puppies en hun kopers en hun kkv

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: pluk

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

vagebond
5-sterren

Berichtdoor vagebond » Za 26 Feb 2011, 16:33

Over 2 weken vliegen de eerste puppies uit. Nu las ik pas dat ze 10% van hun lichaamsgewicht eten per dag. Dus voor 2.5 kilo 250 gram. Tot welke leeftijd ongeveer dan? Tot een half jaar als de eerste groei eruit is?
Hoe zit t nu met kompleet? Shaweca en kiezebrink geven geen kompleet aan, het zijn mixen. Welk kkv zijn dan wel geschikt voor puppykopers om eerst makkelijk te voeren?
Ik geef de puppen nu shaweca en kiezebrink, stukjes pens en stukje kippenrug. Ze drinken nog bij moeders, die rent nog steeds niet weg.
Gr. Ingrid
Angelique
5-sterren

Re: puppies en hun kopers en hun kkv

Berichtdoor Angelique » Za 26 Feb 2011, 16:47

Die 10% is hier meer rond de afspeenperiode, als ze 8 á 9 weken zijn zakt dat al naar de 8%, maar dat verschilt per nest en per pup.

Ik denk dat het voor pupkopers sowieso een must is dat het erg makkelijk verkrijgbaar is. Ik zou dus per pupmens even om de tafel gaan zitten en kijken wat er daar in de buurten makkelijk verkrijgbaar is, waar je ook nog een goed gevoel bij krijgt. Voor de eerste week á 2 weken geef ik altijd het "huisvoer" mee, maar dat zouden natuurlijk ook verschillende soorten kvv kunnen zijn zodat men zelf kan bekijken wat het beste valt.
vagebond
5-sterren

Berichtdoor vagebond » Za 26 Feb 2011, 17:00

Okay, ja 10% leek me ook erg veel. Ze zien er nu al doorvoed uit.  Hoe zit t nu met kompleet wel of niet? Gister zei Petra dat zolang er geen kompleet op staat, het ook niet kompleet is, dus moet je bij voeren met vitaminen en mineralen. Mmm, net zoals in de stukje v Ian Billinghorst over puppies voeren dus. In de natuur lukt dat toch ook niet? Dan kotsen de teven het voer uit, en is het gewoon gemalen bot/vlees toch?
Gr. Ingrid
nienk
5-sterren

Berichtdoor nienk » Za 26 Feb 2011, 17:17

ik stel voor dat je alle verse pupbaasjes een briefje mee geeft. daarop schrijf je het volgende:

www.barfplaats.nl

;)

dikke kans namelijk dat de pupbaasjes een DA of iemand anders met 'verstand van zaken' (kuchekuche) tegen komen en gaan twijfelen aan vers voeren.

wat de moeder opgeeft voor de pupjes, is wat de moeder eet, en aangenomen dat de moeder weet wat goed voor haar  is aan wat ze opeet van een prooi, krijgen de pups dus zodoende een komplete maaltijd voorgeschoteld. ideaal gezien, maar de natuur is niet altijd ideaal. als hondenbaasjes kan je de natuur een hele hand helpen door op te letten dat je je  hond de juiste percentage's van alles geeft. goed lezen op de verpakking, kijk eens op de sites van alle merken en maak daar een soort foldertje van voor de nieuwe baasjes?
Angela_Bodhi
3-sterren

Berichtdoor Angela_Bodhi » Za 26 Feb 2011, 21:52

Ik zou de pups alleen compleet (laten) geven. Of deels Barf erbij.
Er zijn een hoop merken, maar niet alles zal in de buurt van de pupkopers verkrijgbaar zijn. Dus het is idd even puzzelen wat je gaat geven.
vagebond
5-sterren

Berichtdoor vagebond » Zo 27 Feb 2011, 08:25

Ja, deels kkv, deels barf, dat lijkt mij ook meest ideaal. Boekjes zijn inmiddels meegegeven van Tannetje. Ze zijn allemaal enthousiast, ik heb ze al gewaarschuwd voor evt. tegengas van de da ;)
Ik heb Tinlo, Haaksbarf, Shaweca en All Animal uitgekozen, op die sites staan ook verkooppunten zodat ze zelf in de buurt iets op kunnen zoeken, ik zag ook al dat er verkooppunten waren die ook barf verkochten.
Ik zag ook al dat je idd gewoon de diverse diersoorten van 1 merk moet afwisselen om een kompleet menu te krijgen.
Eerlijk gezegd geef ik liever barf dan die kkv-smurrie trouwens, wat stinkt dat.
Gr. Ingrid
Pedro98
4-sterren

Berichtdoor Pedro98 » Zo 27 Feb 2011, 10:23

Heb steeds een compleet KVV gegeven en kan niet zeggen dat het stinkt niks geen last van. Vlees ruik je altijd kan natuurlijk ook weer per merk en soort vlees verschilllen. Hier voor ik Carnivoer en Tinlo-Barfmenu en hij doet het er heel erg goed op, wel wat botwerk krijgt hij erbij om wat te doen voor de kost.
M.P
4-sterren

Berichtdoor M.P » Zo 27 Feb 2011, 15:55

hallo
de hoeveelheid hangt precies van ras tot ras af , als ik die van mij zoveel ga voeren dan worden het bolletjes denk ik.
de pups laat ik drinken zo lang ze willen en zolang de teef het ook toelaat. vanaf 7 weken vertrekken ze hier.
een pupje mag goed gevoerd worden het eerst half jaar ,niet te dik niet te mager zeg ik altijd , dat moet de nieuwe eigenaar zelf een beetje bekijken , ze krijgen een richtlijn mee van 40 a 80 gr per kg.
ik heb al onderlinge verschillen gehad in hoeveelheid eten van een 200 a 250 gr per pup .
ik zoek altijd op waar er kortbij iets te verkrijgen is voor de nieuwe puppy eigenaar , ze krijgen voor een kleine maand voeding mee van verschillende merken zodat ze meer dan tijd zat hebben voor rond te kijken maar helaas word de helft toch op brokjes gezet ook al word het met hart en ziel uitgelegd wat voor een rommel een brokje is.
ik zou iets meer merken geven dan alleen die 2 , maar dat is iets wat je zelf moet uitmaken.

groetjes en nog veel plezier met de pups.
Angelique
5-sterren

Berichtdoor Angelique » Zo 27 Feb 2011, 16:22

[quote="vagebond"]
Okay, ja 10% leek me ook erg veel. Ze zien er nu al doorvoed uit.  Hoe zit t nu met kompleet wel of niet? Gister zei Petra dat zolang er geen kompleet op staat, het ook niet kompleet is, dus moet je bij voeren met vitaminen en mineralen. Mmm, net zoals in de stukje v Ian Billinghorst over puppies voeren dus. In de natuur lukt dat toch ook niet? Dan kotsen de teven het voer uit, en is het gewoon gemalen bot/vlees toch?
Gr. Ingrid
[/quote]

Ik zou pupmensen de merken adviseren die echt compleet zijn. Je moet het pupmensen vooral niet te ingewikkeld maken, want bij velen leeft nog steeds het idee dat een pup toch echt iedere dag een hele complete maaltijd moet, en dat het anders niet goed gaat. 
Dus ook al weten wij als langdurige versvoerder wel beter, een pupmens wordt vaak toch al acuut heel onzeker als er weer een nieuw pup komt. Later, als men de rug recht heeft weten te houden tegenover de da's en al die anderen die hun verteld hebben hoe slecht ze wel niet bezig zijn, later kunnen ze gaan experimenteren met mixen en barfhappen e.d.

De pupjes in de natuur eten inderdaad wat mam ze voorschoteld, maar aan dat gegeven heeft een pupmens niet zoveel.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”