Lever

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Lever

Berichtdoor Barfplaats

Kefraya
4-sterren

Lever

Berichtdoor Kefraya » Di 07 Dec 2004, 13:14

Tot mijn grote schrik hoorde ik van mijn broer dat hij sinds een jaar of drie wekelijks varkenslever aan zijn katten voert.
Hij geeft een kilo lever per week aan drie katten, dat is dus ruim 3 ons per kat per week :o
Nu weet ik dat varkensvlees zeer omstreden is vanwege Aujetsky, maar aangezien hij het al zo lang voert en het goed gaat, zal hij mijn advies om geen varkensvlees te geven waarschijnlijk onzin vinden.
Ik zei hem wel dat zoveel lever niet goed is, maar weet eigenlijk niet precies wat katten kunnen krijgen van een "overdosis". Wie geeft mij de juiste argumenten?
sylvia
5-sterren

Re:Lever

Berichtdoor sylvia » Di 07 Dec 2004, 13:46

Het werkt laxerend, dus het verbaasd me dat zijn katten niet continu aan de race zijn :o
Kefraya
4-sterren

Berichtdoor Kefraya » Di 07 Dec 2004, 14:27

Daar heb ik hem niet over gehoord, misschien zijn de katten ondertussen immuun geworden daarvoor?
Maar serieus, zoveel lever kan toch niet goed zijn ???
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Di 07 Dec 2004, 14:31

Ik vind het ook erg veel! Komt ook nog eens bij dat een lever een opslagplaats is voor allerlei gifstoffen (neem nou antibiotica en andere troep die men aan dieren geeft om bijv. groei te bevorderen... ja, is verboden. M'n neus!). Teveel lever is dus ook vanuit dat aspect gezien niet goed. Beter is het om minder te geven en dan van dieren die biologisch gehouden zijn of jong geslacht. Ik denk dan aan kippenlever of kalfslever of runderlever van biologische koeien.
yava
1-ster

Berichtdoor yava » Za 08 Jan 2005, 15:50

moet je bij biologische vlees niet uitkijken voor kruisbesmetting. Bij vooral biologische varkens kan het zijn dat die bactieën dragen en dit aan de kat kunnen overdragen ,zodat je kat kan overlijden.

Ik hoorde van iemand dat je beter halal kan nemen voor je kat omdat je daar zeker van bent dat je geen kruisbesmetting kan hebben.

Trouwens zwangere vrouwen mogen geen biologische varkensvlees nemen,omdat het niet goed zou zijn voor de vrucht.
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Zo 09 Jan 2005, 11:54

yava schreef:moet je bij biologische vlees niet uitkijken voor kruisbesmetting. Bij vooral biologische varkens kan het zijn dat die bactieën dragen en dit aan de kat kunnen overdragen ,zodat je kat kan overlijden.

Ik hoorde van iemand dat je beter halal kan nemen voor je kat omdat je daar zeker van bent dat je geen kruisbesmetting kan hebben.

Trouwens zwangere vrouwen mogen geen biologische varkensvlees nemen,omdat het niet goed zou zijn voor de vrucht.

Ik denk eerder dat men hier kruisbesemtting met Aujeszky bedoeld. Deze varkensziekte is dodelijk voor katten (en honden). Maar aangezien aujeszky op dit moment niet heerst in Nederland, zou ik het aandurven om runderlever bij een biologische winkel te kopen.
Hitam
5-sterren

Berichtdoor Hitam » Ma 10 Jan 2005, 11:41

Als je zoveel lever geeft kun je een teveel aan vit A krijgen. Nu zal dat zo´n vaart niet lopen maar als hij dat lang volhoudt bestaat het gevaar.
Kefraya
4-sterren

Berichtdoor Kefraya » Ma 10 Jan 2005, 11:54

Wat zijn de effecten van teveel vitamine A?
Hij is op aanraden van een kennis ermee begonnen toen een van zijn poes zwanger was, maar omdat ze het zo lekker vinden blijft hij het in deze hoeveelheid voeren.
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Ma 10 Jan 2005, 14:43

Kefraya schreef:Wat zijn de effecten van teveel vitamine A?
Hij is op aanraden van een kennis ermee begonnen toen een van zijn poes zwanger was, maar omdat ze het zo lekker vinden blijft hij het in deze hoeveelheid voeren.

Op deze site is het uitgelegd: http://home.tiscali.be/dieren.kliniek/m ... fouten.htm (punt 4).
Laatst gewijzigd door Lizzy op Ma 10 Jan 2005, 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Kefraya
4-sterren

Berichtdoor Kefraya » Ma 10 Jan 2005, 17:03

Helder en duidelijk, dank je wel :)
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”