op 500ml water.
Boeffie Blafmans
5-sterren

Berichtdoor Boeffie Blafmans » Do 26 Mei 2011, 07:25

Net Bamse en de pups de eerste keer propolis gegeven. Ze zijn twee weken en een dag. Ik heb 14 druppels op 100 ml water gedaan. Ben benieuwd of het gaat werken.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”