Gewicht kater

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Gewicht kater

Berichtdoor Barfplaats

Leonike
3-sterren

Gewicht kater

Berichtdoor Leonike » Ma 06 Dec 2010, 09:00

Volgens onze dierenartsassistente weegt een volwassen kater (htk) tussen de 5 en 6 kg.
Wij hebben 2 katers,
Remi, 3 jaar oud, iets meer dan 7 kg.
Stitch, 8 maanden oud, 5 kg.

Van Remi weet ik dat hij een halve kilo af mag vallen, maar hij zit sinds juli "verplicht" binnen en mag in maart pas naar buiten. (ivm tijdelijke woning).
Als hij weer naar buiten mag, is hij die halve kilo zo kwijt.

Stitch is nog lang niet uitgegroeid en heeft geen gram vet op zijn lijfje.

Ze krijgen beide KVV, 2 porties per dag, en 's avonds laat nog een kippennek, kuikentje of halve eendennek.
Remi krijgt 2x 50 gram KVV, Stitch krijgt 2x 75 gram.

Voer ik te veel of zijn mijn katers gewoon "groot".
san :)
4-sterren

Re: Gewicht kater

Berichtdoor san :) » Ma 06 Dec 2010, 10:45

volgens mij is het heel erg afhankelijk van de grootte  en de energie behoefte.
mijn kater is nu 6,8 kilo en eet heel erg veel op het moment, rond de 200 gram.
Emytje
4-sterren

Berichtdoor Emytje » Ma 06 Dec 2010, 10:48

Ik herken het wel een beetje. Ik heb hier twee oudjes van 13 jaar die met 100 g kvv dus aankomen. Het oogt ontzettend weinig, maar meer moet ik ze dus niet geven. Als ze hier een kippenvleugeltje, kippennekje of lamshart krijgen, haal ik altijd wat van hun kvv portie af. Het zit bij hun zo aan hun heupen. Met name de kater is wat aan de dikke kant, maar dat was hij al toen we hem uit het asiel haalden. Hij weegt overigens 5 kg en daar zou een halve kg af mogen. De poes weegt 4 kg.
Liz
3-sterren

Berichtdoor Liz » Ma 06 Dec 2010, 11:54

De katten van mijn ouders wegen respectievelijk 7,8kg en 6,9kg, maar zijn beide niet te dik. Het zijn gewoon grote (en sterke ;) ) katers. Hier heb ik een poes, zij weegt bijna 5kg, ook niet te dik. Wel merk ik dat ze nu veel meer in de vacht komen te zitten, omdat ze veel op zolder spelen en daar natuurlijk geen verwarming aan staat. Hierdoor lijken ze wel dikker.
Sylvi@
4-sterren

Berichtdoor Sylvi@ » Ma 06 Dec 2010, 11:59

Mijn beide katten wegen rond de 5,5 kg en krijgen 2 x 40 gram te eten (1 of 2 keer per week wat meer), op meer groeien ze dicht en dit gewicht past bij ze, dikker/vetter moeten ze niet worden.
Mevroi Kruim
5-sterren

Berichtdoor Mevroi Kruim » Ma 06 Dec 2010, 12:49

Van die standaard-gewichten zijn leuke leidraden maar bepalend is je kat zelf.
Of je katten groot zijn kun je zelf zien. En of ze te dik zijn ook, en je kunt het ook voelen. Als je van boven op de rug van de kat kijkt en die bocht in het midden naar buiten uit dan istie te dik. Is de rug overal ongeveer even breed dan istie goed.
Sommige katten verstoppen hun spekjes onder de buik. Dus ook ff vanaf de zijkant kijken, hangt er een lekkere laag spek onder dan istie te dik, een flap vel is geen probleem.
Kun je ribben voelen maar zit er een laagje overheen: prima. Voel je helemaal geen ribben: vermageren.
Rianne145
5-sterren

Berichtdoor Rianne145 » Ma 06 Dec 2010, 18:20

Ik voel regelmatig of ik de ribjes nog goed kan voelen, is het te erg, krijgen ze wat meer, voel ik ze nauwelijks meer dan krijgen ze minder. Mien weegt zo'n 4.5 kg, krijgt 110 gram per dag, Dik weegt zo'n 6 kg en eet 100 gram per dag en Zaurak weegt ook iets van 6 kg en die eet 160 gram per dag. Mien weegt aardig minder maar eet meer aangezien ze veel bewegelijker is. Dik is voor mijn doen tonnetje rond op het ogenblik hihi.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”