Wat hulp bij menu's voor 2 van men katten

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Patj88
3-sterren

Berichtdoor Patj88 » Za 08 Jan 2011, 13:18

Hallo iedereen,

Normaal ben ik enkel actief op het deel voor honden op het forum hier.
Maar ik zou graag een poging doen om 2 van men 3 katten op barf te zetten.
Mijn lapjeskat ushi vermoedelijk 3-4 jaar deze is hier gedumpt geweest en brutus een zwerfkatje die ik opgevangen heb kartuizer van kleur 7 maand.
Brutus is het grootste probleem deze stinkt verschrikkelijk uit zen bekje hij komt ook niet buiten omdat hij van vreemden bang heeft en zo weer de dool op kan gaan... dus zou barf ook beter zijn voor de kattenbak.Ushi eet egt alles wat je ze voorzet al is ze niet egt happig op smuldier.
Dan heb ik nog een getijgerde kat van 8 jaar die al heel die tijd op whiskas en zelf gevangen prooidieren staat deze lust niet echt ander rauw.

Voor brutus en ushi ben ik nu aant kijken om een menutje:

Volgens de verhoudingen van Ian Billinghurst moet je 70 - 75 % vleesbot geven 5% groenten 15-25% orgaan.
de percentages van een katten kvv zoals darf ligt op 7.5% orgaan 12.5 bot (wrs kaal) en 80% spiervlees.
dit zijn hele andere percentages ...
hoe verdelen jullie de percentages?
ik zou volgende zaken willen voeren:

vleesbot: kippennek eendennek en karkas van beiden en kalkoennek.
spiervlees: kip paard rund
orgaan: hart van rund,lam en kip lever van kip en rund nier van rund.

Nu heb ik enkel jullie hulp nodig bij de percentages :)
mirdj
4-sterren

Re: Wat hulp bij menu's voor 2 van men katten

Berichtdoor mirdj » Za 08 Jan 2011, 13:54

Ik ga zelf de volgende percentages aanhouden

- 40-50% vleesbot
- 15% orgaan
- de rest spiervlees

Met vleesbot ga ik laag zitten (40%) en spiervlees hoe ik op ongeveer 45%. Snoepie heeft afgelopen jaar 2x verstopt gezeten hoewel ik er nog steeds niet zeker van ben dat dit van de KVV is geweest. Afhankelijk van hoe Snoepie het op het zelf gemalen vlees doet kan ik de percentages vleesbot en spiervlees nog aanpassen.

Groente en granen heeft een kat niet nodig en hoef je dus ook niet in de mix op te nemen. Ik zou wel kijken of je aan wat meer diersoorten kan komen voor de variantie. Over het algemeen houdt men ongeveer 5 verschillende diersoorten aan om een compleet voer te maken. Dit hoef je natuurlijk niet in 1 mix te stoppen.
Too
5-sterren

Berichtdoor Too » Za 08 Jan 2011, 14:02

Wat goeddat je nu ook voor de poezen aan de gang gaat, ze zijn soms wat eigenwijzer dan honden maar de aanhouder wint!

Ik geef idd:

50% vleesbot [kalkoennek is ws veeeel te hard en dik voor poes] -oa kip, eend, nijn, patrijs, parelhoen, haas
15% orgaan : iig lever, hart en nier
35% spiervlees

Ze krijgen bij mij ook regelmatig een stukje vette vis of een klein compleet visje
Mevroi Kruim
5-sterren

Berichtdoor Mevroi Kruim » Za 08 Jan 2011, 16:15

Hier gaat het net zo als bij Too, dwz voor de jeugd van 16 die goed kan knagen. Kruimel van 21 krijgt gemalen dingen, kuikens en zalmfilet (luxe dametje  :D)
Ze krijgen hier weg qua bot: kippenrug, poot als ik hem mep, vleugel; parelhoen, konijnkarkas, voorbenen en heel, haaskarkas mits hier en daar geknipt, tamme eend zo, wilde eend geknipt, kwartel geen probleem, duif, fazant, patrijs.
Verder zijn ze dol op paardenspiervlees, runderlappen, kipfilet, hert/reespiervlees. Lam en geit wordt niet gewaardeerd.
Een paar keer per week zalm, soms filet soms staart, of sardienen.
Emytje
4-sterren

Berichtdoor Emytje » Za 08 Jan 2011, 21:23

Ik geef hier dezelfde percentages als Mirdj. :D

Op dit moment bestaat het bot alleen nog uit kippennek en kippenvleugel en de organen nog alleen uit kippenorganen. Het spiervlees bestaat uit beeflap, kipfilet, kalkoenfilet en paardenbiefstuk en daarbij krijgen ze nog duif (en vandaag kwartel gekocht) en vis.
fem fatale
5-sterren

Berichtdoor fem fatale » Zo 09 Jan 2011, 00:50

Ik voer voornamelijk complete prooi, muizen, ratten, kwartels, duiven, konijnen, eendagskuikens, en af en toe KVV of prooi zonder vacht in andere smaakjes. Je hebt er alern die complete prooi eet, misschien dat je die zo kunt gaan voeren ipv de whiskas.
Patj88
3-sterren

Berichtdoor Patj88 » Zo 09 Jan 2011, 02:00

hey bedank iedereen voor de reacties.

Bot word eerst gemalen hier zo voel ik me zekerder ook voor men hond doe ik dit.
ik denk dat ik een menu ga maken met de percentages die Too aangeeft.
Ik hoop dat brutus zen stinkende bek zo voorgoed verleden tijd is.
Soms krijgen ze hier an is enkelvoudige smuldier en hart dit gaat er goed in.
Maar nu ga ik is echt een compleet menutje maken.
Hele prooidieren is niet aan mij besteed, daarmee gooit men moeder mij deruit  :d
Ik zou vooral dezelfde dingen wille geven die ik ook aan mijn hond Jasco voer.

Mss iemand nog wat tips voor gezonde groentes die  katten lusten???
mirdj
4-sterren

Berichtdoor mirdj » Zo 09 Jan 2011, 10:49

Groentes hebben katten niet nodig. Die gaan er aan de bovenkant in en komen er aan de onderkant uit. Katten halen al hun behoeftes uit vlees, bot en orgaan.
*Flip*
5-sterren

Berichtdoor *Flip* » Wo 12 Jan 2011, 14:16

Patj88 schreef:
Ik hoop dat brutus zen stinkende bek zo voorgoed verleden tijd is.

af en toe een kippennekje knagen kan daar ook bij helpen. Katten zijn over het algemeen veel rustiger met eten dan honden en zullen niet snel in een keer (te) grote stukken in slikken.
Patj88
3-sterren

Berichtdoor Patj88 » Wo 12 Jan 2011, 23:08

Pammie schreef:af en toe een kippennekje knagen kan daar ook bij helpen. Katten zijn over het algemeen veel rustiger met eten dan honden en zullen niet snel in een keer (te) grote stukken in slikken.

Ik heb dit al geprobeerd maar brutus speelt met de kippennek en ziet niet in dat het voedsel is.
Ushi knaagt zeer goed op de nekken.

Nu poets ik soms brutus zen tanden maar dat is niet zo makkelijk.

Hij is ziek momenteel :s ik heb een kast laten open staan waar een zak brokken in stond ... :s hij heeft zeer veel van deze brokken gegeten en heeft daar nu zeer veel last van :s.
mirdj
4-sterren

Berichtdoor mirdj » Do 13 Jan 2011, 09:18

Begin dan met de nek plat slaan en in stukken knippen en kijk of hij het zo wel wil eten. Anders zou er ook nog een beetje blik door kunnen mengen en dan langzaam aan blik verminderen, de stukken groter maken en steeds minder plat slaan totdat hij de hele nek op eet.
Patj88
3-sterren

Berichtdoor Patj88 » Do 13 Jan 2011, 20:23

mirdj schreef:Begin dan met de nek plat slaan en in stukken knippen en kijk of hij het zo wel wil eten. Anders zou er ook nog een beetje blik door kunnen mengen en dan langzaam aan blik verminderen, de stukken groter maken en steeds minder plat slaan totdat hij de hele nek op eet.

Rauw eten ze al een tijdje gemengd met blik.
Nu heeft brutus 2 dagen spiervlees gekregen van kip en rund dat vindt hij zeer lekker.
Ushi kreeg eend en kalkoen met wat smuldier vlees.
kvv word gegeten maar niet echt met smaak voor jasco (mijn hond) maal ik hele braadkippen is wel duurder dan kvv maar dat eten ze wel graag.
Morgen krijgen ze kippennek.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”