Stukjes bot en kalkoennekken..

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Senna99
5-sterren

Berichtdoor Senna99 » Zo 31 Okt 2010, 10:22

Euh..ja een beetje een vreemde titel van mijn vraag. Maar het zijn er eigenlijk twee in één.
Gisteren had ik voor Raiko kippennekken op het menu. Geen probleem verder, zijn de botten waar ik mee begonnen ben. Alleen vanmorgen zag ik voor het eerst in zijn ontlasting, (die ook een beetje flatsig was .. :-[ ja, sorry..weet niet hoe ik het anders moet om schrijven.. ::)..) dat er nog stukjes bot in zaten. Het eerste gedeelte van zijn ontlasting was dus flatsig, daarna wel een redelijk keuteltje. Maar dus met stukjes bot. (Nu moet ik wel zeggen dat ie gisteren ik denk één of twee kippennekjes zo heeft doorgeslikt..de rest heeft ie wel goed tot redelijk op gekauwd.)
Nu heb ik net gisteren kalkoennekken eruit gelegd voor vandaag. (Iets wat hij nog niet eerder heeft gehad). En naar ik heb gelezen niet een beginnersbot. Maar naar alles wat ie de afgelopen tijd heeft gehad aan botwerk (hij eet nekken, karkassen, ribben enz) dacht ik dat het wel moest kunnen.
Of nu even beter van niet..(vanwege de onverteerde stukjes bot in de ontlasting??)  :-\
M@rina
5-sterren

Re: Stukjes bot en kalkoennekken..

Berichtdoor M@rina » Zo 31 Okt 2010, 10:41

Als hij ribben eet zonder problemen dan zou een kalkoennek toch moeten kunnen? Als het je niet lekker zit dan sla je de botjes in de nek met een hamer toch lekker aan gort
Aquillo
5-sterren

Berichtdoor Aquillo » Zo 31 Okt 2010, 12:08

Kalkoennek is ook zacht genoeg hoor en voor hem juist mee een impuls om er op te knagen. Het bestaat ook voornamelijk uit kraakbeen. Voor een jong herder moet dat prima kunnen.
Die stukjes bot die je terugvindt is niet erg dat komt wel vaker voor. Zolang het maar geen grote stukken zijn. werveltjes van een nek zijn niet zo scherp ook. Ik vindt het inslikken van hele nekjes enger omdat die dwars kunnen komen te liggen. Dus die voer ik zelfs niet aan mijn middelmaat honden  ;)
Senna99
5-sterren

Berichtdoor Senna99 » Zo 31 Okt 2010, 12:31

babbel schreef:Als hij ribben eet zonder problemen dan zou een kalkoennek toch moeten kunnen? Als het je niet lekker zit dan sla je de botjes in de nek met een hamer toch lekker aan gort

Ja, dat was ook mijn idee wel. En idd, anders leef ik me eerst even uit met de hamer! ;)
Aquillo schreef:Kalkoennek is ook zacht genoeg hoor en voor hem juist mee een impuls om er op te knagen. Het bestaat ook voornamelijk uit kraakbeen. Voor een jong herder moet dat prima kunnen.
Die stukjes bot die je terugvindt is niet erg dat komt wel vaker voor. Zolang het maar geen grote stukken zijn. werveltjes van een nek zijn niet zo scherp ook. Ik vindt het inslikken van hele nekjes enger omdat die dwars kunnen komen te liggen. Dus die voer ik zelfs niet aan mijn middelmaat honden  ;)

Ja, daar heb je ook wel gelijk in. Over het algemeen is Raiko een nette barfer (om het maar even zo uit te drukken ;)). Hij kauwt altijd erg goed. Maar met kippennekjes houdt ik 'm wel altijd goed in de gaten, omdat dat voor hem van de één haps crackers zijn. Misschien toch maar schrappen in de toekomst idd.
choopy
5-sterren

Berichtdoor choopy » Zo 31 Okt 2010, 20:36

Hier eten ze ook ribben (geit en lam) met gemak, maar met kalkoennekken toch niet echt.
Misschien dat ik verkeerde nekken heb gehad, maar heb nu 3 verschillende leveringen/ leveranciers gehad.
Elke keer zaten er wel weer stukjes bot in de ontlasting. Ondanks bewerken van de nekken. Ze kwamen trouwens wel door de snoeischaartest.
Ze hebben dat hier alleen bij kalkoennek, verders niks. Djilly een enkele keer bij konijnenkop, maar dan heeft ze het spiervlees laten liggen.

Je kunt ze voorbewerken en dan eens kijken hoe het gaat. Op zich zouden ze zacht genoeg moeten zijn, dus ik zou ook zeggen een keer proberen, dan weet je het zeker hoe hij ze verdraagt.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”