lange nagels laten knippen?

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

nienk
5-sterren

Berichtdoor nienk » Ma 14 Mar 2011, 10:44

Hoi!

Reus heeft (doordat hij wat minder lang over straat loopt nu, denk ik) wat langere nagels dan normaal. Hierdoor zie ik dat zijn vacht veel dunner wordt op de plekken waar hij veel krabt, hij heeft minder jeuk dan normaal, maar op echt de krab plekken zie ik dat zijn haren afbreken en de huid wat rood is. Dat terwijl het juist zo goed gaat.

Is het een idee om de nagels van zijn achterpoten even te laten knippen bij een trimsalon? ik heb dat nog nooit bij hem gedaan, het is normaal niet nodig, maar wellicht nu wel een uitkomst.
Lil
5-sterren

Re: lange nagels laten knippen?

Berichtdoor Lil » Ma 14 Mar 2011, 11:16

geknipte nagels zijn best scherp; scherper dan niet geknipt. Dus of het voor jou een optie is?
Misschien liever zelf de nagels vijlen? (ik doe dat nooit, maar ik hoor van mensen die dat doen).

Hier worden de nagels altijd kort geknipt (doe ik zelf), omdat ik het in de behendigheid beter vind ivm de dwarslatten op de contactzones. Hoe minder ze daar tegen stoten met de nagels, hoe minder kans op blessures aan de voetjes daardoor.
nienk
5-sterren

Berichtdoor nienk » Ma 14 Mar 2011, 11:18

dat is waar, nog niet aan gedacht. zal eens kijken of ik het voor elkaar krijg om ze te vijlen. dank voor de tip!
Angelique
5-sterren

Berichtdoor Angelique » Ma 14 Mar 2011, 11:34

Ik denk dat het wat betreft die kale plekken niet zal uitmaken of de nagel geknipt is of niet. Echter, als een nagel te lang is, moet deze wel ingekort worden, ongeacht of de hond er wel/geen last van lijkt te hebben.
charmed
5-sterren

Berichtdoor charmed » Ma 14 Mar 2011, 12:03

Ik heb een nagelverzorgingssetje (een dingetje op batterijen) met een scherpe vijl er voor en daar vijl ik de nagels mee. Dan zijn ze ook niet zo scherp meer :) Meestal knip ik het puntje en de rest vijl ik.
nienk
5-sterren

Berichtdoor nienk » Ma 14 Mar 2011, 12:11

het is ook niet dat hij kale plekken heeft hoor, maar ik zie precies waar hij met zijn achterpoten aan zijn schouder krabt, dat precies daar de vacht dunner wordt. hij krabt daar nu veel minder dan eerst, maar de vacht slijt er wel harder, terwijl zijn vacht veel beter, sterker en voller is dan een tijdje terug. hij lijkt zelf geen last te hebben van zijn nageltjes.

charmed schreef:Ik heb een nagelverzorgingssetje (een dingetje op batterijen) met een scherpe vijl er voor en daar vijl ik de nagels mee. Dan zijn ze ook niet zo scherp meer :) Meestal knip ik het puntje en de rest vijl ik.

ik ga straks eens proberen te vijlen, met een gewoon nagelvijltje. hoe doe jij dat? hij is het namelijk helemaal niet gewend, dus ik vrees dat ie het niet zo leuk gaat vinden en weg gaat proberen te komen.
Mevroi Kruim
5-sterren

Berichtdoor Mevroi Kruim » Ma 14 Mar 2011, 12:17

nienk schreef:het is ook niet dat hij kale plekken heeft hoor, maar ik zie precies waar hij met zijn achterpoten aan zijn schouder krabt, dat precies daar de vacht dunner wordt. hij krabt daar nu veel minder dan eerst, maar de vacht slijt er wel harder, terwijl zijn vacht veel beter, sterker en voller is dan een tijdje terug. hij lijkt zelf geen last te hebben van zijn nageltjes.

ik ga straks eens proberen te vijlen, met een gewoon nagelvijltje. hoe doe jij dat? hij is het namelijk helemaal niet gewend, dus ik vrees dat ie het niet zo leuk gaat vinden en weg gaat proberen te komen.

Teen voor teen  ;) niks forceren maar heel rustig laten wennen aan het idee en veel belonen voor het gewenste gedrag, het niet gewenste gedrag negeren. En vooral geen haast hebben! Trek een week uit voor een poot, dan valt het allicht mee.

Ik zou zelf beginnen met de vijl laten zien, laten ruiken en dat belonen. Keer of 5 en dan klaar. Dat 4 x daags. Dan poot pakken zonder optillen en gelijk weer los, belonen. Zelfde recept. Dan poot 1 seconde vasthouden en weer los, dan 2 seconden, elke keer als hij de poot terugtrekt of wegloopt stap terug doen. Als 5 seconden vasthouden gaat, poot nanoseconde optillen, los, belonen en klaar.
En zo totdat hij poot vasthouden accepteert en zelfs leuk vindt want lekkere snoepjes.
Dan de vijl bij de teen en weg en belonen. Enz. enz.
nienk
5-sterren

Berichtdoor nienk » Ma 14 Mar 2011, 12:23

ok! dank voor de tips, ik heb wel vanaf het begin aan hem laten wennen aan dat ik aan zijn pootjes zit, hij vind het niet erg en zelfs best lekker als ik zijn kussentjes aanraak (vlak achter de kussentjes is zijn vacht zó enorm lekker zacht!). we gaan ons best doen!
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”