Beginnen met barfen, eerst kapot slaan?

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Marchje
3-sterren

Berichtdoor Marchje » Ma 08 Nov 2010, 08:54

De topictitel zegt het al eigenlijk.

Als ik straks begin, moet ik dan eerst ook bijv. de kippennekjes kapot slaan? Of hoeft dat niet? Zo niet, zijn er ook dingen die ik eerst wel plat moet slaan en zo ja, wat dan bijvoorbeeld?
Lizzy
Moderator

Re: Beginnen met barfen, eerst kapot slaan?

Berichtdoor Lizzy » Ma 08 Nov 2010, 09:06

Grote honden slikken nekken in de regel in 1 keer in. Of ze "kauwen" er 1 keer op. Als een hond nog helemaal geen bot gewend is (dus bijv. ook geen KVV met gemalen bot heeft gehad): dan zou ik het zeker de eerste paar keer plat meppen. Zodat je zeker bent dat het bot goed verteerd wordt. Heeft je hond al wel eerder bot gegeten (ook gemalen, in KVV): kun je het zo wel geven. Voor hele kleine hondjes die nog nooit bot hebben gegeten, zou ik het ook even meppen, zo'n nek. Als ze er goed op kluiven en het goed verteren: hoef je het niet meer plat te slaan.
Marchje
3-sterren

Berichtdoor Marchje » Ma 08 Nov 2010, 09:55

Ik voer op het moment farmfood brok, maar heb daarvoor een hele poos Duck gevoerd. Weet zo even niet meer of daar gemalen bot in zit?
Nynke
5-sterren

Berichtdoor Nynke » Ma 08 Nov 2010, 10:03

als je nu brok voert, is het maagzuur van je hond minder sterk dan als je nu rauw zou voeren. Ik zou dus de botjes heel even platmeppen met een vleeshamer. Na 3 dagen of zo, kun je de botjes dan gewoon geven en daarna doorgaan met karkasjes e.d. 

Ik zou dan wel helemaal overgaan op rauw en niet tussendoor nog brokken voeren.

Wat is het voor hond? 1 of meerdere? Hoe oud ??
Marchje
3-sterren

Berichtdoor Marchje » Ma 08 Nov 2010, 10:12

Ik ga binnenkort weer over op KVV en wil dat combineren met Barf. Brok gaat er weer helemaal uit.

Heb twee border collies (nou ja, anderhalf eigenlijk, een kruising en een stamboom). Mukkus (kruising met schotse) is 3 jaar en Rifka is 2 jaar
Nynke
5-sterren

Berichtdoor Nynke » Ma 08 Nov 2010, 10:16

okee  :) :) 

En zijn het schrokkerds qua eten? Eten ze bij elkaar of staan ze apart te eten ?  Ik vraag dit omdat er honden zijn die schrokken als er andere honden of het baasje in de buurt zijn ;)
Marchje
3-sterren

Berichtdoor Marchje » Ma 08 Nov 2010, 10:39

Mukkus wel een klein beetje, maar niet gigantisch. Hangt er ook vanaf wat hij krijgt trouwens. Bij brok eet hij redelijk beheerst, krijgt hij KVV dan is hij wel wat schrokkerig maar als ik hem dan een 'snack' geef, bijvoorbeeld gedroogde runderlongen of een pensstaafje dan gaat hij daar weer lekker rustig voor liggen en eet het lekker op.

Rifka eet eigenlijk altijd vrij beheerst (zeker met KVV), alleen juist met de 'snacks' weer wat minder. Rifka eet in de bench en Mukkus daarnaast (dit omdat Rifka anders meent dat ze recht heeft op Mukkus zijn eten).
Aquillo
5-sterren

Berichtdoor Aquillo » Ma 08 Nov 2010, 13:22

Als het met jouw hond kan.. dan zou ik de eerste paar keer het uit de hand aanbieden dan moet ie wel stukken afbijten. Zo heb ik het gedaan en heb het zelf nooit hoeven te crushen.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”