onrustmakend bericht bij home.scarlet.be Vvd-medische informatie over rauw vlees

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht
miauw
1-ster

onrustmakend bericht bij home.scarlet.be Vvd-medische informatie over rauw vlees

Berichtdoor miauw » Vr 04 Feb 2011, 13:38

Pas een poes gekregen van 15 jaar oud met drie poten. Dus alles over haar bestuderen kwam ik bij jullie site terecht.
Tja logisch rauw vlees te geven want dat eten hun soortgenoten ook, toch? Lees ik op bovengenoemde site (helaas kan ik de tekst niet helemaal copieren (copyright), zal proberen het zo duidelijk mogelijk te citeren of jullie lezen het zelf,
anyway dat rauw vlees niet goed is minder verteerbaar, kan maag en darmstoornissen veroorzaken, en kan lintwormkapsels bevatten. wat spijsverteringsproblemen kan veroorzaken en nog meer van dat soort ongein. Tja dan lees je weer dit en dan weer dat wat is wijsheid.
In hoeverre mag ik experimenteren met mijn poes. Ik heb al verschillende merken voedsel (in ieder geval zonder suiker gehaald, waarom ze dit soms toevoegen is vreemd maar ok) Bij Ekoplaza heb ik kattenvoeding gekocht lijkt me betrouwbaarder dan uit de supermarkt.

Kattenbrokken vindt ze niet echt interessant, eet er wat van en dan stop. blokvoeding of uit de bakjes vindt ze veel lekker van, denk ook vanwege de geur en het is zacht. Die brokken zijn droog natuurlijk. Maar blijken goed te zijn voor de tandenverzorging of is dit eigenlijk meer een supermarktverkoopbabbeltruc?

Please help me! Zie door de bomen het bos niet meer.

Ik wil trouwens best wat meer geld uitgeven want de gezondheid is zeer belangrijk maar het moet wel haalbaar zijn voor mijn inkomen.

Graag alle benodigde info waar ik meer geld voor uit moet geven, waar ik op kan bezuinigen, bv kattenbakvulling ed.

Alvast bedankt voor het meedenken.
koekje
Moderator

Re: onrustmakend bericht bij home.scarlet.be Vvd-medische informatie over rauw vlees

Berichtdoor koekje » Vr 04 Feb 2011, 15:36

Welkom op Barfplaats.

Hier voeren wij onze honden en katten (en fretten) rauwe en verse voeding. Dit omdat het beter past bij de spijsvertering van deze huisdiertjes. Katten en honden hebben een schaargebit en trekken daarmee het vlees aan stukken wat ze eten.
Een hond of kat is een carnivoor en eet dus alleen dierlijke producten. Ook zijn het jagers, dat betekent dat ze zelf hun prooi jagen en deze opeten. Als je katten buiten een muisje of vogeltje vangen, komen ze hem binnen ook niet even in een pannetje leggen. Vanwege de spijsvertering is rauw het meest natuurlijke en ook het best verteerbare. Het vlees wat we in NL aan onze katten en honden voeren, is meestal voor humane consumptie geschikt en wordt daarmee ook op wormblazen gecontroleerd. Verder heeft een rauwgevoerde kat of hond een zuurder maagmilieu waardoor wormen minder kans hebben om te overleven.
Een kat kan geen koolhydraten verteren, het speeksel bevat geen aminozuur ter afbraak van koolhydraten (wat mensen wel hebben). De koolhydraten komen er dus zo weer uit en dat merk je in de kattenbak; veel en stinkende stront.

Commerciele voedingen zijn er in eerste instantie om de fabrikant winst te laten maken. Deze voedingen zijn meestal verhit, zodat ze de analyses kunnen aanpassen (toevoegingen van vet, eiwit en koolhydraten). Ook is het een handig middel om restanten uit andere industrieën te verwerken als vermindering van afvalproducten (bietenpulp bv). De meeste katten gaan niet dood van dergelijke producten, maar gezond is anders. Doordat de kat een schaargebit heeft en koolhydraten niet kan afbreken, zorgt dit voor een hogere werking van de alvleesklier. De koolhydraten bouwen zich op als tandplak op de kiezen, ook omdat de kat door zijn gebit deze brokken niet kan malen zoals een koe. Het natuurlijke dieet van een kat bevat ongeveer 75% vocht, terwijl brok 8 bevat. Er zal dus meer bijgedronken moeten worden en probeer dat maar eens met zo'n tongetje en lippen die niet tot tuitje zijn te vormen. Een kat krijgt met brok daardoor consequent te weinig vocht binnen en dat zorgt bij veel katten voor blaas- en nierproblemen (blaasgruis, nierfalen, etc).
Rauw vlees bevat van nature veel benodigde voedingsstoffen en aminozuren welke voor een kat essentieel zijn. Met verhitting gaan deze weg en worden dan later weer chemisch toegevoegd. Chemische toevoegingen worden minder goed opgenomen dan natuurlijke.
Blikvoer (ook kuipjes) bevat meestal meer vlees en meer vocht, maar dat is wel platgekookt en dus zijn er veel vitamines uit. Deze worden naderhand toegevoegd en dan worden veel voedingsstoffen dus minder goed opgenomen. Ook is het zacht, dus geen reinigende werking op het gebit. Het schaargebit kan dan geen repen vlees scheuren.

Wat je bij de biologische winkel hebt gekocht, is waarschijnlijk van Yarrah. Dat is erg aardig voor de dieren die er in zitten, maar minder aardig voor je kat. Je kat is immers een obligaat carnivoor en geen kip (omnivoor). Ook is het niet rauw.

Over de verteringsproblemen zijn vaker dingen geschreven. Dit is veelal onzin. Gewoon uit onwetendheid schrijven mensen allerlei dingen op. Niet alles wat op internet staat is waar of klopt.
Wat wel het geval is, is als je je kat alleen maar altijd gewone vleesjes geeft, deze tekorten kan krijgen. Dit wordt ook wel all meat syndrome genoemd. Dit is te voorkomen door een goed menu samen te stellen waarin je de verhoudingen van een natuurlijk prooidier benadert. Je voert niet alleen spiervlees (vlees dat mensen ook eten), maar ook een gedeelte orgaanvlees en een gedeelte vleesbotten (vlees met een botje er in). En omdat verschillende voedseldieren varieren in de samenstelling en hoeveelheid van nutrienten, adviseren wij ook om minimaal 4-5 diersoorten te voeren.

Over je financien. Als je geen geld hebt om een kat te onderhouden en te verzorgen (voedsel, overige benodigheden als slaapplekje en speeltjes en kattenbak en -vulling en medische kosten), moet je die niet nemen. Kritisch naar je uitgavenpatroon kijken kan nooit kwaad, maar het moet ten koste van 1 van bovenstaande dingen gaan. Het moet ook niet ten koste van jou en jouw gezondheid gaan, want zonder jou ook geen verzorging voor je kat.
Verder is het jouw kat en jij bepaalt wat er in gaat. Dat doet niemand anders; geen dierenwinkel medewerker of dierenarts.

Als je zelf zover bent dat je inderdaad rauw aan je kat wil voeren (er staan genoeg andere voordelen vermeldt op deze website; snuffel eens rond en ook in de hondenafdeling), ga je dan inlezen. Wil je zelf samenstellen of kvv (gemalen en door de fabriek al in verhouding gemaakt) voeren? Hoe wil je je kat gaan overzetten? Lees ook eens de sticky in de katten&kvv-afdeling, daar staan wat handige algemene tips in.

Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”