Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door mirdj
#1894911
Ik ben vandaag met Snoepie voor de laatste controle bij de dierenarts geweest. Eind november is hij aan een gescheurde knieband geopereerd en gelukkig is alles in orde. Het is een gevecht geweest om hem rustig te houden en vooral niet te laten springen maar het is gelukkig allemaal in 1x goed gekomen.

Nou zit ik nog met 2 vraagjes. De DA wil hem het liefste preventief op een lage dosering metacam zetten om artrose in die knie te vertragen, er is al lichte vorming. Ik heb al gezegd dat ik daar absoluut niet aan ga beginnen. Ik neem zelf al bijna geen pijnstillers laat staan dat ik m'n kat preventief op troep ga zetten. Wat zou ik als supplement aan hem kunnen geven en hoeveel moet ik dan geven (hij weegt 6 kilo)?

Daarnaast zijn mijn beide katten blaasgruispatienten, Max heeft zelfs 3 jaar geleden een amputatie gehad. Gelukkig zijn ze de afgelopen 3 jaar zo goed als vrij geweest van blaasontstekingen (beide 1x als ik me niet vergis) en ook de blaasgruis blijft weg. De afgelopen 3 jaar heb ik gedacht dat vit c de urine verzuurt waardoor de gruis minder snel gevormd kan worden en heb ik ze appelazijn gegeven. Laatst heb ik hier de vragen van de artsen zitten lezen en daar kwam ik cystease tegen. Is het verstandig om daar op over te stappen en dan ook gelijk weer de vraag hoe vaak en hoe veel (ze wegen 6 en 7 kilo)?

Misschien moeilijke vragen, maar ik heb het idee dat er hier wel een paar mensen met ervaring zitten en die me met hun ervaringen op weg kunnen helpen.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1895025
Sien heeft (alweer bijna 2 jaar geleden) ook haar kniebanden eens finaal afgescheurd en dat is ook geopereerd, en ze heeft toen ruim 6 weken benchrust gehad. Sien was toen nog erg jong en had geen artrose. Volgens de dokter zou ze dat later wel gaan ontwikkelen, sowieso in de geopereerde kippenpoot. Hij zei er ook bij dat alle oude katten op een gegeven moment artrose kregen, net als mensen dus eigenlijk. Sien staat dus niet meer op de metacam, dat was alleen tijdens het revalideren en de benchrust.
Volgens mijn eigen revalidatie-arts (voor de mensen, hij behandelt geen katten) zijn er geen aanwijzingen dat iets als glucosamine werkzaam is tegen artrose. Voor zover het wel werkt, valt het onder het placebo-effect te noemen. Katten doen daar niet aan, want weten niet waarvoor ze bepaalde dope toegediend krijgen.

Standaard op een onderhoudsdosering metacam zetten, vind ik ook nogal wat. Gebruik voor korte duur geeft minder risico tot nierschade en ik heb voor Sien er ook geen problemen mee gehad om dat toen haar te geven. Maar aan de andere kant, je kat standaard met pijn te laten rondlopen is ook echt niet leuk.
Merk je dat hij pijn heeft? Hoe doet hij het zonder dope, loopt of beweegt hij dan anders of minder of zijn er dan gedragsveranderingen?
Als hij door minder pijn meer en beter beweegt, is dat wel beter voor hem. Door beweging e.d. blijft zn gewricht toch meer in conditie, en aangezien de aftakeling al is begonnen, is dat veel waard.
Moeilijke kwestie.

Ik heb geen ervaring met blaastoestanden, dus kan je daar verder bij niet adviseren.
Door mirdj
#1895087
Bedankt voor je antwoord. :)

Hij heeft totaal geen pijn meer, het is dat z'n poot nog kaal is anders zou je niet zeggen dat hij die operatie heeft gehad. De eerste week na de operatie heb ik hem wel op de metacam gehad. Daarna heel bewust niet meer ondanks dat ik zag dat hij pijn had. Het is een behoorlijke wildebras en benchrust was geen optie omdat hij totaal in paniek raakte toen hij zelf in de bench kroop en ik het deurtje dicht deed, deurtje open was geen probleem maar dat was leuk voor 5 minuten en daarna niet meer. De enige manier om hem rustig te houden was hem met pijn rond te laten lopen, dit alles wel in overleg met de DA, zodat hij niet zou springen en alle bewegingen bewust moest maken. Het deed me pijn maar ik wilde ook niet dat hij langer dan noodzakelijk met deze blessure rond liep. Een week of 2 na de operatie ging hij steeds beter lopen en zag ik ook dat hij steeds minder pijn had. 's Nachts lag hij wel in de bench (met open deur) Ik had z'n mandje en knuffel erin gelegd en dat was voor hem voldoende om voorlopig daar te slapen en niet op bed te springen. Voor de zekerheid wel een soort trapje gemaakt om op bed te komen en daar maakt hij nog steeds gebruik van. Beweging is ook totaal geen probleem, hij vliegt weer als van ouds door het huis heen en z'n speeltjes zijn niet veilig (hij heeft er nu maar 2 tot zijn beschikking) en dat bijna 7 weken na de operatie. Voorlopig laat ik de metacam dan ook achterwege. Zolang het niet noodzakelijk is ga ik hem daar niet op zetten.
Door Limpy
#1895411
Zou hier metacam ook niet langdurig willen geven ivm nieren/lever.

Is traumeel een optie als je merkt dat het zeer doet? Is homeopatische pijnstiller bij spierpijn/verrekking e.d.
Visolie wellicht? O.a. catoils is erg zuiver en er zit veel omega 3 in maar is volgens mijn katten erg smerig, maar die vinden veel vis errug bah!

@koekje: waar basseerd jouw arts dat op? Van die glucosamine; dat dieren niet aan placebo´s doen weet ik wel.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1895427
Ik heb hem niet gevraagd naar de onderzoeken zelf, maar ik heb zelf ook wel eens wat daarover gelezen. Mn vpn-verbinding doet het niet meer, dus ik kan geen wetenschappelijke onderzoeken downen en moet het ook met abstracts doen.
Door *Flip*
#1895514
onze hond heeft haar hele leven last gehad van haar gewrichten, wij gaven Rhus, dat is een homeopatisch middel tegen reuma ed. Het zijn hele kleine pilletjes en 1 per dag (2 toen ze nog hard groeide) was voldoende voor een hond van meer dan 50kg.
Toen ze uit gegroeid was, jaar of 5, hebben we geprobeerd om af te bouwen. Toen ze nog maar 1 pil per 3 dagen kreeg ging ze weer manken, meteen weer elke dag een pil en binnen enkele dagen liep ze weer normaal.
Volgens mij kost het 10 euro per 200 tabletten, de DA wilde haar haar hele leven aan pijnstillers zetten a la €5 per pil!!
Je zal het eens kunnen proberen.

edit: over blaasgruis weet ik ook niet veel, maar qua dieet ed kan je eens kijken bij medische honden topic. Daar is denk ik meer info te vinden.
Laatst gewijzigd door *Flip* op wo 12 jan 2011, 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Door *Flip*
#1895541
nog even snel in mijn Biochemie boek gekeken:
Als het gruis veroorzaakt wordt door de oxidatie van Cysteine, dit is wel de meest voorkomende, dan geldt het volgende:

Cystine is de geoxideerde vorm van Cysteine. Cysteïne is een lichaamseigen aminozuur, dat normaal gereabsorbeerd wordt in de nieren. Op het moment dat het omvormt tot Cystine kan dat niet meer. Vitamine C is het co-enzyme dat de oxidatie van Cysteïne tegen gaat. Vitamine C is een water oplosbaar vitaminen en zal bij overmaat altijd in de urine terecht komen om zo uit gescheiden te worden. Een te veel aan vitamine C in voeding is dus niet schadelijk.

Cystease is een verzamel naam voor enzymes die Cysteines en/of? Cystines af breken. Ik kan hier verder niet veel over vinden, maar als die ook cysteïnes afbreken, dan zal ik dat liever niet geven. Cysteasen heb je van nature in je lichaam en deze zijn niet uit te plassen als vitamine C.

Zelf zal ik bij de apotheek meer informatie vragen over Cystease, maar je moet ook wel zeker weten dat het blaasgruis geoxideerde Cysteïnes zijn.
Door mirdj
#1896674
Ze hebben allebei struviet gruis en gelukkig geen oxalaat. Geen flauw idee welke van de 2 oxidatie van cysteine is.

Ik zit er aan te denken om met de appelazijn helemaal te stoppen en te kijken hoe ze het zonder doen. Moet ik wel weer urine op gaan vangen, maar dat gaat hier heel makkelijk, zet ze in de reismand en doe het deurtje dicht en binnen 5 minuten heb ik een urinemonster :D
Gebruikersavatar
Door koekje
#1896778
Ik zie daar ook wel de onhandigheid van in. Stel je moet naar de dokter. Kat in mandje, deurtje dicht. Tas pakken en jas aan, blijkt poeslief al in zn mandje gestraald te hebben  ;D
Door mirdj
#1896963
Normaal liggen er handdoeken in de mandjes. Als ik ze er uit haal om de handdoeken te vervangen krijg ik ze nooit meer te pakken, dus dan maar zo naar de DA (of waar we ook heen gaan). Als ik thuis kom gaan ze gelijk in een emmer om te weken. Het gebeurt overigens niet elke keer, het ligt er aan of ze niet net toevallig op de bak zijn geweest.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door