hoe ziet een 'goed bevleesd' karkas er uit?

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

judith vd
5-sterren

Berichtdoor judith vd » Zo 12 Sep 2010, 19:31

Hi!
Ik lees vaak over goedbevleesde ribben, karkassen, ruggen, enz.
Bij lupa en herby heb ik eea besteld. Kipkarkassen heb ik bij de slager gehaald,  maar dit is dus het enige wat ik heb gezien. Ik heb geen vergelijkingsmateriaal. Kunnen jullie misschien foto's plaatsen van botten/karkassen die goed bevleesd zijn? Zouden jullie erbij kunnen vermelden hoeveel het percentage bot/vlees ongeveer is. Dat maakt het voor mij wat makkelijker om een volledig barf (Diza krijgt nu kvv/barf) menu te maken.

Bedankt alvast!

Judith
lauraV
5-sterren

Re: hoe ziet een 'goed bevleesd' karkas er uit?

Berichtdoor lauraV » Zo 12 Sep 2010, 20:56

helaas geen foto`s  :)
maar de verhouding van een vleesbot is 50/50 , is het bot te kaal dan geef je er wat spiervlees bij om het aan te vullen
May Linn
5-sterren

Berichtdoor May Linn » Zo 12 Sep 2010, 21:07

http://www.barfclub.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=52&Itemid=86
Zie hier wat foto's. Ook staan er een aantal voorbeelden bij van ontlede botten, waar je kan zien hoeveel vlees eraan zit en hoeveel bot.
Vaak is het ook gewoon schatten, op den duur wordt je daar steeds handiger in  :)

Om een paar producten van herby en lupa te noemen en hoeveel vlees/bot eraan zit geschat:
Eendenruggen 60% vlees, 40% bot
Eendennekken 70% vlees, 30% bot
Kipkarkas herby 20% vlees, 80% bot
hazenrug 30% vlees, 70% bot
Konijnenrug lupa 60% vlees, 40% bot
202Spots
5-sterren

Berichtdoor 202Spots » Zo 12 Sep 2010, 21:49

kip nek Afbeelding

kip vleugel Afbeelding

kip hele poot Afbeelding

kip drumstick/poot Afbeelding

kip dij Afbeelding

kippen ruggen Afbeelding

kalkoen nek Afbeelding

kalkoen vleugelAfbeelding

eend nek Afbeelding
Laatst gewijzigd door mahuni op Zo 12 Sep 2010, 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.
TMG1961
5-sterren

Berichtdoor TMG1961 » Zo 12 Sep 2010, 22:06

Moet zeggen dat ik het ook moeilijk vindt om op het oog te bepalen wat de verhouding vlees/bot is. Pixie krijgt 40% vleesbot, dat is 350 gram per dag, zou dus 175 gram bot zijn per dag dus 20% kaal bot.

Als ik de percentage bekijk die May Linn geeft en de foto's van 202Spots dan begrijp ik nu ook waarom ze af en toe nog echt harde ontlasting heeft.
May Linn
5-sterren

Berichtdoor May Linn » Zo 12 Sep 2010, 22:14

TMG1961 schreef:Moet zeggen dat ik het ook moeilijk vindt om op het oog te bepalen wat de verhouding vlees/bot is. Pixie krijgt 40% vleesbot, dat is 350 gram per dag, zou dus 175 gram bot zijn per dag dus 20% kaal bot.

Als ik de percentage bekijk die May Linn geeft en de foto's van 202Spots dan begrijp ik nu ook waarom ze af en toe nog echt harde ontlasting heeft.

Nou niet helemaal toch, kijk maar naar die foto's, op allemaal is het vleesaandeel groter dan het botaandeel. Wat betekend dat het zeker 50%/50% bevleesd is of beter.
Dat is ook bij de producten die ik noem, vindt ik alleen het haaskarkas en kipkarkas wat weinig bevleesd, maar andere prodcuten weer meer bevleesd.
Is de ontlasting van Pixie vaak krijtwit? heeft zo ook moeite met poepen? als deze vragen nee zijn, dan is de ontlasting van Pixie prima, het hoort ook wel een stuk steviger te zijn dan brokkenontlasting.
TMG1961
5-sterren

Berichtdoor TMG1961 » Zo 12 Sep 2010, 22:28

May Linn schreef:Nou niet helemaal toch, kijk maar naar die foto's, op allemaal is het vleesaandeel groter dan het botaandeel. Wat betekend dat het zeker 50%/50% bevleesd is of beter.
Dat is ook bij de producten die ik noem, vindt ik alleen het haaskarkas en kipkarkas wat weinig bevleesd, maar andere prodcuten weer meer bevleesd.
Is de ontlasting van Pixie vaak krijtwit? heeft zo ook moeite met poepen? als deze vragen nee zijn, dan is de ontlasting van Pixie prima, het hoort ook wel een stuk steviger te zijn dan brokkenontlasting.

Ik heb een keer ontlasting van haar gezien die wit achtig van kleur was, ze heeft niet echt moeite met poepen, maar het is soms wel vrij hard.

Momenteel krijgt Pixie hoofdzakelijk kipkarkas afgewisseld met eendennek en kwartelkarkas. Over 2 weken komen de eendenruggen binnen en de parelhoenkarkassen schijnen nog in de maak te zijn.
May Linn
5-sterren

Berichtdoor May Linn » Zo 12 Sep 2010, 22:34

Harde keutels vindt ik niet verontrustend, zolang ze geen moeite met poepen heeft.
Zijn ze echt krijtwit, dan heeft ze die dag ws teveel aan bot gehad. Voor een keer is dat geen enkel probleem, komt het echt vaak voor dan zou wat meer vlees toevoegen aan het menu. Eendenruggen zijn mooi, goed bevleesd!
judith vd
5-sterren

Berichtdoor judith vd » Zo 12 Sep 2010, 23:16

Bedankt voor jullie reacties! Ik heb 't idee dat ik vrij goed doe.
*Nikki*
5-sterren

Berichtdoor *Nikki* » Ma 13 Sep 2010, 13:55

May Linn schreef:Harde keutels vindt ik niet verontrustend, zolang ze geen moeite met poepen heeft.
Zijn ze echt krijtwit, dan heeft ze die dag ws teveel aan bot gehad. Voor een keer is dat geen enkel probleem, komt het echt vaak voor dan zou wat meer vlees toevoegen aan het menu. Eendenruggen zijn mooi, goed bevleesd!

Ik geef dus per dag 1 soort rauw vlees, op een bot dag heeft Buffy altijd krijtpoep (vreemd genoeg Diezl niet) maar ze heeft er nooit last van. De dag na bot krijgen ze meestal pens.
TMG1961
5-sterren

Berichtdoor TMG1961 » Ma 13 Sep 2010, 15:03

Pixie krijgt iedere dag bot en spiervlees. Twee maal per week krijgt ze 200 gram complete vis, meestal sardien of ansjovis, binnenkort eens makreel en panharing proberen. De organen krijgt ze over 4 dagen verdeelt en de groentenmix over 2 dagen.
cindy5409
4-sterren

Berichtdoor cindy5409 » Ma 13 Sep 2010, 15:05

Haring was hier niet zo'n succes voor makreel doen ze een moord
mysmoothcollies
4-sterren

Berichtdoor mysmoothcollies » Ma 13 Sep 2010, 19:30

cindy5409 schreef:Haring was hier niet zo'n succes voor makreel doen ze een moord
:) :D ;DIs hier precies andersom, ha, ha.
TMG1961
5-sterren

Berichtdoor TMG1961 » Ma 13 Sep 2010, 22:02

Pixie likt eerst 1 of 2 keer aan de vis of botwerk en dan gaan ze vakkundig naar binnen. Tot nu toe nog niets gehad wat ze niet eet.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”