Newbie met vragen

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Barfplaats
Gesponsord bericht

Newbie met vragen

Berichtdoor Barfplaats

Tamomi
2-sterren

Newbie met vragen

Berichtdoor Tamomi » Wo 20 Okt 2010, 18:42

Hallo, ik ben Anna en ben me aan het oriënteren op barf-voeding voor mijn drie Maine Coons. Ik maak me namelijk zorgen over de kwalen die ze kunnen krijgen van droogvoer (zoals blaasontsteking, wat mijn katertje van amper 10 maanden nu dus al een keer heeft gehad). Maar van blikvoer krijgen ze weer tandvleesproblemen.:(   Ik wil dus iets voeren dat én voldoende vocht bevat én waarop ze kunnen kauwen. Om die laatste reden wil ik ook vlees aan het bot voeren.

De eerste proef met rauw heb ik al genomen. Gisteren kippenmaagjes... die moest ik nog wel in hapklare brokken snijden. En vandaag heb ik een kippenpoot in stukken gechopt. De twee oudsten (poes van 11 maanden en het katertje van 10 maanden) zaten er nog een beetje mee te klooien, dus voor hen heb ik het vlees er maar af gesneden waarna ze het met smaak opaten. Maar de jongste poes (8,5 maand) zat als een volleerd roofdiertje het vlees van het bot te scheuren. En lekker fanatiek knagen dat ze deed... knars-knars! Horen en zien verging me.  ;D

Op deze en andere sites heb ik al veel info gevonden. Maar als newbie heb ik natuurlijk ook veel vragen. Zoals:
- Wat is de beste verhouding voor het orgaanvlees? Iets van 2/3 hart, 1/3 nier en 1/3 lever?
- Waar vallen kippenmaagjes onder? Dat is toch ook orgaanvlees?
- Zijn er nog andere ‘bijproducten’ dan alleen eieren en yoghurt? Kun je vis onder bijproducten rekenen?
- Je moet het maaltje in de koelkast ontdooien. Maar als je het ’s ochtends uit de koelkast haalt is het nog wel koud. Dat lijkt me niet goed voor de maagjes van de katten. Kun je het de avond tevoren al uit de koelkast halen om het op temperatuur te laten komen?

De Coontjes en ik stellen het op prijs om jullie adviezen te horen. Alvast bedankt!
Danielle-JL
1-ster

Re: Newbie met vragen

Berichtdoor Danielle-JL » Wo 20 Okt 2010, 18:52

Ik kan niet op al je vragen antwoord geven aangezien ik het ook allemaal nog maar net weet en me ook nog steeds aan het orienteren ben. Maar ik weet wel dat je ook kuikens kan geven als bijproduct. Vis kan je niet als bijproduct rekenen. Visfilet valt onder spiervlees en een hele vis is natuurlijk compleet (bot, spier en orgaan).
Ik doe het de avond van tevoren (dus voor de ochtend) in de magnetron...aangezien ik ook vaak had dat het zelfs nog bevroren was als ik het uit de koelkast haalde..Aangezien mijn Noren nogal honger hebben was dat niet echt prettig;)
Rond de middag haal ik het er uit voor de avond.
Too
5-sterren

Berichtdoor Too » Wo 20 Okt 2010, 19:02

Welkom Anna!

Je hebt al een goede start als ze vers niet gelijk afwijzen!!

T bot van een kippenpoot is voor de meeste katten te hard, beginnende beesjes starten t best met kippennek,-rug, patrijs, kwartel ed dat is zachter bot en geeft t lichaam de tijd te wennen aan de vertering van t bot.

-Verdeling van orgaan je zou de verhouding van 'moeder natuur' kunnen volgen dan is lever bv groter dan een hart...zelf geef ik wat meer lever dan hart, nier [en soms maag]
je kunt ook kiezen om ongeveer gelijke delen hart,lever,nier te geven
-Maag is ook orgaanvlees
-Vis mag je gewoon in je menu opnemen: een filetje is spiervlees, een heel visje [sardien,horsmakreel ed] zijn complete pakketjes.
-Eitjes zijn idd gezond, zuivel is niet noodzakelijk [maar wel lekker zo af en toe]

- Kouwe hap is idd niet altijd fijn al gaat t hier goed [vis op kamertemperatuur vinden ze vreselijk vies ;)], je kunt natuurlijk voor t slapen het ontbijt uit de koelkast halen als t niet te warm is in huis of je legt t zakje 's ochtends even in een bakje lauw water om de ergste kou eraf te halen
Tamomi
2-sterren

Berichtdoor Tamomi » Wo 20 Okt 2010, 19:05

Dankjewel Danielle, dat van die vis neem ik mee in m'n schema (ben een Excel spreadsheet aan het maken ;) ).

Hier lopen ze ook 's voor dag en dauw al te gillen om hun ontbijt... vandaar dat ik het vroeg over dat ontdooien.
Maar krijg je geen bacteriegroei als je het de hele nacht ontdooid in de magnetron laat liggen?
Limpy
5-sterren

Berichtdoor Limpy » Wo 20 Okt 2010, 19:07

Hier haal ik het vlees rond 18 uur uit de vrieser en zet het ´s nachts in de koelkast en gebruik dan ´s morgens ook de lauwwatermethode die Too ook al aangaf. (in de winter dan, ´s zomers warmte het dan zelf wel snel op)
Danielle-JL
1-ster

Berichtdoor Danielle-JL » Wo 20 Okt 2010, 19:08

hmm ja kan..:p smiddags is staat het ook minder lang in de magnetron...maar ja sochtens bevroren vlees dat gaat gewoon niet..
Misschien al eerder in de koelkast leggen ofzo? Met het avondeten al ofzo?
En idd lauw water kan ook..
Tamomi
2-sterren

Berichtdoor Tamomi » Wo 20 Okt 2010, 19:11

Dankjewel Too!
Het kippenpootje zal ik er dan maar nog even uit laten. Maar een kippenvleugeltje... is dat wel zacht genoeg?
Ook bedankt voor de tip over de temperatuur... we hebben een onverwarmde bijkeuken, dat lijkt me een goede plek om de zakjes te laten ontdooien. Als het dan nog steeds koud aanvoelt kan ik de lauwwatermethode gebruiken... dat zal me een kabaal geven met drie krijsende Coontjes rond m'n voeten. ;D
Limpy
5-sterren

Berichtdoor Limpy » Wo 20 Okt 2010, 19:17

Danielle-JL schreef:hmm ja kan..:p smiddags is staat het ook minder lang in de magnetron...maar ja sochtens bevroren vlees dat gaat gewoon niet..
Misschien al eerder in de koelkast leggen ofzo? Met het avondeten al ofzo?
En idd lauw water kan ook..

Ik bedoelde ook het vlees voor de volgende dag er de avond ervoor al uithalen, des ochtend dan evt de lauwwatermethode en ´s middags dan een uur voor serveren uit de koelkast halen...
Danielle-JL
1-ster

Berichtdoor Danielle-JL » Wo 20 Okt 2010, 19:21

Limpy´s aai-assistente schreef:Ik bedoelde ook het vlees voor de volgende dag er de avond ervoor al uithalen, des ochtend dan evt de lauwwatermethode en ´s middags dan een uur voor serveren uit de koelkast halen...

hihi ja ik reageerde net na jou en had je reactie nog niet gezien;)

@Tamomi: Leuk he die schreeuwende katten?;p mijn katten springen mauwen en laatst gaf Joy een mep tegen het bordje en lag al het vlees overal:s...just great :p
Too
5-sterren

Berichtdoor Too » Wo 20 Okt 2010, 19:25

Vleugeltje kan ik zou t voorlopig wel even voorhameren.. in t zakje een paar fikse klappen met de [vlees]hamer

Ik grabbel meestal een maaltijdje of 3 tegelijk uit de vriezer en leg dat in de koelkast om te ontdooien, ben ik t een keer vergeten gaat volledig dooien ook best snel in een bak [enigszins lauw] water
Tamomi
2-sterren

Berichtdoor Tamomi » Wo 20 Okt 2010, 19:26

Danielle-JL schreef: Leuk he die schreeuwende katten?;p mijn katten springen mauwen en laatst gaf Joy een mep tegen het bordje en lag al het vlees overal:s...just great :p

Tatja, onze oudste sprong eens vanaf een kast bovenop het bordje terwijl ik het in m'n handen had... gelukkig was het een plastic bord. ::)
Danielle-JL
1-ster

Berichtdoor Danielle-JL » Wo 20 Okt 2010, 19:27

Tamomi schreef:Tatja, onze oudste sprong eens vanaf een kast bovenop het bordje terwijl ik het in m'n handen had... gelukkig was het een plastic bord. ::)

haha ja glazenbordjes zijn echt niet handig hier :p had laatst een kras onder m'n nagel :s
Laatste tijd gaat het wel beter, je word er wel handig in :)
Too
5-sterren

Berichtdoor Too » Wo 20 Okt 2010, 19:29

Danielle-JL schreef:haha ja glazenbordjes zijn echt niet handig hier :p had laatst een kras onder m'n nagel :s
Laatste tijd gaat het wel beter, je word er wel handig in :)

Volgende project: 'zittttt' en 'wacht' ;D ;D
Tamomi
2-sterren

Berichtdoor Tamomi » Wo 20 Okt 2010, 19:31

Too schreef:Vleugeltje kan ik zou t voorlopig wel even voorhameren.. in t zakje een paar fikse klappen met de [vlees]hamer

Ik grabbel meestal een maaltijdje of 3 tegelijk uit de vriezer en leg dat in de koelkast om te ontdooien, ben ik t een keer vergeten gaat volledig dooien ook best snel in een bak [enigszins lauw] water

Dank... ik haal een hamer van zolder en leg 'm in de keukenla.
We wonen niet in een soort buurt waar de plaatselijke winkelier patrijs en kwartel verkoopt... daar zal ik ff een blokje voor om moeten. En ik ga ook even kijken bij een grote vee- en huisdiervoederhandel hier vlakbij, die verkopen allerlei ingevroren karkasjes, ze hebben zelfs een eko-serie!
Tamomi
2-sterren

Berichtdoor Tamomi » Wo 20 Okt 2010, 19:36

Too schreef:Volgende project: 'zittttt' en 'wacht' ;D ;D

Ehhh... Coons hebben teveel haar in d'r oren. Die horen niks. (Behalve het geluid van een blikje dat wordt opengetrokken, al doe je het in het schuurtje achterin de tuin.)
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”