harde ribben/zachte ribben

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Madelief.
4-sterren

Berichtdoor Madelief. » Vr 04 Feb 2011, 20:34

Twee vraagjes..

Ik vraag me opeens wat af. Die hele jonge zuiglamribben....kun je dat nu eigenlijk wel als bot rekenen? Daar zit toch bijzonder weinig bot aan?
Soms vind ik de ribben het IC te hard. Ik heb er heel wat weggegooid, maar laatst toch een paar keer die hardere ribben gegeven...ze kregen het keurig weg.

Nu vind ik het dus wel lastig te bepalen wanneer ribben te hard zijn (ik check wel altijd met een snoeischaar) maar kan te zacht niet ook dan?

Iemand enig idee tot welke lamleeftijd de ribben nog weg te knagen zijn. Een jaarling bijvoorbeeld?
ulla
5-sterren

Re: harde ribben/zachte ribben

Berichtdoor ulla » Vr 04 Feb 2011, 20:46

Ja dat kan je zeker wel tot bot rekenen.
Een jaarling is al aardig hard.
Ik heb 1 dags geiten lammeren gehad,en dat bot,is echt wel bot.
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Za 05 Feb 2011, 08:15

Te jong bestaat in dat opzicht niet. Een net geboren kalf of lam heeft nog steeds bot, ook al bevat dat veel kraakbeen. Maar genoeg bot voor de hond. Ik heb ook altijd ribben via het IC en gooi nooit wat weg. Soms zijn de ribben erg groot maar test je dan met een snoeischaar, blijken de ribben toch zacht. Misschien dat ras, leefgewoonten, grootte van het dier ook meespeelt bij het wel of niet kunnen eten van de ribben, want zelfs in de winter krijg ik ribben die zacht genoeg zijn. Soms vind ik ze echter eng lang (ik ben en blijf voorzichtig) en dan knip ik (soms zelfs met een huishoudschaar) de lengte eraf en geef ik het rug stuk + korte ribben aan de honden.
Madelief.
4-sterren

Berichtdoor Madelief. » Za 05 Feb 2011, 10:40

Bedankt allebei voor het antwoord. Soms vraag je je opeens dingen af  ;)
Fijn te horen dat ondanks het grote aandeel kraakbeen heel jonge ribben toch voldoende bot bevatten.

Ik ben niet zo krachtig in mijn handen dus vandaar dat ik dus laatst maar eens ribben heb gegeven die ik nauwelijks ingeknipt kreeg. Zelf mijn oude Bonha kreeg de ribben keurig weg. Als ik dan lees dat jij (Lizzy) nooit ribben van IC wegdoet denk ik dat ze de ribben die ik niet aangedurfd heb ook best hadden kunnen wegknagen. Het zijn altijd prachtige stukken alleen inderdaad soms een paar van die hele lange platte ribben.
Nu zijn het inderdaad wel grote honden en vinden ze lam en geit echt héééél erg lekker, dus doen ze ook wel hun best en ze kraken heel beheerst eigenlijk..
Bien
5-sterren

Berichtdoor Bien » Za 05 Feb 2011, 19:49

Zou je die ribben gemalen krijgen met een Bomann machientje?
Madelief.
4-sterren

Berichtdoor Madelief. » Za 05 Feb 2011, 20:38

Bien schreef:Zou je die ribben gemalen krijgen met een Bomann machientje?

Gewone ribben beslist niet denk ik. Maar die boterzachte hele jonge ribben misschien wel. Het is minder hard dan biologische kip denk ik en dat ging ook.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”