Welk Kant-en-klaar vers voer(honden) kan ik aan mijn katten geven?

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht
Selline
1-ster

Welk Kant-en-klaar vers voer(honden) kan ik aan mijn katten geven?

Berichtdoor Selline » Zo 16 Jan 2011, 21:46

Hallo forummers,

ik heb geen ervaring met barfen althans jarenlang hebben mijn `mannen` CB gegeten en dit was groot succes.
Maar zelf samenstellen dat nog niet...

Ik hoop op deze site veel te leren en informatie te krijgen over hoe en wat.

Ik heb jullie hulp nodig nl. sinds ik in het buitenland woon buiten EU kan ik niet aan CB komen.
Ik baal hier ontzettend van!!!
Ik heb kontakt gehad met oa CB en meerdere versvlees voeders maar geen van hen verkoopt hier of heeft er plannen toe(misschien in toekomst).

Ik kan hier niet aan orgaanvlees etc. komen en het meeste vlees in de supermarkt is al diepvries(weinig keuze).
Ik ben al reuze blij dat ik sinds kort Boz. en Appl. gevonden heb :biggrin2:!!!!
En gelijk een bulk-bestelling gedaan!
Ook sindskort aan de Or. gekomen ;D!
Hehe...dat komt in de buurt!

Nou ben ik dus (dankzij advies) opzoek gegaan naar kant-en-klaar vers vlees voor honden aangezien ik dat voor katten nergens kan vinden.
Dit zijn de voeders waar ik tot nu toe uit kan kiezen, zouden jullie mij kunnen vertellen welke ook geschikt is voor katten of waarom juist niet?
Meer informatie is te vinden op de sites, maar ik neem aan dat ik geen linken mag plaatsen.

Ik heb er 3 gevonden:
K... NATURAL FREEZE DRIED RAW DOG FOOD
(100% natuurlijk rauw hondenvoer samengesteld van gevriesdroogd vlees en groente, zonder kunst kleurstoffen of conserveringsmiddelen als rijst, mais, gluten en korrel/graan?)

-vers lam of vers rund
-gemalen botten
-bloed
-verse broccoli
-blomkool
-wortelen
-zilver rode bieten?
-kool
-andere seizoens groente
-verse hele eieren met schaal
-vruchten als appels, peren en andere seizoensfruit
-groene pens?
-hart
-lever
-nieren
-knoflook
-traan
-----------------------------------------------------------------------------------------------
ND kip of lam

Typical Analysis
Protein 10%
Oil 8%
Fibre 1%
Ash 2%
Moisture 75%
Vitamin A 1250 iu/kg
Vitamin D3 150 iu/kg
Vitamin E 20mg/kg

Ingredients
Chicken or lamb, minimum 60%
Vegetables, minimum 5%
Brown Rice, minimum 5%
Omega 3 (provided by Flax, Fish Oil & Meat) minimum 0.25%
Omega 6 (provided by Flax, Fish Oil & Meat) minimum 0.75%
Natural Ground Bone
Kelp
Herbs (Rosemary and Rubbed Sage)
130 kcal/100g
--------------------------------------------------------------------------------------------

Noorse NP Hondenvoer
(Gemaakt van dierenarts gecontroleerde slachtproducten als vom?, keel, longen, lever, vet, vleesafsnijdsels van runderen schapen en varkens, mais, vitamine en mineralen volledige voeding)

De analyse is op de site te vinden maar slecht te zien.

Ik hoor het heel graag van jullie!
Als iemand namen wilt weten, weet niet of ik dat neer mag zetten ivm reclame.

MVG
mirdj
4-sterren

Re: Welk Kant-en-klaar vers voer(honden) kan ik aan mijn katten geven?

Berichtdoor mirdj » Zo 16 Jan 2011, 22:28

Welkom!

Vervelend dat je niet zo makkelijk aan orgaan kan komen, dat zou het een stuk makkelijker maken. Is er geen slager in de buurt die zelf slacht en je daar aan zou kunnen helpen? Je zou ook kunnen kijken of je aan complete panharingen, makreeltjes of sardientjes kan komen. 1x in de week een vers visje vinden veel katten ook lekker.

Hou er rekening mee dat de meeste katten geen pens eten, er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen. Daarnaast hebben katten groente niet nodig, is alleen maar opvulling, ze halen er geen voedingsstoffen uit. Mijn katten hebben vanwege problemen met de leverancier (hondenvariant geleverd terwijl ik om kat had gevraagd) wel eens hondenvarianten gehad met als gevolg dat 1 van de 2 aan de steenpoep ging. De verhoudingen voor honden zijn dan ook net iets anders als voor katten. Je zou wel extra spiervlees aan de hondenvariant toe kunnen voegen om de percentages bot/spiervlees te beïnvloeden.

Heel veel meer antwoorden heb ik niet voor je, maar er zullen vast meer mensen reageren. Misschien is het handig om aan te geven waar je woont. Ik weet dat er hier mensen zijn die ook buitenlandse forums volgen.
koekje
Moderator

Berichtdoor koekje » Ma 17 Jan 2011, 08:26

Welkom!

Freeze dried is gevriesdroogd, dus niet gewoon diepgevroren. Ik denk dat het overeenkomt met brok.
Wat bedoel je met Boz.,  Appl., en Or.? Bozita, Applaws en Orijen? Dat zijn brokkenmerken en daar doen we hier niet aan. Erg leuk dat je dat kan vinden in de winkel, maar daarvoor kan je beter naar www.brokjesplaats.nl . Hier voeren we namelijk rauw en alleen daar wordt over geadviseerd, aangezien dit een rauwvoerforum is.

Nu moet ik zeggen dat ik niet volledig bekend ben met de conservatietechniek van vriesdrogen, maar WP zegt het volgende:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vriesdroge ... rvering%29
Wat je overhoudt, is idd iets gelijkwaardig aan brok en daarom in mijn optiek niet geschikt als kvv. Het mag best rauw en vers vlees zijn geweest voordat gevriesdroogd werd, maar na behandeling is dat niet meer het geval.

En dan nog over brok aan je katten voeren. Op dit forum, met name in de kattenafdelingen, is genoeg te vinden over wat de gevolgen kunnen zijn voor een kat op brok. Denk aan blaastoestanden, kapotte nieren, gebitten die van ellende uit elkaar vallen.
Hondenbrok in je kat stoppen is echt een nono, dat gaat veel verder dan wel of geen rauw willen voeren. Hondenbrok bevat veel te weinig essentiële voedingsstoffen voor de kat en dit kan de kat een pijnlijke dood opleveren, oa door het gebrek aan taurine.
Analyses zeggen mij vrij weinig, ik kan daarvan niet opmaken wat het is en of het iets is.
Kelp en levertraan (ik neem aan dat dat traan is) vind ik niet geschikt voor een kat. Kelp vanwege het te grote jodiumgehalte (katten hebben hele gevoelige nieren) en traan vanwege de enorme hoeveelheid vit. A en D.
60% vlees vind ik te weinig, zelfs voor een honden-kvv.

Ik weet niet waar je buiten de EU woont, maar in sommige gebieden is er nog steeds Aujezski en wordt er ook niet tegen gevaccineerd (itt NL, waar dat niet meer is, maar daarom ook niet meer tegen gevaccineerd, dus in theorie weer een hoger risico). Kijk dus zeker uit met varkensvlees.
Zowat overal op de wereld wordt orgaanvlees gegeten, zelfs in landen waar men primair vegetarisch eet. Het zal meer geld kosten dan hier in NL, waar orgaan in principe een afvalproduct is. Je moet er dus aan kunnen komen, waarschijnlijk wel in de grotere stad en voor een niet te zacht prijsje. Een ander idee is zelf je barf-onderdelen te gaan kweken. Voor grotere dingen als kippen en konijnen heb je wat grond nodig; muizen en ratten en gerbils en kwartels kunnen gewoon binnen in ruime kooien.

Er zijn merken die exporteren naar het buitenland. Dat is meestal wel honden-kvv, maar een geschikt honden-kvv bevat meestal wel genoeg voedingsstoffen voor je kat. Ik geloof dat Duck of Rodi of Energique of Prins ook in te voeren zijn. Nu zijn dat niet de merken die ik het liefst mijn katten zou voeren, maar wellicht kan je een aangepast menu maken. Dus een gedeelte Duck, aangevuld met wat lappen rauw vlees en af en toe een visje en kuikentje en een rauwe braadkip.
Hitam
5-sterren

Berichtdoor Hitam » Ma 17 Jan 2011, 14:48

Dit is geen brok in de zin van normale brok. Het is diepvriesvoer dat gevriesdroogd is, op zich heel aardig van samenstelling voor honden maar vor katten vind ik dat er te veel groenten en fruit in zit. Geen granen, dus dat is een pluspunt.
Je moet het aanmaken met water, dus het bevat meer vocht dan brokken en minder dan blik of diepvriesvoer, hoewel je daar zelf dus wat in kan veranderen door meer water toe te voegen.

Ik denk dat het best als kattenvoer kan dienen als je het aanvult met extra vlees (spiervlees en orgaanvlees). Of liever nog met botten met vlees er aan. Dan kauwen ze ook wat.
Het is compleet dus als je alleen spiervlees geeft wil het ook wel goed gaan denk ik. Het is wel prijzig, maar katten eten niet zoveel als honden, dus misschien is het wel te doen.
koekje
Moderator

Berichtdoor koekje » Ma 17 Jan 2011, 14:56

Tnx voor je reactie, ik wist niet dat je er water bij moest toevoegen.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”