pemphigus

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

pemphigus

Berichtdoor Barfplaats

bube
1-ster

pemphigus

Berichtdoor bube » Za 30 Okt 2010, 12:41

Dag lezer(s),

Mijn 2,5 jaar oude dwergteckel reutje heeft hoogstwaarschijnlijk pemphigus een afschuwelijke auto immuunziekte waarbij het lichaam antilichamen maakt tegen de eigen huid, hierdoor ontstaan spontaan grote blaarachtige zweren. Het is zeer acuut ontstaan eigenlijk van de ene op de andere dag. Op dit moment is allergie voor de Demodex mijt nog de enige andere optie, maar het lijkt veel meer op pemphigus. Er wordt maandag een huidbiopt genomen en dan heb ik meer zekerheid. In 2009 is er ook iemand om deze site geweest die een hond heeft met deze aandoening. Ik begreep dat er weinig andere behandelopties zijn dan prednison (evt aangevuld met chemo?).
Ik vind het een afschuwelijk vooruitzicht mijn verder zo kerngezonde jonge hond met prednison te moeten behandelen. Zijn er alternatieven? Wellicht om zijn immuunsysteem te ondersteunen/ te versterken (ik heb Doils gekocht dit is o.a. omega 3 en vit E, maar dit schijnt maar zeer matig effect te geven)?
Op dit moment smeer ik coriticosterioide creme op de aangedane plekken (snuit) en heb de indruk dat het hier iets rustiger van wordt.
Tot overmaat van ramp is onze teef gedekt door ons reutje (voordat deze ziekte manifest was) en ik vraag me af of deze en in hoeverre deze autoimuumziekte erfelijk is. Ik heb de fokker gevraagd of dit in zijn familielijn voorkomt maar dat schijnt niet het geval te zijn (voor zover hij weet natuurlijk). Daarnaast wordt er ook gefokt met de zusjes van mijn reutje. Wie heeft antwoord op mijn vragen?
Graag lees ik reacties
Lizzy
Moderator

Re: pemphigus

Berichtdoor Lizzy » Za 30 Okt 2010, 16:19

Ik heb een kat gehad met pemphigus. Wat ze eerst moeten vast stellen is de vorm van pemphigus die hij heeft. Waarschijnlijk de vulgaris. Als dat het is, is het een te serieuze klacht om zelf aan te gaan rommelen en kan ik je echt een holistisch dierenarts aanbevelen. Want, je moet juist bij auto immuunziektes heel erg uit kijken bij het opkrikken van de weerstand. Zodra deze beter wordt, reageert het lichaam soms alleen nog maar nog heftiger op zichzelf.

Bij dieren is de oorzaak in mijn ogen vaak voeding en vaccinatie en andere gifzooi die we op/in onze honden gieten tegen vlooien, teken, wormen, etc. En soms de combinatie van dit alles. Soms kan 1 vaccinatie (tegen veel te veel tegelijkertijd) oorzaak zijn van een auto-immuunziekte en vaak wordt de link niet gelegd omdat het wel eens 1 of 2 of zelfs 3 maanden na de enting ontstaat.

Bij mijn weten is het niet erfelijk.

Mijn advies is in ieder geval, als je nog niet rauw voert, om dat te gaan doen. En naar een holistisch DA te gaan. En nooit meer te vaccineren.

Mijn kat kon op een gegeven moment zonder prednison. Maar ze heeft het wel een lange tijd geslikt.
bube
1-ster

Berichtdoor bube » Za 30 Okt 2010, 21:22

Dank Lizzy, voor je meedenken. Jij bekijkt het vanuit een heel andere invalshoek, zouden vaccinaties de trigger kunnen zijn om zo'n ziekte manifest te laten worden? Bube is 3 maanden geleden gevaccineerd. Ik begreep wel dat er meestal iets voorvalt wat de weerstand tijdelijk ondermijnt waardoor de ziekte de kans krijgt om door te breken. Naast vaccinaties is er op het gebied van zijn gezondheid niets voorgevallen, hij is zo gezond als een vis. Zelfs nu is hij nog vol levenslust ondanks de pijn en jeuk die hij heeft. De blaren beginnen nu gelukkig in te drogen, dankzij de corticosteroidencreme? Bube eet al vanaf pup rauw (barf). Ik ga zeker op zoek naar een holistisch arts wanneer de diagnose pemphigus is.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”