Beginnende barfers

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Beginnende barfers

Berichtdoor Barfplaats

Burretje
2-sterren

Beginnende barfers

Berichtdoor Burretje » Za 22 Jan 2011, 12:02

Ik heb al een tijdje meegelezen op het forum om me te verdiepen in rauw voeren en hoe dat werkt, maar nu toch maar een account aangemaakt om zelf ook een vraag (of eigenlijk twee) te kunnen stellen.

Allereerst:

Is er ergens een voorstelhoekje? Ik kon het niet vinden en het is natuurlijk wel zo leuk om mezelf en mijn drie meisjes voor te kunnen stellen.

Dan de inhoudelijke vraag:

Ik ben deze week begonnen met het geven van rauw vlees. Het gaat als een speer. Ze lusten alles wat ik ze heb voorgezet, knagen lekker en genieten er ook erg van. Enige probleem dat ik heb is dat één van mijn meisjes nog niet snapt dat je botjes ook kunt eten.

Ik heb al verschillende dingen geprobeerd. Ze heeft zachte botjes gehad (zoals kippennek en kwartel), maar dan laat ze het bot liggen. Ik heb ook geprobeerd of ze het wel wilde eten als ik het plat sla met een hamer, maar ook dat werkt niet. Zelfs niet als ik het plat sla tot een soort vleespannenkoek. Ze kauwt er wel op, maar spuugt de botstukjes vervolgens weer uit. Verder dan een pootje van een kuikentje komt ze niet.

Heeft iemand tips wat ik nog kan proberen? Ik heb al wel vleesmix besteld waar gemalen bot in zit. Ik hoop dat ze dat wel eet, want Haaksbarf eet ze ook op. Maar ik zou toch liever zien dat ze zelf lekker gaan knagen aan bot.
Laatst gewijzigd door Burretje op Zo 23 Jan 2011, 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Rianne145
5-sterren

Re: Botjes leren eten

Berichtdoor Rianne145 » Za 22 Jan 2011, 12:26

Hallo,

Je kunt je voorstellen in de bar. Ik zou het nog even de tijd geven. Je mag je in je handjes knijpen dat ze zo makkelijk zijn, menig kat eet al geen lap vlees. Ik ben ook bezig een nieuwe kat er van te overtuigen dat hij die kiezen gekregen heeft om mee te kauwen en dat gaat aanzienlijk minder soepel. Je zou als hoofd moot een komplete gemalen variant (KVV) kunnen geven en regelmatig wat te kauwen aanbieden, dan weet je zeker dat ze alles binnen krijgt.

Succes!!!!!
Burretje
2-sterren

Berichtdoor Burretje » Za 22 Jan 2011, 12:42

Dank! Ik heb meteen even een voorstel topic gemaakt.

Dat van de kvv is inderdaad wel een optie als het echt niet wil lukken.
Burretje
2-sterren

Berichtdoor Burretje » Za 22 Jan 2011, 20:59

Ik ben trots op mijn meisjes. Dag 4 van het rauw voeren en ze zijn hier al toe in staat:

Noortje (eet alles in record tijd op)
Afbeelding

Mya (laat de botjes nog liggen, maar knagen als de beste)
Afbeelding

Zeya (gaat lekker)
Afbeelding

Ze blijven ook heel goed op de theedoek zitten eten! Dan hoef ik alleen die in de was te gooien en niet het hele huis te boenen.
Limpy
5-sterren

Berichtdoor Limpy » Za 22 Jan 2011, 21:08

Burretje schreef:Ze blijven ook heel goed op de theedoek zitten eten! Dan hoef ik alleen die in de was te gooien en niet het hele huis te boenen.

Ik laat de foto´s even aan mijn oosterlingen zien hoe het dus wél kan ;D
Hier dient heropgevoed te worden met al dat gesleep (de bazin dus vooral in consequenter zijn)

Maar leuk dat ze ervan genieten!
Burretje
2-sterren

Berichtdoor Burretje » Za 22 Jan 2011, 21:17

:) Ja, het kost wat moeite, maar dan heb je ook wat  ;)

In het begin wilde Noortje er steeds vandoor met haar stuk, maar die heb ik steeds terug gebracht naar het kleedje. Nu luistert ze al naar "eh eh" als ik zie dat ze er vandoor wil gaan. Ze snapt nu ook dat wanneer haar portie op is, ze niet het eten van de anderen mag jatten en gaat dan op de krabton zitten kijken of er aan het einde iets over blijft. Heel fijn, want zij is altijd als eerste klaar.

Mya en Zeya blijven wel netjes zitten waar ik het eten neerleg. Ik moet ze hoogstens af en toe terug duwen als ze in hun enthousiasme het eten van het kleedje af knagen. Gelukkig maar zou ik zeggen, want ze doen hun ras eer aan: super eigenwijs! Dat ze geen eten van een ander mogen jatten, kan ik denk ik nog 100.000 keer zeggen. Daar hebben ze geen boodschap aan. Als jouw Oosterlingetjes net zo hardleers zijn, dan wens ik je veel succes  ;)

Kuikentjes hoef ik niet te proberen op het kleedje... Die krijgen alle hoeken van de kamer te zien, dus die geef ik maar in de badkamer.
Limpy
5-sterren

Berichtdoor Limpy » Za 22 Jan 2011, 21:30

Hier gooit alleen het rooie monster met de kuikens, 1 in de badkamer parkeren leid hier helaas tot hysterie bij allen.
Maar ze weten inmiddels dat kuiken niet op het kleed gegeten mag worden en bloederige dingen in de keuken/halletje (want zeil) en/of ´s zomers op het balkon genuttigd dienen te worden.
(kuikens mogen juist weer niet op het balkon omdat anders de buurman allemaal ongevraagde kadootjes krijgt)

Die oosterse tiepjes hardleers? Welnee joh...alleen maar stronteigenwijs!  :D
Maar met een klicker valt ze héél véél aan te leren, net honden hoor!
Mmm, ik ga eens kuikenklickeren....
koekje
Moderator

Berichtdoor koekje » Za 22 Jan 2011, 21:57

Sien knijpt ook altijd haar ogen dicht als ze een botje kraakt  ;D
*Flip*
5-sterren

Berichtdoor *Flip* » Za 22 Jan 2011, 22:25

koekje schreef:Sien knijpt ook altijd haar ogen dicht als ze een botje kraakt ;D

Flip ook, en soms geluiden erbij maken alsof het dier nog leeft ;D
Burretje
2-sterren

Berichtdoor Burretje » Za 22 Jan 2011, 23:05

Pammie schreef:Flip ook, en soms geluiden erbij maken alsof het dier nog leeft ;D

En soms ook van die heerlijke geniet geluidjes. ;D
mirdj
4-sterren

Berichtdoor mirdj » Zo 23 Jan 2011, 00:03

Max heeft net voor het eerst in lange tijd weer een kippennek gekregen en deze met veel gekraak op zitten peuzelen. Ik heb er nu weer genoeg in de vriezer liggen dus hij (en ik hoop Snoepie ook) kan weer lekker kraken. Max kraakt inderdaad ook met z'n ogen dicht.
fem fatale
5-sterren

Berichtdoor fem fatale » Zo 23 Jan 2011, 02:43

Heb je al een muis geprobeerd? Het is erg moeilijk om muizenbotjes te laten liggen, zo klein als die zijn, mijn slechtste knager laat wel de kaakjes liggen.
Burretje
2-sterren

Berichtdoor Burretje » Zo 23 Jan 2011, 09:18

fem fatale schreef:Heb je al een muis geprobeerd? Het is erg moeilijk om muizenbotjes te laten liggen, zo klein als die zijn, mijn slechtste knager laat wel de kaakjes liggen.

Nee nog niet. Ik heb nog geen adresje gevonden waar ik die kan krijgen, maar het staat wel op mijn verlanglijstje!
Burretje
2-sterren

Berichtdoor Burretje » Zo 23 Jan 2011, 10:34

Pffff.... vanochtend stond sardien op het menu... Nou dat was echt geen succes! Mya en Zeya keken me aan alsof ik ze wilde vergiftigen (terwijl ze sardien uit blik geweldig lekker vinden) en ik vond het zelf heel vies stinken! :yucky: Alleen Noortje vond het wel te doen en heeft er wat van gegeten. 

Uiteindelijk hebben ze een kalkoenvlees gehad en dat ging er beter in. Gek genoeg vond Zeya het lastig wegkauwen. Ze eet wel bot, maar de kalkoen moest ik in kleine stukjes snijden. Mya at wel gewoon het stuk op.  :D Katten...
Burretje
2-sterren

Re: Beginnende barfers

Berichtdoor Burretje » Zo 23 Jan 2011, 12:57

Ik heb wat nieuwe dingetjes opgehaald om uit te proberen: complete kwarteltjes (met veren), complete duiven (ook met veren), konijnenkarkas, konijnenniertjes en fazantmix. Ik ben héél benieuwd wat ze er van gaan vinden!

Kwartel hebben ze eerder op en dat vonden ze erg lekker, maar compleet met veertjes is wel nieuw voor ze. Van de duif vraag ik me wel een beetje af of dat niet nog een beetje te hoog gegrepen is voor ze (die beesten zijn best groot!), maar Noortje probeerde er net al wel aan te beginnen toen ik het in de vriezer aan het stoppen was. Het konijnenkarkas ligt nu te ontdooien in de koelkast, dus die krijgen ze morgen  :)
Barfplaats
Gesponsord bericht

Re: Beginnende barfers

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”