Runderluchtpijp?

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Barfplaats
Gesponsord bericht

Runderluchtpijp?

Berichtdoor Barfplaats

Anne in Duitsland
5-sterren

Runderluchtpijp?

Berichtdoor Anne in Duitsland » Wo 08 Sep 2010, 13:51

Mijn eega heeft in zijn oneindige wijsheid, en in mijn afwezigheid, zich een stuk of wat runderluchtpijpen laten aanpraten bij een van onze barfadresjes (vermoedelijk, hij weet namelijk niet meer hoe de behulpzame dame het spul noemde en er zit ook geen stickertje op). Er hangt ook een lap vlees aan, en volgens de barfdame is het allemaal vreselijk gezond).
Nou weet ik niet precies wat ik er mee aan moet. Voer ik dat als orgaan? Of als bot? Het is hoofdzakelijk een verzameling kraakbeen; ik heb er eentje in de lengte doormidden gesneden. Of tel ik het gewoon niet mee in het menu en krijgen de hondjes het als Knabberspass?

En voortaan doe ik de barfinkopen weer, laat dat duidelijk zijn. >:( ;)
May Linn
5-sterren

Re: Runderluchtpijp?

Berichtdoor May Linn » Wo 08 Sep 2010, 14:12

Leuke verassing  ;D
Heb je een droogmachine? zo ja zou ik ze lekker gaan drogen, vinden ze heerlijk!
Zo niet, dan kun je het vlees wat eraan hangt als spiervlees voeren en de luchtpijpen als orgaan.
Maar het is wel een orgaan met weinig voedingswaarde, dus zou ook als tussendoortje kunnen.
Anne in Duitsland
5-sterren

Berichtdoor Anne in Duitsland » Wo 08 Sep 2010, 14:33

De droger, natuurlijk! :doh:

Hoe lang zouden ze erin moeten, denk je?
May Linn
5-sterren

Berichtdoor May Linn » Wo 08 Sep 2010, 14:38

Volgens mij niet zo gek lang, ik snijdt ze altijd even doormidden en dan erop.
Uur of 8-10, mits je het vet er natuurlijk goed afhaalt.
Anne in Duitsland
5-sterren

Berichtdoor Anne in Duitsland » Wo 08 Sep 2010, 14:46

O, je doet ze er gewoon in grote lappen op, niet in ringetjes of stukjes?

Vet zit er volgens mij niet aan trouwens, alleen die lap langwerpig vlees.

Bedankt voor de info!
May Linn
5-sterren

Berichtdoor May Linn » Wo 08 Sep 2010, 14:53

Ikzelf doe ze niet in ringetjes nee, hoogtens in wat grotere stukken zodat ze in de droogmachine passen.
Maar dat is ook maar net hoe jij de wil voeren, in grotere stukken zijn het meer kauwsnackjes, in kleine stukjes meer tussendoortje.
Die lap vlees zou ikzelf zo voeren, maar kan er natuurlijk ook bij.
Hoe jij het graag wil, ik weet iig zeker dat je honden het heerlijk vinden  :)
Angelique
5-sterren

Berichtdoor Angelique » Wo 08 Sep 2010, 17:27

Anne in Duitsland schreef:O, je doet ze er gewoon in grote lappen op, niet in ringetjes of stukjes?

Vet zit er volgens mij niet aan trouwens, alleen die lap langwerpig vlees.

Bedankt voor de info!

Een ringetje is hier ooit zo in de slokdarm geschoven. Paste precies, gleed alleen niet door natuurlijk :-X Sindsdien hier alleen maar plakken. :)  Het hoort hier nergens bij, dus Knabberspass :biggrin2:
HannekeKjell
5-sterren

Berichtdoor HannekeKjell » Wo 08 Sep 2010, 20:31

Ik snij 'm 1x dwars door en dan in de lengte in 4en... uhhh is dat een beetje te volgen?  :D
Dan houd je in ieder geval stukken over van 2-3 cm breed en 15-20 cm lang.
En dan een uurtje of 8 in de droogmachine.  :)
Benjy en Misty
5-sterren

Berichtdoor Benjy en Misty » Wo 08 Sep 2010, 22:45

HannekeKjell schreef:Ik snij 'm 1x dwars door en dan in de lengte in 4en... uhhh is dat een beetje te volgen?  :D
Dan houd je in ieder geval stukken over van 2-3 cm breed en 15-20 cm lang.
En dan een uurtje of 8 in de droogmachine.  :)

Die methode kon i k nog niet. Hier maak ik allemaal kleine ringen. Vinden ze echt heerlijk en ze doen er ook nog best lang over. Een koekje is hap-slik-weg maar die ringen kauwen ze toch wel even op.
Paula1976
4-sterren

Berichtdoor Paula1976 » Do 09 Sep 2010, 09:53

Ik droog ook de luchtpijp, maar dan in de oven omdat ie te dik was om in mijn droger te doen. De huidachtige lap wat er aan zat heb ik ook gedroogd en dat wil ook prima als snack. Ik droog de luchtpijp in zijn geheel en knip em daarna met de wildschaar in stukken van zo'n 6 cm en die krijgt Tico dan als snack. Makkelijker is waarschijnlijk om de luchtpijp in de gewenste stukken te knippen vóór het drogen!  :-[

Long wil ook super in de droger!

Dus helemaal zo slecht nog niet van je man!
Alba
5-sterren

Berichtdoor Alba » Vr 10 Sep 2010, 10:51

Ik heb voor Alba wel eens paardenluchtpijp gedroogd in de droger, een stuk van ongeveer 10 cm en dan in 4 'kwartjes' zodat het repen werden. Ze vond het erg lekker maar om de een of andere reden verteerd ze het voor geen meter en kwam het er óf heel snel van achter weer uit óf bijna 2 dagen later terug uit de maag. Beide niet echt goed leek me, dus ze krijgt het niet meer. Ongedroogd kraakbeen verteerd ze wel prima.

Hopelijk kunnen jouw honden ertegen, dan is het een heerlijke snack. Als het nou niet duur was misschien dus wel een toffe actie van je man :biggrin2:.
pike
5-sterren

Berichtdoor pike » Vr 10 Sep 2010, 12:40

Runderluchtpijp snee ik altijd in ringen en dan in de droger. Het waren super snackjes. Ze kregen er doorgaans 's avonds na de laatste wandeling eentje. Ze deden er zowat net zo lang mee als met 500 gram eten  ::) Maar ze verteerden niet en werden altijd in hun geheel weer uitgepoept in een prutje, en nadat ik meerdere keren 's nachts eruit moest omdat er eentje niet lekker was, ben ik er uiteindelijk mee gestopt. Kraakbeen, in welke vorm dan ook, valt bij geen van mijn honden goed. Om die reden geef ik ook geen eendagskuikens meer, die geven dezelfde effecten.
Anne in Duitsland
5-sterren

Berichtdoor Anne in Duitsland » Vr 10 Sep 2010, 13:14

Alba schreef:Hopelijk kunnen jouw honden ertegen, dan is het een heerlijke snack. Als het nou niet duur was misschien dus wel een toffe actie van je man :biggrin2:.

Mwah, hij heeft bij dezelfde gelegenheid ook nog een stel Neanderthalerbotten gekocht die je als fundament voor een paaldorp kunt gebruiken... 'Echt zó goed voor het gebit,' zei de barfdame nog. Niet dus, not in my huishouden! Ik zal ze eens laten ontdooien en misschien mag Laika er een tijdje op knabbelen, want die kraakt niet graag (heeft grote voorkeur voor hap sloek weg door d'r grote boxerstrot), en de botten zijn te groot om door te slikken. Maar de reuen zouden zonder meer proberen ze kapot te kraken, en daar gaan we dus niet aan beginnen!

Dus ik blijf gewoon de barfshopper hier! ;D
Alba
5-sterren

Berichtdoor Alba » Vr 10 Sep 2010, 23:20

Anne in Duitsland schreef:Mwah, hij heeft bij dezelfde gelegenheid ook nog een stel Neanderthalerbotten gekocht die je als fundament voor een paaldorp kunt gebruiken... 'Echt zó goed voor het gebit,' zei de barfdame nog. Niet dus, not in my huishouden! Ik zal ze eens laten ontdooien en misschien mag Laika er een tijdje op knabbelen, want die kraakt niet graag (heeft grote voorkeur voor hap sloek weg door d'r grote boxerstrot), en de botten zijn te groot om door te slikken. Maar de reuen zouden zonder meer proberen ze kapot te kraken, en daar gaan we dus niet aan beginnen!

Dus ik blijf gewoon de barfshopper hier! ;D

Heel verstandig ;D. Mijn vriend belt zelfs als er orgaanvlees in de aanbieding/afprijzing is in de supermarkt. Hij weet heel goed wat wel en niet kan, hij zou volgens mij niet met Neanderthalerbotten thuis komen, maar laat de inkoop en het menu opmaken aan mij over. Het in stukjes hakken is voor hem (vind hij ook echt heel leuk!).
Aquillo
5-sterren

Berichtdoor Aquillo » Za 11 Sep 2010, 14:13

ideaal als verse snack of gewoon in de droger idd. vinden ze hier heerlijk als rauw extraatje
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”