Wat hulp bij de menu's

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Wat hulp bij de menu's

Berichtdoor Barfplaats

Patj88
3-sterren

Wat hulp bij de menu's

Berichtdoor Patj88 » Wo 24 Nov 2010, 20:51

Hallo iedereen.

Ondertussen heeft Jasco al enkele dagen per week vers gehad steeds met enkelvoudige duck , daar wil ik nu vanaf en ben bezig aan een eigen menu.
Vandaag heeft hij braadkip gekregen met lamshart pens (kvv vorm) en wortel.

Mijn reeds gemaakt menu:

50% vleesbot 500gr :kippennek of eendennek
15% orgaan 150gr : 50gr pens 50gr kippenlever 50gr kippenhart
25% spiervlees 250gr: vlees van lamsbout zonder bot of kalfsvlees.
10% groenten 100gr : 35gr wortel 35gr pompoen 30gr sla of andere bladgroente

Dit zou dan een menu zijn  voor 1 versdag.

Maar hoe kan ik een hele braadkip, konijn, kwartel,... in een menu verdelen. Ik hak dit volledig met het keukenbijl maar hoeveel mag ik als vleesbot rekenen en hoeveel als spiervlees? Hier zou ik dan weer orgaan en groente aan toevoegen of moet er ook nog vleesbot bij?

Verder wil ik ook nog vette vis geven maar had gedacht om dit te geven bij zen farmfood brokken of is dit af te raden?
Is het noodzakelijk om te groenten te pureren? Vandaag gaf ik reeds wortel maar in kleine stukjes.

Graag jullie mening ;) groeten Peter & Jasco
pike
5-sterren

Re: Wat hulp bij de menu's

Berichtdoor pike » Wo 24 Nov 2010, 23:14

Patj88 schreef:Hallo iedereen.

Ondertussen heeft Jasco al enkele dagen per week vers gehad steeds met enkelvoudige duck , daar wil ik nu vanaf en ben bezig aan een eigen menu.
Vandaag heeft hij braadkip gekregen met lamshart pens (kvv vorm) en wortel.

Mijn reeds gemaakt menu:

50% vleesbot 500gr :kippennek of eendennek
15% orgaan 150gr : 50gr pens 50gr kippenlever 50gr kippenhart
25% spiervlees 250gr: vlees van lamsbout zonder bot of kalfsvlees.
10% groenten 100gr : 35gr wortel 35gr pompoen 30gr sla of andere bladgroente

Dit zou dan een menu zijn  voor 1 versdag.

kalfsvlees zou ik niet geven, het heeft namelijk niet veel voedingswaarde. Je hoeft geen 3 soorten orgaan in één maaltijd te geven. Je kan ook de ene dag pens, de andere dag hart en weer een andere dag lever geven.

Maar hoe kan ik een hele braadkip, konijn, kwartel,... in een menu verdelen. Ik hak dit volledig met het keukenbijl maar hoeveel mag ik als vleesbot rekenen en hoeveel als spiervlees? Hier zou ik dan weer orgaan en groente aan toevoegen of moet er ook nog vleesbot bij?

als je een hele kip, heel konijn of hele kwartel geeft hoeft daar geen spiervlees bij.  Als je 500 gram vleesbot en 250 gram spiervlees wil voeren, dan kun je het beste op kippetjes van circa 750 gram kopen ben je in een klap klaar.  Heb je een konijn van 1,5 kilo kan je die in tweeën hakken. En als het eens een beetje meer of een beetje minder is dan maakt dat echt niet uit.

Verder wil ik ook nog vette vis geven maar had gedacht om dit te geven bij zen farmfood brokken of is dit af te raden?

als je alleen maar visfilet geeft dan kan dat wel, maar als je hele vis geeft met kop en graat dan kan je het beter niet doen want het bot verteert niet goed als je het combineert met brok en dan heb je grote kans op verstoppingen met alle gevolgen van dien.
Waarom ga je geen  (complete) kvv geven op de brokkendagen en je nieuwe zelfgemaakte menu geven op de dagen dat je nu de duck geeft?

Is het noodzakelijk om te groenten te pureren? Vandaag gaf ik reeds wortel maar in kleine stukjes.

alleen als je pureert is de hond in staat om eventueel voedingsstoffen op te nemen uit de groente. Een hond kan namelijk de celwanden van plantencellen (die uit cellulose bestaan) niet verteren en daarmee komt de inhoud van die cellen dus niet beschikbaar voor het lichaam. Als je groente in stukjes geeft functioneert het als voedingsvezel en als voedselbron voor darmbacterieën.

Graag jullie mening ;) groeten Peter & Jasco
Patj88
3-sterren

Berichtdoor Patj88 » Do 25 Nov 2010, 15:08

pike schreef: kalfsvlees zou ik niet geven, het heeft namelijk niet veel voedingswaarde. Je hoeft geen 3 soorten orgaan in één maaltijd te geven. Je kan ook de ene dag pens, de andere dag hart en weer een andere dag lever geven.  als je een hele kip, heel konijn of hele kwartel geeft hoeft daar geen spiervlees bij.  Als je 500 gram vleesbot en 250 gram spiervlees wil voeren, dan kun je het beste op kippetjes van circa 750 gram kopen ben je in een klap klaar.  Heb je een konijn van 1,5 kilo kan je die in tweeën hakken. En als het eens een beetje meer of een beetje minder is dan maakt dat echt niet uit. als je alleen maar visfilet geeft dan kan dat wel, maar als je hele vis geeft met kop en graat dan kan je het beter niet doen want het bot verteert niet goed als je het combineert met brok en dan heb je grote kans op verstoppingen met alle gevolgen van dien.
Waarom ga je geen  (complete) kvv geven op de brokkendagen en je nieuwe zelfgemaakte menu geven op de dagen dat je nu de duck geeft? alleen als je pureert is de hond in staat om eventueel voedingsstoffen op te nemen uit de groente. Een hond kan namelijk de celwanden van plantencellen (die uit cellulose bestaan) niet verteren en daarmee komt de inhoud van die cellen dus niet beschikbaar voor het lichaam. Als je groente in stukjes geeft functioneert het als voedingsvezel en als voedselbron voor darmbacterieën.

Hoi Pike,

Bedankt voor je reactie.

Ik ben nieuw op barfplaats en had me hier index.php/topic,78881.0.html voorgesteld.
Zoals ik hier scheef is het nog niet mogelijk om volledig op barf of kvv over te gaan, voornamelijk omdat we een te kleine vriezer hebben.
Ik woon nog bij men ouders en deze (vooral men moeder) vinden me echt gek als ik uitleg hoe barfen in mekaar zit ...
Jasco krijgt nu farmfood brok (geperste) 600gr/dag en duck enkelvoudig 200gr/dag bij de brok.
Hij had echter voor hij vers vlees bij kreeg regelmatig dunne ontlasting en in de winkel waar ik men farmfood haal stelde ze voor om hem 1 dag per week de verse kvv van farmfood te voeren. Vandaag kwam dus het idee om te beginnen met vers dagen. Ter vervanging van de duck die ik op brok dagen geef zou ik ook nog iets willen vinden een menu met  enkel spiervlees en orgaan ofzo maar daar ben ik nog niet uit qua percentages enzo.Momenteel krijgt hij enkel op woensdag en zondag een Barf-maaltijd en dat gaat voorlopig goed we zijn nog maar de 2e week.Ik zal in de toekomst zen groenten pureren:)
pike
5-sterren

Berichtdoor pike » Do 25 Nov 2010, 21:33

Oké ik snap um.
In het algemeen is het zo dat als je kvv geeft en af en toe een barfdag dat je je dan niet druk hoeft te maken om de percentages. Hoe dat nou zit als je deels brok geeft en deels kvv en deels barf, ik zou het eerlijk gezegd niet weten. Misschien dat iemand anders hier daar iets zinnigs over kan zeggen.
Maar wat je absoluut niet moet doen: vleesbot samen met brok geven!
Patj88
3-sterren

Berichtdoor Patj88 » Do 25 Nov 2010, 22:15

pike schreef:Oké ik snap um.
In het algemeen is het zo dat als je kvv geeft en af en toe een barfdag dat je je dan niet druk hoeft te maken om de percentages. Hoe dat nou zit als je deels brok geeft en deels kvv en deels barf, ik zou het eerlijk gezegd niet weten. Misschien dat iemand anders hier daar iets zinnigs over kan zeggen.
Maar wat je absoluut niet moet doen: vleesbot samen met brok geven!

Het Kvv deel wil ik langzaam afbouwen en iets van spiervlees geven op een brokdag.
Ik merk namelijk dat zen ontlasting beter is al hij vers vlees bij zen brok krijgt en hij komt er ook wat van bij iets wat moeilijk ging toen hij nog geen vers vlees kreeg.
Morgen ga ik inkopen doen en wat menu's samen stellen voor enkele vers dagen. Ik hak alles want Jasco is zeer gulzig.
*Marga*
5-sterren

Berichtdoor *Marga* » Vr 26 Nov 2010, 08:54

Als je moeder ziet dat het beter gaat met zijn ontlasting gaat ze misschien om :D

Misschien haar dit forum zelf laten lezen?

Maar het is al fijn dat er een begin wordt gemaakt met vers geven.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”