Overzetten katten (zie het even niet meer)

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Sammy1980
5-sterren

Berichtdoor Sammy1980 » Wo 18 Aug 2010, 18:43

Een vriendin van mij heeft 6 katten en 2 honden.
Door de vele positieve verhalen over vers voeren heeft ze besloten haar honden en katten ook over te gaan zetten, eerst iig KVV en misschien zelfs ook wel BARF  :biggrin2:

Nou ben ik het een en ander aan het uitzoeken voor haar maar ik zie door de bomen het bos niet meer  :P
Ze heeft 1 kat die allergisch is voor granen, grassen en allerlei soorten groentes en daarbij heeft hij ook nierproblemen, daar krijgt hij fortakor voor.

De ander heeft blaasgruis en de andere 4 hebben geen gezondheidsproblemen.

Het overzetten van de katten zonder gezondheisproblemen zal niet zoveel problemen qua soort KVV opleveren, maar hoe zit het met die andere 2.
Welke KVV kan ik daarvoor het beste adviseren?
Elise Lecarme
3-sterren

Re: Overzetten katten (zie het even niet meer)

Berichtdoor Elise Lecarme » Wo 18 Aug 2010, 18:48

Elke kvv is goed zolang er geen granen (dus ook rijst) in zitten.
Voor zover ik weet zit in haaks barg en naturis geen granen. Als je van carnibest voor de diabetes variant kiest dan is dat ook graanvrij.
Voor eenkat met nierproblemen is het beste wat je kunt doen de brokken aan de kant schuiven en er kvv en/of barf voor in de plaats geven.
Wat blaasgruis betreft, daar weet ik te weining van maar mij lijkt in elke omstandigheid kvv/barf beter dan brok/blik...
koekje
Moderator

Berichtdoor koekje » Wo 18 Aug 2010, 18:54

is de allergie ook voor rijst? in veel kattenkvvs zitten rijst, maar ook een aantal niet, of er zijn smaken zonder rijst.

nu voer ik zelf geen kvv, dus ben niet zo thuis in de smaakjes en merken. alle ondergenoemde merken kvv zijn de versies voor kat, tenzij anders aangegeven.
gewone cb is met rijst, maar er zijn ook diabetes-versies. deze zijn zonder rijst. hondencb-diabetes is ook zonder rijst, maar ik weet niet of daar groentes inzitten.
HB is dacht ik ook zonder rijst, maar weet ik niet zeker.
Bibi is zonder rijst, wel moeilijker aan te komen.
Bandit is met groente, maar die hebben wel een speciale blaas- en niersmaak. Ik weet niet of het ook raadzaam is deze smaak aan gewone katten te voeren.
Carnivoer is ook met groen.
All animal is zonder graan en zonder groen en zonder rijst, maar ik ben daar sceptisch over. ze zeggen het hele dier in zo'n worst te stoppen. neem bv de smaak konijn, een volwassen konijn (uitgebalanceerde maaltijd) is wel groter dan 1 kilo. klopt bv het botpercentage dan nog wel van zo'n worst en doen ze er ook darmen (met inhoud) en vacht in? mijn katten houden echt niet van darmen en darminhoud en sien ook niet van vachten, tenzij van haarzelf.
prins is karton en vies.
smuldier heeft versies die glutenvrij zijn, maar dan zit er wel rijst in. hier lusten ze alleen enkelvoudige smuldier-kip.

met barf kan je veel makkelijker zelf bepalen wat er wel en niet in de katten gaat. en je kan zelfs eventueel de graantjes van de kippennekken peuteren voordat je ze aan de kat geeft.
met 6 katten heb je alleen veel minder overzicht over het eten zelf en kan het makkelijker zijn iedereen gewoon dezelfde prak te geven.
Sammy1980
5-sterren

Berichtdoor Sammy1980 » Wo 18 Aug 2010, 19:04

Dank jullie wel voor de reacties!!

Dan zat ik inderdaad goed te denken, voor de kat met allergieen inderdaad een graan/rijst vrije KVV waar ook geen groente inzit.
En degene met blaasgruis zal zowiezo wel opknappen van het overzetten.
De rest zal geen problemen opleveren

@Koekje; ik ben inderdaad ook van mening dat BARF in dit geval het beste is maar ik ben allang blij dat ze de katten over wilt zetten  ;)
Nyncke

Berichtdoor Nyncke » Zo 22 Aug 2010, 18:57

Bij blaasgruis is ook kvv zonder granen ed het beste, het allerbeste is barf.
Als het struviet blaasgruis is, zou ik 4 maanden Prins Struvit geven, eerst alleen die brokjes, is een geweldige strubiet oplosser. En als de kat zich beter voelt smorgens struvit brokjes en savonds kvv/ zelfgemalen barf.

Mijn Binkie deed het daar erg goed op, alleen was hij een stress en pissed-offer blaasgruiskater, dus het kwam geregeld terug...daar had ik nog geen barf oplossing voor gevonden.
fem fatale
5-sterren

Berichtdoor fem fatale » Zo 22 Aug 2010, 19:17

Met carnibest moet je oppassen, de laatste tijd mengen ze rijst door de frettenvariant. Mij persoonlijk is niets opgevallen, maar bij mij zal er ook niemand omheen eten. Maar op het Frettenforum zijn zeker vijf mensen die rijst in hun cb hadden, met allemaal een andere houdbaarheidsdatum, dus de verklaring van cb dat het een ongelukje was, is niet heel geloofwaardig.

Ik koop het voorlopig niet meer.
koekje
Moderator

Berichtdoor koekje » Zo 22 Aug 2010, 20:42

ik vind brok om struviet op te lossen echt geen adequate oplossing. het blijft namelijk brok, en er zit dan toevallig een extra verzuurder aan toegevoegd. geef vochtrijk vers en rauw en voeg dan naar behoefte zelf die verzuurder toe.
buiten dan zitten we hier op barfplaats en niet op brokjesplaats.
flin
5-sterren

Berichtdoor flin » Zo 22 Aug 2010, 22:24

Nyncke schreef:

Mijn Binkie deed het daar erg goed op, alleen was hij een stress en pissed-offer blaasgruiskater, dus het kwam geregeld terug...daar had ik nog geen barf oplossing voor gevonden.

wat gebruikte je, naast 't versvoer, dan wel om extra te verzuren?
Borke
5-sterren

Berichtdoor Borke » Di 24 Aug 2010, 10:37

Hier krijgen de katten - ook de nierpatiënten - al jarenlang Carnibest naast hun Fortekor.
Wat voor mij voorop staat is dat vers altijd beter is dan brok, zelfs dan nierbrok.

Probleem is echter dat je ook wilt dat ze het graag willen eten en na heel veel getob en geprobeer weet ik nu dat ze Carnibest graag eten en daar hou ik het dan ook bij.
Ik heb zoveel gezeur gehad met katten die niet willen eten, dat dit het is.
Nou moet ik zeggen dat de nierwaardes hier niet extreem slecht zijn/waren.

Onze oudste poes van 14.5 jaar toen zij stierf heeft het de laatste 6 jaar van haar leven prima gedaan op Carnibest samen met Fortekor, dus dat hou ik maar aan als maatstaf.

Bibi is mooi eten maar werkt hier op de darmen, Bandit nierdieet is prima, maar hier blieven ze dat niet...
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”