Nieuw hier

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Nieuw hier

Berichtdoor Barfplaats

Shimoni
1-ster

Nieuw hier

Berichtdoor Shimoni » Wo 29 Sep 2010, 13:48

Na de zoveelste kat met struviet ben ik door een zoektocht op internet hier terecht gekomen.
De dierenarts zegt steeds dat er niks anders aan te doen is dan hun dieetvoer.
En aangezien wij 7 katten hebben die gewend zijn dat er altijd knabbels klaarstaan adviseren ze de dieetknabbels.
Elke keer dat er bij een kat struviet was gevonden hebben we dus braaf geprobeerd die ene kat de dieetknabbels, en de rest normale brokjes te geven.
Wat steeds weer resulteerde in wilde knokpartijen en blèrende katten midden in de nacht.
Dus we hebben het nooit langer dan een paar dagen volgehouden.

Aangezien de dierenarts steeds de knabbels aanbood dachten wij dat gewone knabbels en water prima voer zou zijn.
Behalve deze site heb ik er veel meer uit geplozen.
En heb 'het licht gezien'.
Wij gaan over op gewoon voer!
Wel de voorverpakte dingen, mijn betere helft kan er absoluut niet tegen om een herkenbaar stukje vlees te zien.

Nu komen er wel wat vragen naar boven in mijn hoofd.
We hebben een kereltje van 4 rondlopen in huis. Hij weet dat ie niet aan het voer mag komen, maar toch...
- Als de katten niet gelijk hun bakje leeg eten wordt de kans op bacteriegroei steeds groter, hoe lossen jullie dat op?
- Hoe lang kan ik eigenlijk zo'n bakje voer buiten de koelkast laten staan?
- De laatste kat heeft een Ph van 8, zal ik nu alleen over gaan op versvoer of ook cranberry toe gaan voegen? (troebele appelazijn is hier nergens te koop)
- Of moeten we voor deze kat ander dieetvoer hebben?
- We hebben genoeg teststrips in huis, maar om de hoeveel tijd/dagen kan ik het beste testen of er vooruitgang in zit?
- Er is een groot prijsverschil in de verschillende merken, maar is er ook een kwaliteitsverschil?

Ik hoor graag jullie tips.

Groetjes,
Shimoni.
Too
5-sterren

Re: Nieuw hier

Berichtdoor Too » Wo 29 Sep 2010, 22:16

Welkom !! :)

Ik zal een poging wagen:

De struviet patient: een kvv zonder granen zou t mooiste zijn, er zijn merken met een speciale diabetesvariant, Haaksbarf is ook een optie daar moet je wel verschillende smaken van voeren om çompleet te voeren
Maar t kan heel goed zijn dat alleen t versvoeren de truc doet, als je zelf teststrips hebt is t niet moeilijk om de Ph in de smiezen te houden en aan de hand daarvan in te grijpen.
van testen en frequentie heb ik geen kaas gegeten

T allerhandigste is als iedereen gewend is aan beperkte etenstijden, bakjes neerzetten 15/30 minuten en dan gaat t allemaal weer weg voor een volgende ronde [mijn dames hadden dat [toen nog met brok] erg snel door -in 2 dagen was t geregeld-. En soms zul je dan toch door een blér-fase heen moeten.
Mensenkindjes snappen ook best snel dat sommige dingen even niet mogen [én ze worden 'vanzelf' wat ouder ;)] anders zou je misschien een hoge plek voor t eten kunnen creëren

Er zijn idd erg grote prijsverschillen... de voorkeur hebben merken die [gemalen] bot als calciumbron hebben ipv een calciumsupplement.
Er is overigens niks op tegen om merken en smaken te varieren, zo kun je de kosten misschien ook een beetje sturen
Als je veel vriezerruimte hebt : grote hoeveelheden [denk aan 100kg] kopen levert vaak ook een korting op
Uiteindelijk gaat t er om dat je voer geeft waar je beestjes 't "goed op doen"

Tot zover mijn 2 centen... ik ben benieuwd hoe t gaat
flin
5-sterren

Berichtdoor flin » Wo 29 Sep 2010, 22:59

Hai, en welkom!

'k zou je aanraden 't stuk(  :biggrin2: ) onderaan pag 3 even goed te lezen:

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 73.30.html
HildeR
4-sterren

Berichtdoor HildeR » Wo 29 Sep 2010, 23:05

Mijn ervaring is dat zodra de katten kvv lekker vinden het binnen 5 minuten op is  ::)

Met Bibi heb ik de beste ervaring. Het wordt hier heel goed gegeten in ieder geval.
koekje
Moderator

Berichtdoor koekje » Zo 03 Okt 2010, 18:33

Welkom en wat goed dat je het licht heb gezien!  :D

over je vragen:
- ik voer 2x per dag en weet hoeveel ze ongeveer willen/nodig hebben. Weglopen van het bakje betekent bakje weer terug in de koelkast voor de volgende maaltijd. Vlees bederft niet acuut, je kunt het gerust even laten staan.
- Gemalen is wel sneller weg dan hele stukken. Als ze hier een duif of halve kip krijgen, ligt die er wel soms bijna 2 dagen. Na de 2e dag eten ze er bijna niet meer van en gaat hij de vuilbak in. Gemalen prak zou je best een half uur kunnen laten staan, voordat het de koelkast weer ingaat. Katten leren het beste gewoon op maaltijden te eten door na het eten het bakje weer weg te halen.
- ik heb zelf geen ervaring met struviet, maar ik denk dat je wel iets zou moeten bijverzuren. Test zelf de urine en verzuur van wens bij.
- Zou ik niet doen. Beiden kvv geven en voor de ene extra verzuren. Meten is weten.
- ik zou 1 tot 2x per week doen, maar ik heb daar geen ervaring mee.
- Ja, er is kwaliteitsverschil. Kies een kvv met zo min mogelijk granen en plantaardige dingen en gemalen bot ipv een calciumsupplement.  De geëikte merken voor katten zijn CB, HB, Bibi, Bandit en CV. Smuldier, Lotgering en Prins hebben ook kvv, maar van een wat dubieuzere kwaliteit. Ik heb hier vaker gehoord dat sommige katten alsnog struviet krijgen van CB, dus mogelijk dan Bibi of HB voeren.

Lees zeker ook andere dingen hier in de kattenafdeling  (en eventueel de hondenafdeling), er zijn al veel mensen je voor gegaan met dezelfde problemen als jij ongeveer ervaart. Mss zitten er wel goede oplossingen tussen die ook voor jouw situatie toepasbaar zijn.
Bij meer vragen of opmerkingen, kan je natuurlijk altijd roepen.
petra1717
1-ster

Berichtdoor petra1717 » Di 02 Nov 2010, 15:30

Hallo

Ik merk dat de katten verschillend reageren op de rauwe voeding.
Bandit vinden ze niet lekker. Zelf een kat van mij geeft daarvan over.
Ook is het voer wennen. Verschillende keren bij een kat het eten aangeboden en geweigerd. Maar ineens ging het eten wel naar binnen.
Verschil in prijs is er. Op de markt is het goedkoper dan in de dierenwinkel, maar de markt heeft niet alles te koop.
Ook koop ik sommige kauwproducten biologisch en dat is wat duurder.

IK geef allerlei soorten vlees en rollen vlees en kauwproducten. Ik wissel zoveel mogelijk af.
Ook kijk ik naar wat ze lekker vinden :)
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”