likwonden op buik

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

likwonden op buik

Berichtdoor Barfplaats

Wil
3-sterren

likwonden op buik

Berichtdoor Wil » Vr 29 Okt 2010, 22:02

Smokey onze vondeling (inmiddels 9.5) likt sinds een tijdje haar buik tot bloedens toe kapot. Toen ik de eerste keer die plek zag dacht ik dat het kwam omdat haar vlooienpipet misschien uitgewerkt was (zou net kunnen) dus maar snel een nieuwe gegeven. Alleen het werd alleen maar erger.
Alle dieren hier in huis krijgen regelmatig een pipet en ik zie niemand krabben of bijten.
Ook de ligkleden en mandjes gaan regelmatig in de wasmachine, we hebben geen vloerbedekking behalve in de logeerkamer, dus parasieten lijkt me niet echt aan de orde.

Ben naar de Da geweest, het hele verhaal verteld en die heeft haar toen een injectie prednison gegeven.
Het is toen even weg geweest maar na een paar weken kwam het weer in alle hevigheid terug. Nu 2 plekken (ca 4x3 cm) 
Deze keer een kuurtje prednisolone tabletten meegekregen die ik 1 week elke dag 1 tablet, dan 1 week om de dag 1 tablet en dan nog een week om de dag 1/2 tablet moet geven.
We zijn nu 1.5 week verder en die plekken worden alleen maar erger.

De Da zei dat er een allergie test gedaan zou kunnen worden maar daarvoor moest er een stukje huid wegggehaald worden wat tamelijk pijnlijk moet zijn maar omdat ze geen makkelijke kat is, het is gewoon een secreetje, zou dat veel te veel stress opleveren. Het kan wel onder een roesje maar ze zei ook dat je dan alleen maar weet dat ze al dan niet een allergie heeft en dat dan ook weer uitgezocht moet worden waarvoor. Dat betekent dus iedere keer weer vangen, in het mandje, naar de Da enz. Dat wordt dan voor Smokey een lijdensweg Ze laat zich nl niet oppakken, heel af en toe mag je haar heel even aaien maar nu dus bijna helemaal niet en zit alleen maar te brommen. 'T zal ook niet lekker voor haar zijn maar het maakt het niet makkelijk om haar te behandelen.

Ik weet even niet meer hoe nu verder.

Misschien is er iemand hier die ervaring heeft met zoiets of me tips kan geven.

Vast bedankt,

Wil
Too
5-sterren

Re: likwonden op buik

Berichtdoor Too » Vr 29 Okt 2010, 22:08

Wat eet Smokey?

Heb je iets veranderd : wasmiddel, schoonmaak, ...?
Loeka
5-sterren

Berichtdoor Loeka » Za 30 Okt 2010, 09:58

Geen idee hoe de plek er uit zien van afstand, maar 1 van mijn poezen had ook een plek op haar buik/borst waar ze steeds aan likte en het werd maar niet beter. Ik heb, op aanraden van een vriendin, Surolan gevraagd bij de da. Dat heb ik erop gesmeerd en een Medical Pet Shirt aan om te voorkomen dat ze aan de plek bleef likken. Dat heeft goed geholpen, ze heeft nergens meer last van.

Likken op de buik kan ook wijzen op stress, een blaasontsteking of iets anders pijnlijks in dat gebied.
Wil
3-sterren

Berichtdoor Wil » Za 30 Okt 2010, 16:45

Ik heb geen foto maar de plekken zijn rood. Een zit er op maag/buikhoogte en de andere midden op haar buik en die is af en toe ook vochtig. Dat kun je zien op haar pootje en op haar kussen.

Voor  zover ik weet is er niets veranderd in huis. Smokey eet al jaren dezelfde brokjes niet veel, wel regelmatig, daarnaast eendagskuikens, kippennekjes, - vleugels af en toe wat rundvlees, lams- of kippenlever en sardientjes of gemalen zalmstaart.
Ik heb  wel eens geprobeerd wat bactroban (bij bacteriele infecties) erop te smeren en ook bepanthen maar dan moet ze eerst in de houdgreep (met zijn tweeen) want  je staat er versteld van hoe sterk die kat is en het lijkt wel of ze 10 poten heeft ipv 4.

ik had al gedacht om een opblaasband te kopen maar ik ben bang dat ze er dan nog bij kan maar zo'n med. pet shirt is misschien wel een optie. Ik heb even gegoogled en het lijkt me ideaal maar is het niet moeilijk aan te trekken bij een kat als Smokey?

Ik overdrijf niet; ze ziet er best lief uit maar het is een monster in disguise. ;)
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”