pemphigus foliaceus

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

pemphigus foliaceus

Berichtdoor Barfplaats

Wil
3-sterren

pemphigus foliaceus

Berichtdoor Wil » Wo 09 Feb 2011, 22:17

Bij Smokey die op haar buik grote geirriteerde plekken had die ze voortdurend kapot likte ( zie topic  likplekken op buik okt 2010).  is uiteindelijk na een huidweefseltest gebleken dat ze een auto-immuunziekte heeft die Pemphigus Foliaceus heet. Eerst werd nog gedacht aan een vlooien - of voedingsallergie maar op een gegeven moment zaten ook haar rug , oren en de staart  onder de plekken en korsten en ook haar ene voetje was kapot.

De mogelijkheid bestaat dat het verbetert door een tijdje prednison te geven en als dat dan aanslaat zouden we dat dan na die kuur kunnen afbouwen maar omdat het geen makkelijke kat is krijgen we met geen mogelijkheid die prednisolon tabletten naar binnen (ze moet 2 tabletten iedere avond omdat ze ook nog aan de zware kant is) dat arme dier raakt zwaar gestressed  zodat ze nu al de kast inschiet als ze me ziet.

I.o.m. met de Da heb ik vanavond een injectie prednison laten geven. Die moet dan nog 2 keer herhaald worden met tussenpozen van 2 -3 weken en dan gaan we kijken of het aanslaat. Maar ik heb van de Da begrepen dat het echt een paardenmiddel is met bij langdurig gebruik kans op vervelende bijwerkingen.  Hoewel ze op dit moment zonder prednison ook geen leven heeft wil ik haar toch de kans geven om misschien weer een normaal leventje te hebben. Dat verdient ze. 

Heeft iemand hier ervaring met deze aandoening?

Wil
Mevroi Kruim
5-sterren

Re: pemphigus foliaceus

Berichtdoor Mevroi Kruim » Wo 09 Feb 2011, 22:36

Geen ervaring mee, gelukkig, maar jeetje, balen joh  :-\ arme Smokey  :-*

Prednison is idd troep maar soms is het ook een uitkomst. Dan is het kiezen tussen twee kwaden en dan ging ik ook voor de prednison in zo'n geval.
En ik vond dit nog

"In het algemeen reageren patiënten met
pemphigus foliaceus goed op de behandeling
met corticosteroïden en is de prognose redelijk
goed. De therapie kan op den duur dan
ook geleidelijk afgebouwd en gestopt worden.
Slechts ongeveer 10% van de patiënten met
pemphigus foliaceus reageert onvoldoende en
moet ge-euthanaseerd worden."

(http://www.de-em.nl/PDF/Hondenhuiden%20deel%202.pdf)

De prognose is dus niet al te beroerd en er is uitzicht op dat de prednison tzt gestopt kan worden.
Duimen draaien!
Wil
3-sterren

Berichtdoor Wil » Do 10 Feb 2011, 18:50

Ik hoop echt dat het aanslaat. Ze is vandaag in ieder geval wat rustiger en heeft zich nu de hondenmand toegeeigend waar ze heerlijk ligt te slapen. Misschien is er hoop.

Wil
flin
5-sterren

Berichtdoor flin » Vr 11 Feb 2011, 21:44

auto-immuun geval is idd heel erg moeilijk te keren...

'k ga hopen voor jullie dat de prednison aanslaat, en dat je daarna 't hele kattensysteem weer sterk kunt krijgen!
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”