mager vlees

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

mager vlees

Berichtdoor Barfplaats

poesewoes
1-ster

mager vlees

Berichtdoor poesewoes » Ma 07 Feb 2011, 15:55

tja, wist niet hoe te omschrijven als onderwerp maar hopelijk duidelijk zo.
Mijn hond eet al niet veel maar is toch wat te fors aldus de dierenarts. Omdat ik niet minder wil voeren wil ik dus graag weten wat ik het beste kan voeren. Had al gehoord dat long schijnbaar niet veel voedingstoffen bevat dus heb een lamslong besteld om te kijken of hij dat wil eten (runder long moest meneer niet). Maar wat kan ik nu het beste wel voeren en wat absoluut niet? (voer bijv. ook graag runderkopvlees maar dat is nogal vet?)

Tot mijn verbazing at hij een gekregen kip (zonder kop, veren en organen) zo op vorige week. Dus ook gelijk een kip besteld met alles erop en eraan op de veren na. Das dan toch ook goed voer?
En penslappen maakt dat uit van welk diersoort?

Of is er al ergens een overzicht waar dit in staat? Kon het niet vinden maar kan uiteraard zijn dat het al ergens staat dan hoor ik dat graag.
Lonaa
5-sterren

Re: mager vlees

Berichtdoor Lonaa » Ma 07 Feb 2011, 16:02

Persoonlijk zou ik geen long voeren. Het is mooi om te drogen, maar verder heeft een hond er niet zo veel aan.

Vette diersoorten zijn oa: geit, schaap, lam en eend. Dat zou ik dus sowieso vermijden.

Aan bijv. konijn zit ook wel vet, en aan kip/kipfilet ook, dat kan je eraf snijden. :)

Krijgt je hond genoeg beweging?
poesewoes
1-ster

Berichtdoor poesewoes » Ma 07 Feb 2011, 16:12

loopt minimaal 2 uur per dag en dan lopen ze los in de polders en spelen ze veel met elkaar of ik daag ze uit. Daarnaast train ik nog met hem gehoorzaamheid en zijn we bezig met lange afstand wandelingen te gaan lopen (hij is nu 2.5 jaar) en zitten op 10 á 15 km nu. Helaas is hij geblesseerd dus nu even wat rustiger aan maar alsnog is het 2 uur lopen zeker aanwezig alleen minder laten spelen e.d. en meer doorlopen. Normaal zit er dus zeker elke week een stevige bos wandeling in en vrijwel dagelijks lopen we lekker langs/op de zeedijk. Ook wordt er in de winter regelmatig gefietst en in de zomer lopen ze vrijwel hele dagen buiten op groot terrein. Mijn honden spelen heel veel samen echt een hecht stel op dat gebied en zijn hele dagen actief in de weer in huis en mogen vrijwel overal mee naartoe.
Beweging zat dus zou ik zo zeggen  ;) hij heeft echter aanleg tot dik worden schijnbaar want mijn andere hond eet dus net zoveel en is 10 kg lichter.
Lonaa
5-sterren

Berichtdoor Lonaa » Ma 07 Feb 2011, 16:14

Oke, ja ik denk ik vraag het maar.

Je hebt ook mensen met een te dikke hond en die 'hebben geeeeeeeen idee waarom' maar dat hondje gaat 3 x per dag een blokje om.  :-X
Nou goed, daar ligt het dus niet aan. ;)
saskiadrost
1-ster

Berichtdoor saskiadrost » Ma 07 Feb 2011, 16:26

Paardenvlees is naar mijn weten ook mager vlees.
Mijn hond is ook op dieet dus ben ook bezig geweest met het uitzoeken welk vlees ik het beste kan geven  ;)
Too
5-sterren

Berichtdoor Too » Ma 07 Feb 2011, 16:34

T hangt vaak ook een beetje af van welk deel van t dier iets komt : koe heeft super magere biefstukken maar ook .. goed vette delen

Konijn, haas, kalkoen, paard [meestal]  zijn allemaal netjes mager
Schaap, geit en eend staan als vetter te boek.

Een complete kip is natuurlijk gewoon goed eten

Misschien kun je je menu hier 's plaatsen, dat praat en denkt een stuk makkelijker
poesewoes
1-ster

Berichtdoor poesewoes » Ma 07 Feb 2011, 17:27

haha idd ook hier in de buurt terwijl we binnen 500 meter in de polders zitten en binnen 2 km zeedijk hebben waar we kilometers vrij mogen wandelen en daar zie je geen kip lopen de meeste mensen misschien 10 minuten en als lange wandeling een kwartier. Ik kan dat niet. Niet voor de honden en niet voor mezelf. Heb hier van kinderen ook de opmerking gekregen "volgens mijn mama heb jij wandelhonden en wij een huishond" ik leg dan wel uit dat het niet zo is, maar als de kinderen dit al leren.....

Echt menu's heb ik niet. Krijg het niet voor elkaar volledig te barfen. De rest hier thuis is tegen vers voeren. Gezien we niets anders in huis hebben voeren ze nu wel vers als ik er niet ben op de tijd dat de honden eten maar dat is kant en klaar wat ik al klaar zet (smuldier compleet en soms enkelvoudig). Soms voert mijn ma ook wel barf dingen maar dat ze al niet meer veel klagen vind ik al heel wat (gisteren had ik weer een hele discussie en dat terwijl ik het al 2 jaar voer).

Wat ik nu besteld heb is:
2 kg Konijnenorgaan pakket
1 kg Lamslong
2 st Lam/geit bot
5 kg Runderkopvlees fijn
1 kg Runderluchtpijp
1 kg Runderstrot
1 kg Runderstrot met luchtpijp
1 Kip heel met organen en kop zonder veren
10 kg Kipkarkas
3 Lamskoppen
5 kg        Zalm

Mijn honden zijn nogal kieskeurig en probeer elke bestelling iets nieuws toe te voegen. Dat is nu lamslong, runderstrot (en ook met luchtpijp), lamkoppen (voer ik op mijn werk aan hun haha) en lam/geit bot (wat niet voorradig is helaas kreeg ik te horen).
Hier kan ik vast wel iets mee qua menu maken maar heb niet gekeken naar percentages voer op gevoel en met smuldier erbij (smuldier zo'n 3 dagen per week) komt het vast wel goed denk ik.
Naast dit alles voer ik ook eendenruggen, eendagskuikens, yoghurt, karnemelk, groente/fruit en tafelrestjes. Maar dat heb ik nog liggen.

Ben aan het proberen wat meer knaagmateriaal in Yaro de x lab te krijgen. Mijn boxer kan dat niet aan door de stand van de tanden (zalm lijf gaat nog wel en alle soorten nekken en kipkarkas gaat ook bijv.)
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”