Helemaal nieuw... Help! ;)

Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

james25
1-ster

Berichtdoor james25 » Do 24 Mar 2011, 21:53

Mijn naam is Suzanne, en ik ben op deze website terecht gekomen via 't rasforum waar wij met onze Bull Terrier op staan. Hij begint een beetje kale plekjes in z'n vacht te krijgen... En dit terwijl hij eigenlijk nooit problemen had, en juist een prachtige zachte glanzende vacht had.
Nu heb ik gelezen dat dit door z'n voeding kan komen. Hij krijgt op dit moment droge brokken (Royal Canin Maxi Adult), met soms wat Smuldier erdoor. Ook krijgt hij 1x per week een (rauw) ei.

Ik wil dus eens proberen of z'n vacht er van opknapt als ik eens van de brokken afstap. Nu is mij geadviseerd om eerst helemaal op kkv over te stappen, voordat we eventueel zouden gaan BARFen. Van dit laatste snap ik echt nog helemaal niet, dus daar begin ik ook nog maar niet aan...

Mijn vraag is nu... Moet ik de kkv ook op ongeveer 2% houden? En/of moet ik dit aanvullen met groenten, fruit, etc? Ik ben helemaal 'groen' in dit soort dingen, dus goede tips zijn zéér welkom!

Alvast bedankt!
nova
5-sterren

Re: Helemaal nieuw... Help! ;)

Berichtdoor nova » Vr 25 Mar 2011, 00:18

Susan, welkom op barfplaats.

KVV, is de afkorting van Kompleet Vers Voer, met andere woorden, daar hoef je niets aan toe te voegen.
2% van het lichaamsgewicht per dag  aan voedsel is meestal genoeg voor een volwassen hond., puppen hebben meer nodig.
Dus laat je niet weerhouden om versvlees voeding te kopen in de vorm van KVV, merken en soorten vind je hier op t forum  als je kijkt bij de rubriek KVV
Het enige waar je op moet letten, dat is dat je idd een "Kompleet" versie koopt, ongeacht het merk of diersoort
Smuldier bijv. heeft ook 'enkelvoudig" versies  en als je dat lange tijd voert gaat de hond te korten krijgen.
Niemand zegt dat je 'barfen moet' maar lees  eerst eens gerust de beginnersdokumenten en daarna kun je altijd nog besluiten om zelf te gaan samenstellen
TMG1961
5-sterren

Berichtdoor TMG1961 » Vr 25 Mar 2011, 08:57

Welkom op BP  :)
Sluit me helemaal aan bij nova
lauraV
5-sterren

Berichtdoor lauraV » Vr 25 Mar 2011, 09:36

welkom  :)
*Marga*
5-sterren

Berichtdoor *Marga* » Vr 25 Mar 2011, 14:20

Welkom op dit leerzame forum ;)
annielaumen
5-sterren

Berichtdoor annielaumen » Vr 25 Mar 2011, 14:33

Welkom en veel lees en schrijfplezier
Barf
4-sterren

Berichtdoor Barf » Vr 25 Mar 2011, 14:38

Welkom, gewoon een kwalitatief goede kvv nemen en je verder inlezen, en wie weet in de toekomst toch gaan barfen ;)
Er valt hier enorm veel te lezen en iedereen is bereid je vragen te beantwoorden dus stel ze gerust 8)
Martine-Tom
5-sterren

Berichtdoor Martine-Tom » Vr 25 Mar 2011, 16:17

Welkom hier :)

En ja bij een goede KVV kan je meestal 2% aanhouden, echter bij Smuldier is het wat meer in mijn ervaring.
Tom eet van carnibest 2% en van Smuldier al snel 4 tot 5%.
Angela_Bodhi
3-sterren

Berichtdoor Angela_Bodhi » Za 26 Mar 2011, 11:24

Smuldier compleet bevat geen goede percentages (teveel orgaanvlees, een beetje spiervlees en geen gemalen bot) en daarnaast ook nog graan. Ik zou, als je Smuldier geeft, de complete versies afwisselen met de enkelvoudige versies (kip en vlees). De kipversie bevat gemalen kipkarkas en de vleesversie bevat runderkop-spiervlees. Maar het zou ook goed zijn om af te wisselen met KVV's met betere verhoudingen en andere diersoorten (Smuldier bevat alleen kip en rund). Of barf erbij...
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”