poepperikelen

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

poepperikelen

Berichtdoor Barfplaats

muntdropje
1-ster

poepperikelen

Berichtdoor muntdropje » Di 22 Feb 2011, 15:58

Vandaag zag ik Diesel zn billen een paar keer afvegen nadat hij voor de 4de of 5de keer wat poepte. Ik heb gezien dat billen afvegen kan staan voor problemen met anaalklieren. Dus zocht ik wat info hierover.. wat stevige poep was beter, las ik.. en daar zit nu mijn probleem.

De eerste keer dat Diesel op de dag gaat poepen, is zijn poep keutelig, hard en licht van kleur.. ik dacht dus.. die krijgt teveel bot..
De tweede keer (aantal uren later), is het zachter en wat smeuïger, de keren erna (smiddags bij de wandeling), komt er eerst een stukje hard, wat zachter en dan wat sliertjes drap uit, en ging hij die keren met zn billen over de grond.
Normaal gaat ie niet zo vaak poepen en houdt hij het bij zo'n 2x.

Hij krijgt ongeveer een kilo eten. Gevarieerd en waarvan zo'n 50% a 60% vleesbot, verder ongeveer 150 gr groente/fruit, en daaraan toegevoegd van noten/zaden, ei, zalmolie tot kefir enz.

Het menu heb ik van deze site gehaald en aangepast aan het gewicht.
Kan het toch zijn, dat iets aan zijn eten moet veranderen?
Als er nu toch iets met zijn anaalklieren is, kan ik dat zien, en wat kan ik daar dan aan doen?
Boeffie Blafmans
5-sterren

Re: poepperikelen

Berichtdoor Boeffie Blafmans » Di 22 Feb 2011, 17:06

Als een anaalklier vol zit (dus niet geleegd wordt) kun je hem voelen zitten. Een gezonde anaalklier voel je niet of nauwelijks. Eens een keertje over de grond vegen is niet onmiddellijk een teken dat er iets mis is. Is het vandaag de eerste keer dat je dit ziet? Dan zou ik me nog geen zorgen maken. Als zijn ontlasting normaal gesproken regelmatig vrij hard is dan zal er niet snel een probleem optreden.
lauraV
5-sterren

Berichtdoor lauraV » Di 22 Feb 2011, 17:15

heeft ie niet last van een vrusje of iets van de straat gegeten zodat zn ontlasting anders is dan normaal?
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Wo 23 Feb 2011, 09:09

muntdropje schreef:Vandaag zag ik Diesel zn billen een paar keer afvegen nadat hij voor de 4de of 5de keer wat poepte. Ik heb gezien dat billen afvegen kan staan voor problemen met anaalklieren. Dus zocht ik wat info hierover.. wat stevige poep was beter, las ik.. en daar zit nu mijn probleem.

De eerste keer dat Diesel op de dag gaat poepen, is zijn poep keutelig, hard en licht van kleur.. ik dacht dus.. die krijgt teveel bot..
De tweede keer (aantal uren later), is het zachter en wat smeuïger, de keren erna (smiddags bij de wandeling), komt er eerst een stukje hard, wat zachter en dan wat sliertjes drap uit, en ging hij die keren met zn billen over de grond.
Normaal gaat ie niet zo vaak poepen en houdt hij het bij zo'n 2x.

Hij krijgt ongeveer een kilo eten. Gevarieerd en waarvan zo'n 50% a 60% vleesbot, verder ongeveer 150 gr groente/fruit, en daaraan toegevoegd van noten/zaden, ei, zalmolie tot kefir enz.

Het menu heb ik van deze site gehaald en aangepast aan het gewicht.
Kan het toch zijn, dat iets aan zijn eten moet veranderen?
Als er nu toch iets met zijn anaalklieren is, kan ik dat zien, en wat kan ik daar dan aan doen?

Ik ben het met EstherQ eens. Honden rijden wel eens sleetje (zo wordt het afvegen in de volksmond genoemd) zonder dat er direct wat mis is. Als hij dit vaker doet, zou je zelf kunnen voelen of de anaalklieren vol zitten of je DA even kunnen laten kijken. Als uitknijpen niet nodig is; NIET DOEN! Vaak maak je de problemen met anaalklieren alleen maar erger wanneer je begint met uitknijpen.

Over je menu kan ik zo niks zeggen, dat is niet gedetailleerd genoeg. Maar ik begrijp dat je 2 keer per dag voert? En sinds wanneer heeft hij wisselende ontlasting? Geef je fruit samen met vlees? Daar zou ik eerst mee stoppen, met het geven van fruit. Fruit en vlees gaat vaak gisten op de darmen en geeft vaak problemen met de ontlasting. En verder zou je een kuurtje probiotica kunnen geven. Ik zou dan zelf voor capsules/poeder kiezen en niet voor yoghurt of yoghurtdrankjes.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”