Bultjes - update

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Barfplaats
Gesponsord bericht

Bultjes - update

Berichtdoor Barfplaats

Biancatje88
3-sterren

Bultjes - update

Berichtdoor Biancatje88 » Zo 19 Dec 2010, 21:50

Hallo allemaal.

Ik heb inmiddels (sinds een week of 3) ook al mijn katten kunnen overzetten op kvv.
Meestal nog wel met een beetje toevoeging van blikvoer of wat zalm uit blik, maar ze eten het allemaal dus ik ben echt heel erg blij.

Maar nu heeft Chika ineens allemaal bultjes op dr kop, verder nergens anders. Vorige week is dat begonnen. Toen had ze 4 bultjes op dr kop, ik dacht nou ik kijk het even aan, en de bultjes gingen ook heel langzaam weg en waren niet meer rood. Ze krabt er ook niet aan (tenminste nooit als ik het zie), maar er zitten wel korstjes op.
Tot ze vandaag weer nieuwe bultjes heeft gekregen. Ik heb geprobeerd om wat foto's te maken (wat echt niet makkelijk is), hoop dat jullie het een beetje duidelijk kunnen zien.

Ik ben toch van plan om er morgen maar eventjes mee naar de DA te gaan. Maar ik dacht ik vraag het hier ook even. Misschien dat iemand van jullie het herkent?
Of zou het met ontgiftigen te maken kunnen hebben? De andere katten hebben er geen last van. En ik denk ook niet dat het aan 1 soort kvv ligt want ze heeft tot nu toe altijd iets anders gekregen (ben nog erg aan het proberen wat in de smaak valt).

Hier wat foto's
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Biancatje88 op Zo 23 Okt 2011, 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Jacoba
4-sterren

Re: Bultjes

Berichtdoor Jacoba » Zo 19 Dec 2010, 22:48

Mijn zwarte kat heeft hier ook last van gehad. Ik heb het rundervlees uit het menu geschrapt. Dat leek bij haar de boosdoener. Een DA heeft vorig jaar tegen me gezegd dat rundsvlees nog al eens voor allergische reacties kan zorgen onder katten.
Biancatje88
3-sterren

Berichtdoor Biancatje88 » Zo 19 Dec 2010, 23:04

Oke, dan ga ik dat voorlopig eventjes weglaten en kijken of het dan verbeterd.
Mevroi Kruim
5-sterren

Berichtdoor Mevroi Kruim » Ma 20 Dec 2010, 12:24

Heeft ze geen ruzie gehad met een andere kat?
Biancatje88
3-sterren

Berichtdoor Biancatje88 » Ma 20 Dec 2010, 13:26

Ze zitten altijd binnen, misschien dat ze met dr zusje ruzie heeft gekregen? Dat gebeurd ooit wel eens.. Maar ik heb het iniedergeval niet gezien en normaal gesproken als ze ruzie hebben is er ook nooit "schade" zeg maar.

Denk je dat er dan echt van die bulten op komen?
koekje
Moderator

Berichtdoor koekje » Ma 20 Dec 2010, 17:53

Sien wordt wel eens in dr oor of nek gebeten, als Zus Ot het op de heupen heeft. Dan zit er soms ook wel eens een minigaatje in Sien. Ik zie dan pas het korstje. Daar zit geen bult bij en mocht dat wel het geval zijn, is het duidelijk een ontstoken plekje (niet alleen dik, maar ook rood). Dat is hier niet. Bij Sien is het dan ook minder kaal er omheen.
Het is geen schimmel of andere parasiet? Ik heb geen idee hoe schimmel er uit ziet, maar dingen als jeuk (vlooien bv) schijn je vrij makkelijk krabsporen te zien. Dat is hier ook niet. Allergische uitslag jeukt ook, dus heeft ook krabsporen.
Ik vind het ook niet op voedselallergie lijken, bij Poet zaliger zag dat er ook weer heel anders uit.
Als het niet wegtrekt zonder noemenswaardige gevolgen, zou ik toch even naar de dokter gaan voor een afkrabsel en kweekje.

Ik zou geen genoegen nemen met een dokter die met een half oog er naar kijkt en dan besluit dat het per definitie voedselallergie is.
Biancatje88
3-sterren

Berichtdoor Biancatje88 » Ma 20 Dec 2010, 21:09

Bedankt voor je antwoord.

Ik kijk het nog eventjes aan. Normaal wilde ik vandaag al naar de DA gaan, maar het is nu alweer een stukje minder dan gister. Je ziet het nog wel maar het valt niet meer zo op, terwijl dat gister nog wel het geval was.
Dus ik heb het idee dat het weer weg trekt.
Ze heeft er ook echt geen last van, en is gewoon helemaal haar zelf.

Ik heb haar verder ook nog eens goed onderzocht en denk niet dat het door een andere kat komt, dan had ik nog meer "sporen" moeten zien. Maar het zijn echt alleen die bultjes.

Maar als het niet wegtrekt laat ik zeker eventjes een afschraapsel maken.
mirdj
4-sterren

Berichtdoor mirdj » Ma 20 Dec 2010, 22:56

Je hoeft geen andere sporen te zien hoor. Hier knokken ze regelmatig en er zijn dan alleen maar kleine plekken op de kopjes te zien. Meestal vlak boven de ogen of een krabbel over de neus. Soms zitten de plekjes wat hoger rondom de oren.
fem fatale
5-sterren

Berichtdoor fem fatale » Ma 20 Dec 2010, 23:54

Sandy, een hondje van mijn ouders, heeft dit soort bultjes na een tekenbeet, een soort overgevoeligheidsreactie volgens de dierenarts.
Biancatje88
3-sterren

Berichtdoor Biancatje88 » Wo 22 Dec 2010, 12:51

Ik denk echt niet dat het van het vechten komt, met andere sporen bedoel ik dat er dan ook een kras op de bultjes zou moeten zitten en dat is niet het geval.

En van een teek denk ik eigenlijk ook niet.. Omdat het nu ook voor de 2e keer terug komt, en ten eerste komen ze nooit buiten en ten tweede is het nu ijskoud buiten dus heel veel teken zitten er ook niet. En ze is ook behandeld.
De kans bestaat natuurlijk, ookal is die heel klein. Maar heb haar ook al helemaal nagevoelt en niets gevonden.
mirdj
4-sterren

Berichtdoor mirdj » Wo 22 Dec 2010, 18:01

Hier zijn het meestal ook geen krassen na het vechten maar puntjes. Het zijn echt plekjes waar de nageltjes de huid in gaan.
Biancatje88
3-sterren

Berichtdoor Biancatje88 » Wo 22 Dec 2010, 18:37

Ow.. en komen er dan ook van die bulten op?
Heb het echt nog nooit gezien..
mirdj
4-sterren

Berichtdoor mirdj » Wo 22 Dec 2010, 18:41

Bultjes heb ik nog nooit gezien. Van die puntjes zie ik hier regelmatig, maar dan zit er ook gewoon vacht omheen.
Biancatje88
3-sterren

Re: Bultjes - update

Berichtdoor Biancatje88 » Zo 23 Okt 2011, 10:55

Nou, we zijn inmiddels bijna een jaar verder en ik wilde de vorderingen even laten weten.

Ik ben er inmiddels zeker van dat de bulten komen door de kvv. Ik heb Chika op advies van de DA vorig jaar terug op brokken gezet (orijen) en na een week (misschien 2) waren alle bulten verdwenen. Ze heeft zeker een half jaar brokken gehad en nergens last van gehad. Nu krijgt ze sinds 2 maanden weer vlees en de bulten komen langzaam aan weer terug. Ze krijgt alleen kipmix en konijnenmix van kiezebrink (omdat ze de rest niet eet :-S ) en als aanvulling daarop krijgt ze ook Renske (met renske zijn we nog maar pas begonnen, en daarvoor had ze al een paar bulten). Voordat ik renske gaf was het een paar dagen in de week kvv (kip en konijn) en de rest nog brokjes van orijen.

Ik baal hier echt heel erg van, want ik ben zo overtuigd van vers vlees en dat het zo goed is voor ze. Maar die bulten zijn natuurlijk ook niets!

Vroeger (toen ik nog niet op de hoogte was van voeding) kreeg ze brokjes uit de supermarkt en dan nog wel het goedkoopste merk dat er was (met zeer waarschijnlijk de meeste troep in). En ze had nooit ergens last van. En nu krijgt ze gezonde voeding, en heeft ze die bulten.. Ik snap er echt helemaal niets van.

En het is ook zo'n kieskeurige madam dat ik ook geen verschillende merken kan geven want ze eet het echt niet op (heb ik namelijk al geprobeerd).

Iemand een goede tip voor mij? Ja, ik kan ze terug zetten op brokken, en als er niemand een andere oplossing heeft ga ik dat ook doen. Maar vind het echt zonde!
koekje
Moderator

Berichtdoor koekje » Zo 23 Okt 2011, 12:42

Brokken weg en een goed eliminatiedieet, dat is het enige wat ik nog kan bedenken. Er vanuit gaande dat allerlei schimmel- en parasietonderzoeken negatief zijn geweest (niet alleen blauwe lamp, maar ook afkrabsel en kweekje).
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”