Tinlo bij een nierkat

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Tinlo bij een nierkat

Berichtdoor Barfplaats

dutchdebs
1-ster

Tinlo bij een nierkat

Berichtdoor dutchdebs » Ma 10 Jan 2011, 12:29

Hallo, Ik ben al een poosje lid, maar lees meestal mee, nu toch maar een posting.
Ik heb een nierkat van 16. Ik heb haar een poosje op nierdieet gehad maar dat eet ze niet meer.
Al mijn andere katten en honden zitten op een combinatie van KVV met Barf.
Zij at nooit KVV of Barf hooguit wat enkelvoudige dingen zoals wat kip of wat vis. Maar nooit genoeg om haar echt op een maaltijd te zetten.
Nu heb ik recent voor het eerst Tinlo gehaald. En het blijkt dat met name de smaak Tinlo Cattery er geweldig ingaat bij haar. Dit komt goed uit omdat ik echt niet meer wist wat ik haar moest geven.
Maar ik heb wel te maken met een nierkat. Wat zijn hier de ervaringen om een nierkat langer op Tinlo danwel CB danwel Haaksbarf te houden. En wat zijn meest geschikte soorten voor een nierkat volgens jullie?
Too
5-sterren

Re: Tinlo bij een nierkat

Berichtdoor Too » Ma 10 Jan 2011, 14:08

Ik denk dat je topic even verplaatst moet worden.. hier komen niet heel veel kattenmensen ;)

Idealiter voer je ze [zelf samengesteld of kvv] zonder granen en/of rijst -oa Carnibest en Bandit hebben een diabetes-versie zonder granen-
maar veel nierpatienten 'doen' t al heel veel beter beter op vers/gewone kvv met evt een tabletje fortekor -ook op de langere duur!-

Ik zou maar gewoon beginnen met dat wat ze graag eet en haar goed in de gaten houden. Wellicht wil ze, als ze gewend is aan vers, ook andere soorten of zelfs een hapje barf
Jacoba
4-sterren

Berichtdoor Jacoba » Di 11 Jan 2011, 13:34

Let er wel op dat Tinlo nogal veel bot voor een kat bevat en je misschien wat spiervlees toe moet voegen.
Angelique
5-sterren

Berichtdoor Angelique » Di 11 Jan 2011, 17:07

Ik schuif deze even naar de kattenhoek. Grotere kans dat je daar bruikbare respons krijgt :)
koekje
Moderator

Berichtdoor koekje » Di 11 Jan 2011, 21:20

Ik ben niet helemaal thuis in het niermenu, maar volgens mij is dat wel iets anders van samenstelling. Als de nierinsufficientie al erg gevorderd is, is iets eten meestal wel beter dan niets. In dat geval zou ik er ook allerhande lapjes vlees indoen, wat er maar ingaat. Is dat niet het geval, of is de kat op dit moment niet zo misselijk, dan zou ik toch kiezen voor Bandit nier-kvv. Dit heeft een iets andere samenstelling (ik dacht minder orgaan en minder bot en mogelijk wat groen). Met dit kvv worden de nieren minder belast en voelt de kat zich beter.
Sowieso is vers voeren altijd beter, helemaal voor nierkatten. Als ze dat kvv in het begin echt niet te vreten vindt, kan je natuurlijk wel beginnen met een algemeen kvv, zoals Tinlo. Dan later overstappen (eventueel mengen) op nier-kvv voor katten, zoals Bandit heeft.
Limpy
5-sterren

Berichtdoor Limpy » Wo 12 Jan 2011, 10:22

Gewone kvv is idd al beter dan brok/blik.
Bij een nierkat kun je het beste govogeltes/wild geven en grote grazers vermijden (die hebben meer fosfor in het bot/vlees zitten en dat moet omlaag voor nierkat)

En idd wat koekje zegt,vers nierdieet bevat minder bot en orgaan, amders tinlo mengen met wat extra (gemalen) spiervlees dat hij ook lekker vind?
dutchdebs
1-ster

Berichtdoor dutchdebs » Do 13 Jan 2011, 20:25

Dank jullie wel. Ze vind Haaksbarf ook erg lekker. Is het zo dat Tinlo kat ook veel bot bevat. CB heeft weer granen, en dat wil ik sowieso niet. Ze eet het erg goed. Nierdieet, of wat voor ander voer dan ook moet ze niets van weten. Volgens mij kan ik haar dan beter KVV geven dan Gourmet om maar wat te noemen.
Dat van die grote grazers is wel zinvol om te onthouden. Ik ga wel op zoek naar Bandit voor nierkatten. Ben het op mijn reguliere verkoopadressen nog niet tegengekomen.
Limpy
5-sterren

Berichtdoor Limpy » Do 13 Jan 2011, 20:37

Lees anders eens onderstaande link, interresant stuk van Lizzy:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 598.0.html

Gaat welliswaar over honden maar laat de groentes dan weg, vervangen door spiervlees.

Carnisbest heeft overigens ook rijstloze versies: de eend en de diabetes (Kip)-> die kun je ook aan niet-diabetes kat geven. En als ze haaksbarf lekker vind: alle vers is idd beter dan gourmet!
Mijn katten vinden de tinlo heerlijk maar poepen er knetterhard van, meerderen delen die ervaring.
Als ik ze dat eens geef doe ik er om die reden wat extra spiervlees door.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”