hoeveel maximaal voeren? hele zalmkop/kwartel delen?

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

nienk
5-sterren

Berichtdoor nienk » Vr 01 Apr 2011, 11:02

hallo allemaal!

eindelijk is mn vriezertje gevuld (en uiteraard nu al te klein) en kan ik wat serieuzer met Reus zijn barf-carriere beginnen. nou vraag ik met het volgende af, ik heb 2 zalmkoppen en een kwartel liggen. dat is allemaal wat zwaarder als wat Reus normaal krijgt, hij krijgt zo tussen de 150 en 200 gram per dag, laatste tijd in 1 maaltijd s avonds en een gedroogd snackje als ontbijt. kan ik hem zo'n zalmkop of die kwartel (die weegt zo rond de 4 ons) in 1 keer geven, en dan de volgende dag gewoon wat minder voeren, of doe ik er beter aan ze door de helft te doen? zo ja, hoe doe ik dat het handigst?

alvast dankjewel!
TMG1961
5-sterren

Re: hoeveel maximaal voeren? hele zalmkop/kwartel delen?

Berichtdoor TMG1961 » Vr 01 Apr 2011, 11:05

Ik zou ze persoonlijk halveren. Vindt verschil in gewicht toch iets te groot, zou betekenen dat ie ruim 2 tot bijna 3 keer de totale dag hoeveelheid krijgt.
Leonike
3-sterren

Berichtdoor Leonike » Vr 01 Apr 2011, 11:09

Zelf geef ik max 50% meer dan de normale dagportie.

Kwartel laat zich goed halveren, gewoon met een wildschaar (of snoeischaar).
Met een scherp mes lukt ook wel.
Op dezelfde manier als een gegrilde/gebrade kip.
May Linn
5-sterren

Berichtdoor May Linn » Vr 01 Apr 2011, 11:40

Ik doe het af en toe wel de daghoeveelheid verdubbelen hier, met een lamskop met pens bv.
De volgende dag krijgen ze dan alleen wat groente met een ei-tje en miss wat yoghurt.

Die kwartel is ook zo goed als compleet en qua ontlasting moet dat ook geen probleem zijn.
Alleen kan zo'n zalmkop wel heel vet zijn voor zijn ontlasting, zeker zo'n dubbele hoeveelheid.
Persoonlijk zou die wel in 2en knippen.
Met een snoeischaar en schaar vind ik dat het makkelijkste gaan.
Een kwartel kun je met een gewone schaar in 2en knippen.
nienk
5-sterren

Berichtdoor nienk » Vr 01 Apr 2011, 11:47

ok, hij gaat inderdaad dunner poepen van zalm, dus dan is het een beter idee om die te delen. hoe gaat dat het makkelijkste? zegmaar tussen de ogen door de midden dat je een linker en rechter helft hebt, of dwars over? bevroren of ontdooit?
Oesje72
2-sterren

Berichtdoor Oesje72 » Vr 01 Apr 2011, 12:00

Ik kwam een tijdje geleden dit topic tegen op het forum, geheel over het delen van zalmkoppen. Successss!  ;)
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 996.0.html
Mocht de link niet werken kan je bij zoeken het volgende intypen: zalmkop delen, iemand tips? (volgens mij was dat de titel)

Ben benieuwd hoe hij het vindt en hoe JIJ het vindt; volgens mij is het een smerig gezicht en een gek geluid. hihih (je kan wel merken dat ik nog niet barf hahah)

Groetjes!
May Linn
5-sterren

Berichtdoor May Linn » Vr 01 Apr 2011, 12:01

Ontdooide toestand. En dan tussen de ogen door naar beneden, dat vind ik het makkelijkste werken.
Pas wel op want ze zijn best glibberig.
nienk
5-sterren

Berichtdoor nienk » Vr 01 Apr 2011, 12:13

ok, dank voor de tips en het topic! ik ga mijn best doen. ben inderdaad benieuwd wat Reus er van vind. zalm is volgens hem heeeeeeeeeeeeeeeel lekker, maar ik weet niet of hij weet wat hij aanmoet met zo'n gek groot glibber ding...
Martine-Tom
5-sterren

Berichtdoor Martine-Tom » Vr 01 Apr 2011, 13:48

Ik heb zo'n groot hakmes en daar hak ik alles mee.
Het kan vast makkelijker en preciezer maar dat hakken is veel te leuk om te doen :biggrin2:
koekje
Moderator

Berichtdoor koekje » Za 02 Apr 2011, 15:20

De kwartel zou ik in 2 knippen/hakken. Precies in het midden, zodat je 2 gelijke delen krijgt. En dan hopen dat je niet de darmen en galblaas in 2 hakt (vinden ze hier enorm vies en ik ook).
Je kan ook eerst inkerven en filet en borstbeen in 2 doen. Dan de organen opzij (of eruit) en dan verder ook de rug door.
Als de veren vervelend zijn, kan je hem pluimen of villen.
Meer informatie over pluimen: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 740.0.html

Villen (velletje eraf stropen met veren en al) kan het makkelijkste als volgt (ik heb vorige week nog zo een duif gevild):
Leg de vogel op zn rug, met borst en filet naar boven. Zorg ervoor dat de vogel redelijk ontdooid is.
Kerf met een scherp mes de borstfilet in de lengte een stukje in, zodat de huid open is. Het vlees hoeft niet totaan het borstbeen open te zijn.
Weerszijden van de snee het velletje pakken en een beetje losmaken (veertjes opzij, vlees beetje lospeuteren).
Pak nu een velletje en trek dat van de vogel af; met 1 hand trekken en met de andere de vogel vasthouden.
Trek snel, maar rustig en stevig en vrij dicht op de huid, in tegengestelde richting van de veren. Soort van harsen.
Vleugels en poten zijn moeilijker te villen, maar kleine stukjes die daar blijven zitten kunnen geen kwaad. Voeten kan je eraf hakken.
Kop vil ik nooit.
Too
5-sterren

Berichtdoor Too » Za 02 Apr 2011, 19:33

Kwartel halveren of in 4-en doe ik met een schaar [voorop gesteld dat kwartel 'leeg' is]
Schaar in de kont en knippen maar, eerst de onderzijde daarna bovenlangs
Barfplaats
Gesponsord bericht

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”