Tandplak/-steen

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Tandplak/-steen

Berichtdoor Barfplaats

_Sandra_
4-sterren

Tandplak/-steen

Berichtdoor _Sandra_ » Vr 11 Feb 2011, 11:14

Hallo allemaal,

Dans is nu 1,5 jaar en ik zag dat ze op haar kiezen toch tandsteen krijg (geel). Ze krijgt wel botten om te knagen (kipkarkas, eendkarkas, lamsstaart) en pens 1 x per week. Zou het beter zijn om iets zwaardere botten tegaan nemen dan? Heb gister kaaskarkas (kop, neken een stuk karkas) gegeven. Een half jaar geleden kregen ze de kop maar moeilijk weg, nu was het zo op  :o
Toch stevigere kaken gekregen denk ik dan?

Ik zag de plak pas toen ik haar bek wijder open moest maken, omdat er een stukje hout tussen zat. Dus het zit verder achterin.
wendy71
3-sterren

Re: Tandplak/-steen

Berichtdoor wendy71 » Vr 11 Feb 2011, 11:21

Mijn ervaring is dat sommige honden nou eenmaal gevoelig zijn voor tandplak/steen ondanks dat ze botten eten.
Mijn honden zijn broer en zus, eten al vele jaren rauw, en Lola's tanden zijn beduidend witter dan die van Jakko.
Er zal zeker iets van aanleg/erfelijkheid meespelen, ik durf niet te beweren dat het eten van *zwaardere* botten de aansalg doet verdwijnen.
_Sandra_
4-sterren

Berichtdoor _Sandra_ » Vr 11 Feb 2011, 11:25

Tja... ik vraag mij het ook af.

De pens is 250 gram en hun dagportie is 225. Ze kauwen wel iets, maar het is ook vrij hapslikweg.
Wellicht dat een dubbele dagportie pens (450) en de dag erna vasten, meer kauwen in werking zou zetten? Wellicht kan dit helpen? Pens zou toch een goede tandenborstel zijn, maar dan moeten ze wel goedkauwen natuurlijk.

En dan moet de pens wel aan 1 stuk zijn.

Hun huidige vleesbot krijgen ze vrij snel weggewerkt (nog geen 10 minuten). Wellicht dat iets zwaarder bot meer kauwen in werking zou zetten?
Nynke
5-sterren

Berichtdoor Nynke » Vr 11 Feb 2011, 11:52

_Sandra_
4-sterren

Berichtdoor _Sandra_ » Vr 11 Feb 2011, 12:14

hmmm misschien is dat wel wat.

schiet mij ineens te binnen dat ik nog smokkel... als beloning krijgen ze nog wel producten met graan in  :-[

Wat kan ik als vervanging doen? Dat drogen gaat mij te ver.
May Linn
5-sterren

Berichtdoor May Linn » Vr 11 Feb 2011, 12:28

Dan koop je toch gedroogde dingen, bij de AH hebben ze gedroogde kipfilet bv.
Ik geef ook wel een droog gebakken omelet die ik dan daarna in stukje knip/snijd.
Of gelderse worst of kaas, dat plakt volgens mij allemaal een stuk minder dat snoepjes met graan erin.
Nadia
5-sterren

Berichtdoor Nadia » Za 12 Feb 2011, 01:16

Kain heeft ook redelijk aanleg voor tandplaque, als ik hem dan een lamskop geef zijn zijn tanden weer mooi schoon :) dus ik denk zeker dat dat kan helpen ja.

Idd gedroogde snacks kopen :)
Parelridder
5-sterren

Berichtdoor Parelridder » Za 12 Feb 2011, 08:04

Nynke F schreef:is dit wat voor je : http://www.beestenspul.net/product/Verz ... bber-x7431 ??

Dan zou ik iig eerst met een zachte tandenborstel poetsen. Als er tandsteen zit, is er hoogst waarschijnlijk ook ontstoken tandvlees. Als je poetst zie je dat duidelijk, want gaat dat immers bloeden. Het weg krabben van plak zou dan onterecht de illusie wekken van 'schoon', terwijl hetgeen dat kwaad kan daarmee niet verholpen is.
_Sandra_
4-sterren

Berichtdoor _Sandra_ » Za 12 Feb 2011, 23:41

Het tandvlees is niet ontstoken, want het is niet rood of gezwollen. Ik ben pleeg  ;)
Beginnend tandsteen geeft niet meteen ontstoken tandvlees. Als het er langer zit wel.
Nadia
5-sterren

Berichtdoor Nadia » Za 12 Feb 2011, 23:45

Gewoon af en toe poetsen. Of de penslap met een flinke nagel in de grond meppen. Dan moeten ze wel flink kauwen en trekken.
Er schijnt ook spul te zijn wat je in het drinkwater kunt doen. maar dat geloof ik niet zo..
zappa
1-ster

Berichtdoor zappa » Zo 13 Feb 2011, 00:36

Wat je ook kunt proberen is met een verbandgaasje om je vinger het er vanaf te halen.De meeste honden hebben een hekel aan de tandenborstel. :biggrin2:
flodder en dwarrel
5-sterren

Berichtdoor flodder en dwarrel » Zo 13 Feb 2011, 01:51

anti tandplak van de dierendrogist
Parelridder
5-sterren

Berichtdoor Parelridder » Zo 13 Feb 2011, 08:35

Nadia schreef:(...) Er schijnt ook spul te zijn wat je in het drinkwater kunt doen. maar dat geloof ik niet zo..

En terecht ;) De tandheelkundig dierenartsen zeggen ook dat deze oplossingen, net als tandpasta en alle varianten op dental sticks onzin zijn.
Parelridder
5-sterren

Berichtdoor Parelridder » Zo 13 Feb 2011, 08:40

zappa schreef:Wat je ook kunt proberen is met een verbandgaasje om je vinger het er vanaf te halen.De meeste honden hebben een hekel aan de tandenborstel. :biggrin2:
Vaak door de wijze van schrobben. Als je je vinger op de borstelkop houdt of onder de bovenlip tot achterin, voorkom je dat je te diep 'steekt'. Dat is pijnlijk en maakt het dus onaangenaam.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”