Kipkarkas- het lukt gewoon niet

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Els&Flow
5-sterren

Berichtdoor Els&Flow » Zo 16 Jan 2011, 15:49

Ik weet het ff niet meer. Ik geef Max nu al geruime tijd Barf, vrijwel alles gaat goed mits het grotere delen zijn.

Nekken moet ik nog steeds vasthouden omdat ie ze anders inslikt in 1 geheel en kipkarkas blijft een heikel punt. Ik durf het inmiddels amper meer te geven. :(
Hij kauwt namelijk niet goed, maar probeert het hele karkas zo snel naar binnen te werken dat het er op dezelfde snelheid weer uitkomt, onverteert.

Vorige week is hij erg ziek geweest, het is iig een virus geweest maar ik vraag me af of dat ook iets te maken heeft gehad met dat kipkarkas. Braken, diarree, hij was echt een zielig hoopje hond. Het gaat nu overgens weer prima met hem. ;)

Ik wil het eigenlijkniet uit zn menu schrappen, maar hoe kan ik dit het beste aanpakken? Toch weer plat slaan, of delen afbreken en vast houden? Hebben jullie tips voor een schrokkop?
Hanny
5-sterren

Re: Kipkarkas- het lukt gewoon niet

Berichtdoor Hanny » Zo 16 Jan 2011, 15:59

Ik vind nekken veel te klein voor een haastig etende hond. Waarschijnlijk gebeurt er niets, als hij ze in één keer doorslikt.
Karkas, hoe zwaar zijn die? Ik zou ze zo groot mogelijk willen voeren.
Eén van mijn kleine honden slikt ook voor ze klaar is met kauwen, geeft het dan weer terug, slikt weer en dit herhaalt zich soms een paar keer. Het is haar manier van eten. Rustig blijven, geen onnodige paniek.
Als ik zelf te bang zou zijn, zou ik die karkassen niet meer geven, maar alles wat je voert heeft een laatste stukje wat in één keer naar binnen kan en dat gebeurt hier dan ook.

Hanny
pallas
5-sterren

Berichtdoor pallas » Zo 16 Jan 2011, 20:30

Je kan ook de andere kant opdenken: alles zo groot mogelijk aanbieden dat hij er wel op moet kauwen! Dan denk ik bijv aan beginners diersoorten waar je dan de hele poten voor de zekerheid vanaf haalt.
Dus een hele kip zonder vleugels en poten (die kan je de volgende dag goed platgeslagen geven)
Of hetzelfde met parelhoen of eend (is wel erg vet, dus misschien het vel eraf trekken)

Natuurlijk kan je zo niet eindeloos blijven voeren, maar om te leren eten is het misschien het proberen waard. Met de hardheid van de botten en daarbij de hoeveelheid vlees kan je bijna niet verkeerd.

Ben je er al achter waarom je hond zo haastig eet? heeft hj een ruime rustige plek, sta je er (begrijpelijk) misschien te dicht op?
Hier een barfer die absolute rust nodig heeft, we sluiten hem op in de keuken en kijken door de ruit van de deur op ruime afstand of het goed gaat, zodat hij het rijk alleen heeft.

Mocht alles niet baten, dan zou ik blijven platslaan zodat hij het iig zelf kan op eten en je het niet hoeft vast te houden.
pallas
5-sterren

Berichtdoor pallas » Zo 16 Jan 2011, 20:32

Ik lees net dat grote stukken wel goed gaat? Dan zou ik kiezen voor een halve kip te voeren en geen kleine kipkarkassen meer.
me and my boys
5-sterren

Berichtdoor me and my boys » Zo 16 Jan 2011, 21:09

grotere karkassen gaan geven, geen klein spul meer..
smulpaap
5-sterren

Berichtdoor smulpaap » Zo 16 Jan 2011, 21:27

Heb je bv al eens een eendenrug geprobeert ? Die zijn net weer even groter dan kipkarkas . Wat hier altijd goed werkte in de beginperiode .... lees schrokperiode was eerst het spiervlees of het orgaanvlees eten bv met de groentenmix en dan pas het vleesbot .
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Ma 17 Jan 2011, 07:19

Je hebt weinig andere keus dan of alleen hele grote dingen aan bieden, waar hij op moet kluiven. Of gemalen/geplet blijven geven.
Els&Flow
5-sterren

Berichtdoor Els&Flow » Ma 17 Jan 2011, 09:55

Eenderug eet ie wel goed..Ik ga vandaag eens een half kippetje proberen. En wat afstand tussen mij en hem bewaren als ie eet, want ik sta of zit er idd altijd bij.
Bedankt voor de tips. :)
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”