Hoeveel/welke KVV voor pup 8 maanden

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: pluk

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Lewis
1-ster

Berichtdoor Lewis » Do 31 Mar 2011, 12:21

Hoi Allemaal,

Ik ben nieuw hier  ;) dus zal me even kort voorstellen. Mijn naam is Natasja, 37 jaar en woonachtig in het mooie Son, samen met partner Ingmar en onze twee dobers. Duco, reu, 8 maanden en Indy, teef, 5,5 jaar.

Ik heb besloten om (in eerste instantie) voor 50 % over te gaan opp KVV. De ochtendmaaltijd voor de doggies blijft vooralsnog brok, namelijk Nutro Lam Rijst. Misschien ga ik in de toekomst helemaal over op KVV

Ik heb inmiddels een voorraadje Duck Lamrijst. En heb bij Lotgering wat verschillende soorten compleet KVV besteld. Ook wat lamsribben en eendenekken.

Nu weet ik niet goed hoeveel KVV ik mijn pup moet geven. Duco is erg actief, doet twee keer per week VZH/IPO training, en we wandelen dagelijks bij elkaar zo'n 3 uur. Hij heeft niet heel snel de neiging om vet te worden. Op dit moment weegt ie 31 kilo, denk dat ie nog een kleine 8 a 9 kilo moet "groeien".

Is er iemand die me hier wat meer over kan vertellen? Misschien zit ie al op de leeftijd voor het gemiddelde percentage voor volwassen honden? Op het oog voeren doe ik al met de brok, maar aangezien KVV nieuw voor me is...
Laatst gewijzigd door Lewis op Do 31 Mar 2011, 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Angela_Bodhi
3-sterren

Re: Hoeveel/welke KVV voor pup 8 maanden

Berichtdoor Angela_Bodhi » Do 31 Mar 2011, 13:33

Welkom!

Je kunt proberen om 5% te geven. Als dit te weinig blijkt, kun je altijd meer geven. Maar je hond is al 8 maanden, dus 5% op deze leeftijd is al best veel. Bodhi kreeg vanaf 4 maanden 4%, vanaf 7 maanden 3 en vanaf 10 maanden 2%. Maar ik zie hier ook dat pups wel 8% of 10% krijgen.

Als pup deed Bodhi het iig goed op 5%, per 2-3 maanden bouwde ik dus steeds een % af, tot 10 maanden. Toen kreeg hij 2%, maar dit bleek te weinig, dus weer terug gegaan naar 3%. Dit krijgt hij nu nog, soms meer. Het gaat voornamelijk om de stofwisseling denk ik. Er zijn actieve honden die meer nodig hebben, maar er zijn ook honden die heel actief zijn en toch aan 2% genoeg hebben.
Laatst gewijzigd door Angela_Bodhi op Do 31 Mar 2011, 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Pauline
5-sterren

Berichtdoor Pauline » Do 31 Mar 2011, 13:58

Welkom.

Zelf zou ik ervoor kiezen, zolang je nog brok geeft, b.v. 3 dagen vers en 3 dagen brok te voeren en niet af te wisselen op 1 dag; simpelweg omdat dat erg veel van de spijsvertering vraagt. Ook vind ik dat je veel beter het verschil b.v. in ontlasting kunt zien op vers en op brok en dat zie je niet als je het mengt. Brok zorgt tenslotte voor veel meer afvalproductie en kvv wordt veel meer opgenomen. Komen er problemen dan weet je niet waar het door komt, dat weet je wel als je het niet tegelijk voert.
Lewis
1-ster

Berichtdoor Lewis » Do 31 Mar 2011, 17:09

Bedankt voor jullie reacties tot nu toe.

@ Pauline, er zit tussen de maaltijden zo'n 8 uur. Is het dan nog steeds (te) belastend voor z'n spijsverteringsstelsel?

En als ik hele KVV dagen doe. Moet ik dan de brokdagen en de KVVdagen om en om doen, of 3 dagen brok en dan 3 dagen vlees?
Pauline
5-sterren

Berichtdoor Pauline » Do 31 Mar 2011, 20:42

[quote="Lewis"]
Bedankt voor jullie reacties tot nu toe.

@ Pauline, er zit tussen de maaltijden zo'n 8 uur. Is het dan nog steeds (te) belastend voor z'n spijsverteringsstelsel?

En als ik hele KVV dagen doe. Moet ik dan de brokdagen en de KVVdagen om en om doen, of 3 dagen brok en dan 3 dagen vlees?
[/quote]
Ik denk dat je domweg niet optimaal van vers profiteert als je het om en om met brok voert. 8 uur wordt geadviseerd, dat weet ik wel, maar toch....

Ik zou kiezen voor 3 om 3 ja! En kijk dan eens goed of je voor jezelf ook verschil ziet. Hopelijk kom je dan tot de slotsom dat je de brok zo snel mogelijk moet laten vervallen....  ;) :)
Lewis
1-ster

Berichtdoor Lewis » Do 31 Mar 2011, 21:28

Ik moet zeggen dat ik nu na 4 dagen half/om/half bij de "pup" al een zijdezachte vacht voel  ;D

De teef heeft waarschijnlijk een voedingsintolerantie en krijgt alleen lam/rijst (kreeg sinds 4 weken ook alleen lam/rijst brok), bij haar merk ik alleen minder ontlasting en minder windjes.

Ik zal eens proberen om 3 hele dagen brok danwel vers te voeren.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”