vraagje nier probleem en spiervlees

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

TMG1961
5-sterren

Berichtdoor TMG1961 » Za 02 Okt 2010, 17:38

Ik heb naast Pixie ook nog een kat, ze zal ongeveer een jaar of 15-16 zijn. Ze heeft nier problemen en krijgt dagelijks een half tabletje fortekor 5mg, van kvv en botwerk moet ze niets hebben dus krijgt ze haar normale nier dieet. Wat ze wel eet is spiervlees van sommige diersoorten zoals haas, kalkoen, kip enz enz.

Nu vraag ik me af of dat veel kwaad kan als ik haar ook spiervlees geef als Pixie 's avonds vlees krijgt. 's ochtends krijgt ze gewoon haar normale eten.
Limpy
5-sterren

Re: vraagje nier probleem en spiervlees

Berichtdoor Limpy » Za 02 Okt 2010, 19:21

Kattige nierpatienten die op vers zouden staan moeten wat minder bot + orgaan en meer spievlees, denk dat je je ouwe dame wel een plezier doet met spiervlees. Vooral geven als ze het lekker vind.
TMG1961
5-sterren

Berichtdoor TMG1961 » Za 02 Okt 2010, 23:09

Limpy´s aai-assistente schreef:Kattige nierpatienten die op vers zouden staan moeten wat minder bot + orgaan en meer spievlees, denk dat je je ouwe dame wel een plezier doet met spiervlees. Vooral geven als ze het lekker vind.

Lekker vindt ze het zeker, had vanavond amper de gelegenheid om het gemalen hazenvlees in haar bakje te doen, ze at het gewoon uit m'n hand. Voor de zekerheid maar even m'n vingers geteld nadat ze het vlees op had  :biggrin2:
Too
5-sterren

Berichtdoor Too » Za 02 Okt 2010, 23:18

;D ;D poes weet wat lekker is...
Als je haar niet kunt verleiden tot compleet vers dan zou ik gewoon kijken wat ze wel lust aan verse hap : spier, klein hapje hart etc en zo af en toe stiekem een [gehamerd] stukje vleesbot van t een of ander: [kip]karkas, nekje, eendenribbetjes, parelhoen of wat je maar hebt.. je weet t maar nooit met katten  ;)
TMG1961
5-sterren

Berichtdoor TMG1961 » Za 02 Okt 2010, 23:27

Bot eet ze echt niet, al diverse malen geprobeerd. Ansjovisjes wilde ze ook niet hebben. Hou het gewoon bij spiervlees en af en toe stukjes orgaan
Limpy
5-sterren

Berichtdoor Limpy » Zo 03 Okt 2010, 23:31

Strak plan, laat dr vooral eten wat ze lekker vind = in haar geval spiervlees.
Kijk wel uit met hoeveelheden orgaan, voor versgevoerde nierkatten wordt ± 5% organen aanbevolen...
Mijn opaatje rammelt ook en beetje met zn eigen organen, die geef ik zo´n 9 % qua lever/nier maar hart geef ik hem wel 15 %. (ivm taurine)
flin
5-sterren

Berichtdoor flin » Ma 04 Okt 2010, 00:23

TMG1961 schreef:Ik heb naast Pixie ook nog een kat, ze zal ongeveer een jaar of 15-16 zijn. Ze heeft nier problemen en krijgt dagelijks een half tabletje fortekor 5mg, van kvv en botwerk moet ze niets hebben dus krijgt ze haar normale nier dieet. Wat ze wel eet is spiervlees van sommige diersoorten zoals haas, kalkoen, kip enz enz.

Nu vraag ik me af of dat veel kwaad kan als ik haar ook spiervlees geef als Pixie 's avonds vlees krijgt. 's ochtends krijgt ze gewoon haar normale eten.

'k weet niet wat je  'normaal' nier eten/dieet bedoeld? 
vocht, is in deze al zeer belangrijk, dus 'k hoop dat je graanvrij blik oid voert  :P

en tuurlijk zijn èchte rauwe eiwitten gezond en lekker,
zonder bot, zou 'k er zelf wel wat gemalen eischil overheen doen, zodat de fosfor/calcium balans niet te ver afwijkt
flin
5-sterren

Berichtdoor flin » Ma 04 Okt 2010, 01:02

Limpy´s aai-assistente schreef:Strak plan, laat dr vooral eten wat ze lekker vind = in haar geval spiervlees.
Kijk wel uit met hoeveelheden orgaan, voor versgevoerde nierkatten wordt ± 5% organen aanbevolen...
Mijn opaatje rammelt ook en beetje met zn eigen organen, die geef ik zo´n 9 % qua lever/nier maar hart geef ik hem wel 15 %. (ivm taurine)

taurine zit in alle delen van 'n prooidier/vlees , orgaan etc, 't 'probleem' is dat we niet exact weten hoeveel,
en daarnaast niet weten hoeveel een katzel aan taurine minimaal nodig zou hebben,

wèl weten we dat teveel taurine geen nadelige effecten zou veroorzaken, en tè weinig taurine serieuze problemen oplevert

er doen allerlei geruchten de ronde dat in hart meer taurine zit, (in verhouding dan) en in hersenen en ogen van dieren ook,
'k heb nog nooit 't bewijs gevonden: 'k kan 't nergens terugvinden in de nutritionele data en sites

... zelf geef 'k dus af en toe taurine bij, just in case, van Solgar...

neemt niet weg dat de meeste katzels hart gewoon lekkur vinden  ;)
Limpy
5-sterren

Berichtdoor Limpy » Ma 04 Okt 2010, 21:09

Dan neem ik aan dat je het over volwassen prooidieren hebt en geen eendagskuikens?

Hier vinden ze hart ook lekkerder dan ander orgaan (mits van kip,eend of nijn)...
Zijn hersenen nou ook orgaan? (vinden ze hier ook lekker)
koekje
Moderator

Berichtdoor koekje » Ma 04 Okt 2010, 21:53

ja hersenen zijn organen. dat sommige mensen botte harsens hebben, maakt hersenen nog niet meteen vleesbot  :P
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”