brood

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

brood

Berichtdoor Barfplaats

ellyE
2-sterren

brood

Berichtdoor ellyE » Di 04 Jan 2011, 23:52

vroeger maakte ik zelf voer klaar voor mijn Bouviers. ze kregen volgens mij ongeveer 50-60% vlees / pens, een paar boterhammen, gekookte groente en wat vitamines en mineralen. dit had ik destijds precies berekend volgens de boeken. nu lees ik tot mijn grote schrik dat brood helemaal niet gezond zou zijn? mijn bouviers zijn 8 (hersentumor) en 12 jaar geworden, dus zo slecht was het toch niet.
ik ben van de zomer begonnen mijn huidige bouviers over te zetten op alleen vlees, maar dat ging toch niet helemaal goed. ik wil toch echt ook een paar dagen brokken blijven voeren (daar doen ze het hartstike goed op), in verband met vakanties. maar barf lijkt me toch natuurlijker dan alleen vlees.
mijn honden krijgen regelmatig brood, omdat ze het lekker vinden en ik dacht dat het gezond was.
ik zal nu dus opnieuw proberen ze over te zetten op natuurlijk voer, maar ik vind het jammer dat ik dat dus blijkbaar niet kan aanvullen met brood of aardappels.
202Spots
5-sterren

Re: brood

Berichtdoor 202Spots » Wo 05 Jan 2011, 03:58

ze kregen volgens mij ongeveer 50-60% vlees / pens, een paar boterhammen, gekookte groente en wat vitamines en mineralen

Wanneer de hond 'n graan allegie heeft kan je beter nooit geen brood/graan product geven.
Als ik het zo lees,dan gaf je dus zo'n 20% van de maaltijd als brood? (en ong 20% groenten)
Dat is echt wel veel hoor en voor de gezondheid hoef je 't echt niet te geven.
Rauw vlees botten met rauwe/gekookte  groentes en 'n rauw eitje, is echt wel gezonder dan brood. ;)
Het is helemaal niet erg om af en toe 'n korstje brood of 'n boterham te geven,maar dat zou ik dan als tussendoortje rekenen.
Gekookte aardappel als tafelrestje kan ook, zolang het maar om 'n kleine hoeveelheid gaat,en niet meer dan 1-2 eetlepels door de groentenmiz of zo.

Maar wat ging er fout toen ze alleen op vlees gingen?
Had je er wel bot bij? en groenten? of gaf je alleen spiervlees of pens?
May Linn
5-sterren

Berichtdoor May Linn » Wo 05 Jan 2011, 08:19

Zelf klaarmaken vind ik persoonlijk altijd beter dan er maar brok inkiepen.
Al zijn koolhydraten overbodig in een hondendieet.
Ik vraag me ook af wat er mis ging toen je ze geheel vlees ging voeren?

Voor de vakantie hoef je geen brok bij te voeren, daar zijn heel veel oplossingen voor.
Zo kan je bijna overal in de supermarkt wel wat vleesproducten kopen.
Of als dat echt niet kan, kunnen de meeste vershonden ook prima tegen een paar dagen brok of mee-eten met de pot.
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Wo 05 Jan 2011, 09:03

ellyE schreef:vroeger maakte ik zelf voer klaar voor mijn Bouviers. ze kregen volgens mij ongeveer 50-60% vlees / pens, een paar boterhammen, gekookte groente en wat vitamines en mineralen. dit had ik destijds precies berekend volgens de boeken. nu lees ik tot mijn grote schrik dat brood helemaal niet gezond zou zijn? mijn bouviers zijn 8 (hersentumor) en 12 jaar geworden, dus zo slecht was het toch niet.
ik ben van de zomer begonnen mijn huidige bouviers over te zetten op alleen vlees, maar dat ging toch niet helemaal goed. ik wil toch echt ook een paar dagen brokken blijven voeren (daar doen ze het hartstike goed op), in verband met vakanties. maar barf lijkt me toch natuurlijker dan alleen vlees.

Ja, zo deed men dat vroeger...!

Mijn opa rookte elke dag tenminste 20 sigaretten, dronk iedere dag 3 jonge jenevers en is (serieus waar) 92 jaar geworden. Dat wil nog niet zeggen dat zijn levensstijl gezond was. En dat is brood voor de hond net zo min. Brood bevat ten eerste hele ongezonde broodverbeteraars. Dat is niet gezond voor jou en niet voor je hond. Ten tweede heeft een hond geen koolhydraat nodig. En brood bevat veel koolhydraat. Het voeren van teveel koolhydraat kent wel degelijk nadelen. Buiten nog dat veel honden allergisch zijn voor granen, veroorzaakt een teveel aan koolhydraat suikerziekte maar wordt het er zelfs van verdacht kanker te veroorzaken. Ik voer daarom geen brood. En ik voor daarom ook geen brokken. Want brokken zijn pas echt koolhydraat-bommen die ook nog eens doodgekookt zijn EN geconserveerd zijn met ongezonde stoffen. Ook vitamine C en E (om te conserveren) is niet gezond. Dit zijn onnatuurlijke vitamine toevoegingen en die zijn misschien wel eens minder onschuldig dan we denken. 

Nou moet ik nog wel 1 ding zeggen: de manier van voeren zoals jij dat deed, met brood, vlees/pens en een schep vitamine en mineralen: dat was altijd nog beter (vind ik) dan de huidige manier van voeren (lees brokken). Want brokken bevatten tenslotte gemiddeld zo'n 20% vleesmeel (van onduidelijke en vaak smerige oorsprong, ook nog eens volledig doodgekookt) en voor de rest bevatten ze granen, granen en granen + vitamine/mineralen preparaat (en wat andere toevoegingen). Dus 20% vleesmeel. Daar schepen wij onze huisvriend de carnivoor mee af....

Maar het kan dus beter. Met geschikte vleesbotten, vlees, orgaanvlees, groenten, eitje, visje, etc.

mijn honden krijgen regelmatig brood, omdat ze het lekker vinden en ik dacht dat het gezond was.
ik zal nu dus opnieuw proberen ze over te zetten op natuurlijk voer, maar ik vind het jammer dat ik dat dus blijkbaar niet kan aanvullen met brood of aardappels.

Nee dus...., sorry! Je hoeft de voeding niet aan te vullen met brood en aardappels! Ze hebben het serieus niet nodig. Nou vind ik aardappel nog minder bezwaarlijk dan brood hoor. Het bevat ruim minder koolhydraat. Dus als je eens een piepertje wilt geven (het is niet nodig, nogmaals): geef dan het liefst een biologisch aardappeltje in de schil gekookt.
ellyE
2-sterren

Berichtdoor ellyE » Wo 05 Jan 2011, 11:28

ik ben gisteravond echt behoorlijk geschrokken toen ik dat las over dat brood, ik wist het echt niet. ik kook ook weleens pasta voor ze of rijst... ook niet goed blijkbaar. bovendien hebben al mijn honden, zolang ik me kan herinneren, mijn klokhuis gekregen en ik eet vaak een appel...
lastig voor mij is overigens dat de honden het hartstikke goed doen op de brokken: ze zijn nooit ziek, een glanzende vacht, geen problemen met eten/ plassen /poepen, sterk en energiek. ze zijn 3 en 5 jaar oud en in de kracht van hun leven, ik train veel met ze en ze gaan ook vaak mee naast de fiets ( 20 km is geen probleem). maar ik snap zelf wel dat brokken niet ideaal zijn, dus vandaar de verandering.

de problemen vorige keer met het vers voeren waren: mijn teef werd steeds dikker (niet-gesteriliseerd) en ze kregen beiden een doffe vacht en zaten moeilijk met ontlasting.
ook ontdekte ik wat grappigs: mijn teef en mijn reu (gecasteerd) zijn even groot en even zwaar, maar mijn reu heeft meer voer nodig dan mijn teef! zelfs ongeveer 1,5 meer als de teef.

ik ben van plan weer meer vleesdagen in te voeren en dan over te stappen op volledig barf. kijken of het op deze manier wel lukt
Nynke
5-sterren

Berichtdoor Nynke » Wo 05 Jan 2011, 11:32

hoe lang heb je het de vorige keer geprobeerd met rauw voer? Kan het geen ontgifting zijn geweest ?
de Meiden
5-sterren

Berichtdoor de Meiden » Wo 05 Jan 2011, 11:55

ellyE schreef:vroeger maakte ik zelf voer klaar voor mijn Bouviers. ze kregen volgens mij ongeveer 50-60% vlees / pens, een paar boterhammen, gekookte groente en wat vitamines en mineralen. dit had ik destijds precies berekend volgens de boeken. nu lees ik tot mijn grote schrik dat brood helemaal niet gezond zou zijn? mijn bouviers zijn 8 (hersentumor) en 12 jaar geworden, dus zo slecht was het toch niet.

Daar zit misschien het probleem...ik begrijp uit deze zin dat je alleen ( spier) vlees gaf, en niet vleesbot orgaanvlees , groenten, vis e.d erbij..
Het is de bedoeling dat je met het voeren het prooidier naboots, dus in de perc. die je geeft, het hoeft echt niet dagelijks compleet te zijn ( is waarschijnlijk bij je eigen eten ook niet ), als het maar in 1.5/2 weken compleet is.
De ene dag meer spiervlees of een pensdag, een visdag, dat is geen probleem..
En probeer zo veel mogelijk diersoorten in je vriezer tekrijgen..
En dat ze met omschakelen er een beetje "rafelig" uitzien kan best, sommige honden gaan erg aan het ontgiften, andere weer helemaal niet , althans daar merk je niets van.
May Linn
5-sterren

Berichtdoor May Linn » Wo 05 Jan 2011, 12:30

Ik denk dat het hem er vooral in zit dat je een goed menu gaat voeren.
Barfen is in principe niet zo heel moeilijk, maar is wel even goed inlezen en tussen de verhoudingen voeren.
Ook van ontgiften kunnen ze een doffe vacht krijgen, hier bij de oudere honden (van 6 en 10) duurder het zeker een jaar voordat de vacht optimaal was en niet meer dof. Bij mijn jonge hond heb ik er weinig van gemerkt, maar die heeft ook maar kort brok gehad.
Aquillo
5-sterren

Berichtdoor Aquillo » Do 06 Jan 2011, 19:30

ellyE schreef:ik ben gisteravond echt behoorlijk geschrokken toen ik dat las over dat brood, ik wist het echt niet. ik kook ook weleens pasta voor ze of rijst... ook niet goed blijkbaar. bovendien hebben al mijn honden, zolang ik me kan herinneren, mijn klokhuis gekregen en ik eet vaak een appel...
lastig voor mij is overigens dat de honden het hartstikke goed doen op de brokken: ze zijn nooit ziek, een glanzende vacht, geen problemen met eten/ plassen /poepen, sterk en energiek. ze zijn 3 en 5 jaar oud en in de kracht van hun leven, ik train veel met ze en ze gaan ook vaak mee naast de fiets ( 20 km is geen probleem). maar ik snap zelf wel dat brokken niet ideaal zijn, dus vandaar de verandering.

de problemen vorige keer met het vers voeren waren: mijn teef werd steeds dikker (niet-gesteriliseerd) en ze kregen beiden een doffe vacht en zaten moeilijk met ontlasting.
ook ontdekte ik wat grappigs: mijn teef en mijn reu (gecasteerd) zijn even groot en even zwaar, maar mijn reu heeft meer voer nodig dan mijn teef! zelfs ongeveer 1,5 meer als de teef.

ik ben van plan weer meer vleesdagen in te voeren en dan over te stappen op volledig barf. kijken of het op deze manier wel lukt

Het verschil zie je pas als je honden langere tijd alleen vers en rauw geeft zonder de onnodige graanproducten of tafelresten. Alleerst heb je minder grote ontlasting omdat er voor honden minder onverteerbaar materiaal in de rauwe voeding zit. Op andere fora zie je voor en na foto's en dan pas zie je hoe de hond in vele gevallen er veel beter uit gaan zien. Ook de vacht wordt anders en nog mooier dan ze misschien al was.  ;)
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”