Verharen in het najaar?

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Barfplaats
Gesponsord bericht

Verharen in het najaar?

Berichtdoor Barfplaats

Anne in Duitsland
5-sterren

Verharen in het najaar?

Berichtdoor Anne in Duitsland » Di 31 Aug 2010, 10:37

Onze Scotch is bezig met een tweede ronde verharen, heb ik de indruk. Hij verloor altijd een hoop ondervacht in het voorjaar, maar nu, eind augustus, kan ik de losse plukken ook moeiteloos uit zijn vel trekken. Gisteravond heb ik hem uitgebreid geborsteld, en er kwam echt een gigantische hoeveelheid uit - allemaal wit dons, geen zwarte dekharen. En als ik nog een half uur was doorgegaan, was diezelfde hoeveelheid er waarschijnlijk nog eens uitgekomen.
Het is een halve husky natuurlijk dus hij kan wel wat missen, en zijn vacht ziet er geweldig mooi uit en is nog lang niet kaal, maar ik vraag me af of er iets is wat ik in de gaten moet houden? Of kan dit een vertraagde barfreactie zijn (we barfen nu iets meer dan een jaar), dus een soort schoon schip maken in de huishouding, alle ouwe troep eruit?
Het viel me op dat de buitenshuis levende husky's in Zweden ook allemaal losse plukken vacht vertoonden op schouders en flanken (daar waar het bij Scotch ook loslaat), dus misschien is het gewoon des husky's?
Ik vraag het maar even na, want ik kan me niet herinneren dat hij voorheen ooit zoveel haar verloor rond deze tijd van het jaar. Voor de volledigheid: hij is bijna 7, barft dus sinds iets meer dan een jaar en is verder niet anders dan anders.
Anthraciet
5-sterren

Re: Verharen in het najaar?

Berichtdoor Anthraciet » Di 31 Aug 2010, 10:41

De harige monsters hier zijn ook allemaal aan het verharen hoor, dus maak je geen zorgen! ;)
Zelfs onze Dara is aan het verharen, alleen bij haar merk je dat niet zo omdat het veel minder is :biggrin2:

Maar de Mallesnoetjes verliezen komplete honden per dag, daar is echt niet tegenop te vegen/opruimen :o
Anne in Duitsland
5-sterren

Berichtdoor Anne in Duitsland » Di 31 Aug 2010, 10:50

O gelukkig! Ik kan inderdaad inmiddels wel een nieuwe husky samenstellen uit al het materiaal dat Scotch achterlaat... Maar waarom ruien ze nu zo? Je zou toch denken dat ze iedere haar kunnen gebruiken nu het koude seizoen eraankomt?
-Annemarie-
5-sterren

Berichtdoor -Annemarie- » Di 31 Aug 2010, 11:10

Mijn paardje is z'n zomervacht aan het verruilen voor de wintervacht, er komen ook bossen haar vanaf.  Zou het bij husky's soms ook zo gaan?  :-\
Geen idee hoor, ik doe maar een gooi......  ;)
lidija
3-sterren

Berichtdoor lidija » Di 31 Aug 2010, 11:12

hier ook gigantische haarballen, kleine schaapjes haal ik eraf tijdens kammen  :).
Wel vreemd nog nooit zo heftig gehad, merkte helemaal niet veel meer van het verhalen sinds ik versvoer.
charmed
5-sterren

Berichtdoor charmed » Di 31 Aug 2010, 11:24

Hier ook 2 die ik helemaal kaalgeplukt heb, dus de rest zal ook wel komen. De ondervacht moet er altijd zo snel mogelijk uit, zodat ze weer een lekker nieuwe ondervacht kunnen krijgen.
Mevroi Kruim
5-sterren

Berichtdoor Mevroi Kruim » Di 31 Aug 2010, 11:34

Hier idem, laatst een halve Kátur eruit gekamd  :D en de IJsco's hebben de zomervacht er al weer af en zijn druk bezig met de drielaags wintervacht.
me and my boys
5-sterren

Berichtdoor me and my boys » Di 31 Aug 2010, 12:22

hier ook, 3 jongens die hele bossen verliezen!!!
hannabelgje
5-sterren

Berichtdoor hannabelgje » Di 31 Aug 2010, 12:29

De haren moeten in de winter natuurlijk in een perfecte conditie zijn. Daar willen ze dan graag nieuwe haren voor hebben. Dus de oude moeten dan plaatsmaken. Hier zijn ze alweer bijna klaar.

groetjes van Hanna.
Anne in Duitsland
5-sterren

Berichtdoor Anne in Duitsland » Di 31 Aug 2010, 12:37

Ik denk dat ik één piepklein detailtje vergeten ben toen ik me zorgen maakte om het feit dat Scotch normaal gesproken nooit in het najaar verhaart: we hebben acht jaar in Zuid-Europa gewoond, en daar zijn de winters natuurlijk niet van dien aard dat hij een nieuwe vacht nodig heeft... Dit is de eerste keer sinds onze verhuizing naar Duitsland dat hij winterklaar moet worden gemaakt! ;D

Een hele opluchting dat hij dus gewoon een normale husky blijkt te zijn.  :animal_rooster: Misschien moet ik die ene hersencel van me toch wat vaker water geven. :shy:
Eos
1-ster

Berichtdoor Eos » Di 31 Aug 2010, 14:21

Mijn stofzuiger kan het hier in huis ook niet echt bijhouden..... en mijn dames zijn al aardig aan de kale kant :-\
Riek
5-sterren

Berichtdoor Riek » Di 31 Aug 2010, 22:25

Hier zijn ze ook weer begonnen.
Dus iedere dag stofzuigen en als je bezoek krijgt 2 keer. :-X
Cathelijn
5-sterren

Berichtdoor Cathelijn » Wo 01 Sep 2010, 12:45

De dagen worden alweer duidelijk korter: Floor is ook weer begonnen en zelfs Jonas heb ik alweer een keer geborsteld.
Bandji
2-sterren

Berichtdoor Bandji » Wo 01 Sep 2010, 17:30

Mijn honden verharen ook ze verruilen de zomervacht voor de wintervacht die een stuk dikker is.
Malamoods
5-sterren

Berichtdoor Malamoods » Wo 01 Sep 2010, 17:32

Het is hier ook weer "haren-in-de-koffie-periode". :biggrin2:
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”