bezig met menu maar wat te doen met vis??

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

hubbabubba
2-sterren

Berichtdoor hubbabubba » Di 17 Aug 2010, 23:05

Ik ben bezig met een menu in elkaar zetten (heb alles doorgelezen en aantekeningen gemaakt)

Nu ben ik met het volgende bezig:

50% vleesbot
15% groente
15% orgaanvlees 
20% spiervlees   

Maar kom net met het maken van een menu tot de conclusie... waar laat ik de vis???
Valt dit nog ergens onder of is dit geheel apart??
Moet ik dan bijv. 5% van de spiervlees afhalen en 10% van het vleesbot zodat vis ook aan bod komt met 15%??

Hoe hebben jullie dat gedaan?
Ik heb het nergens in mijn aantekeningen staan terwijl ik wel heel veel heb opgeschreven en weet ook zo 1, 2, 3 niet waar ik dit precies zou moeten vinden eerlijk gezegd en of dit duidelijk ergens staat... anders is dit na zoveel informatie niet echt blijven hangen :-[
Nadia
5-sterren

Re: bezig met menu maar wat te doen met vis??

Berichtdoor Nadia » Di 17 Aug 2010, 23:20

Wat voor vis ben je vanplan te geven??? Hele makrelen?? hele sardienes?? Zalmkop?? Of alleen wat zalmsnippers??

Als je zalmkoppen gaat geven, valt dit onder vleesbot en kun je gewoon 1 dag visbot geven inplaats wat kip of whatever.
Voer je exter snippers, zonder graat, dan doe je hetzelfde als met bot maar dan als spiervlees.

Voer je hele visjes, dan trek je het gewoon van je totaalgewicht af. Dus als je 7 kilo per week voert (een kilo per dag) dan voer je 1 dag vis, das een kilo. Dan houd je 6 kilo over om zelf samen te stellen.

Je kunt ook 5% vis incalculeren.. Dan neem je 5% van je vleesbot af en voer je die 5% vis.

Het hangt dus een beetje af wat voor vis je gaat voeren..
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is zo.
hubbabubba
2-sterren

Berichtdoor hubbabubba » Di 17 Aug 2010, 23:56

Dank je Nadia!

Hier schiet ik heel wat mee op!
Zalmkoppen, sardientjes en makreel was ik zeker van plan te geven (goede vetten toch??)

Mogen sardines ook uit blik gegeven worden of moeten ze vers??
En moeten alle ingewanden er nog in zitten, want lijkt me dat ik dat moet vragen bij de visboer aangezien alles meestal al schoon is..

Hoe zit het met zalm eigenlijk??
Ik heb wel eens gehoord dat doordat zalm gekweekt word hier in NL dat er veel hormonen in zitten, klopt dit??
Nadia
5-sterren

Berichtdoor Nadia » Wo 18 Aug 2010, 00:02

zalmkop, sardien, makreel, panharing, allemaal goed!! (goede vetten idd).

je mag voor de fun af en toe wel een sardien uit blik geven.. maar ik zou het niet als maaltijd geven. (veels te zout en niet meer vers) mocht je het geven, spoel dan wel even af met water!

De bedoeling is dat alle ingewanden er nog inzitten ja. Dan reken je het tot prooidier en kun je het van je totaalgewicht aftrekken. Hele sardientjes en hele makrelen hebben ze vaak niks mee gedaan!

Zalm zal vast wat hormonen bevatten, maarja, wat niet tegenwoordig  ???  kip en rund hebben dat ook.. Je zou kunnen vragen naar wilde zalm.
Vries (wilde) zalm wel even 2 weken in. er kan een paraciet in zitten (een wormpje) deze gaat dood door bevriezing.
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Wo 18 Aug 2010, 07:09

hubbabubba schreef:Dank je Nadia!

Hier schiet ik heel wat mee op!
Zalmkoppen, sardientjes en makreel was ik zeker van plan te geven (goede vetten toch??)

Mogen sardines ook uit blik gegeven worden of moeten ze vers??
En moeten alle ingewanden er nog in zitten, want lijkt me dat ik dat moet vragen bij de visboer aangezien alles meestal al schoon is..

Hoe zit het met zalm eigenlijk??
Ik heb wel eens gehoord dat doordat zalm gekweekt word hier in NL dat er veel hormonen in zitten, klopt dit??

Sardientjes geef je het beste vers (of uit de vriezer natuurlijk). Daar zitten de ingewanden nog in. Als je al vis uit blik geeft, geef dan vis dat in water of in olijfolie zit en niet in soja of zonnebloemolie. Dat bevat namelijk omega 6 vetzuren en daar krijgt je hond al genoeg van binnen.

Er zal van allerlei troep in gekweekte zalm zitten... Je kunt proberen aan biologische zalmkoppen te komen. Dat is al beter dan gewoon gekweekt. Of wilde zalmkoppen. Die moet je alleen dan wel invriezen, voordat je ze geeft (in de boeken staat 10 tot 21 dagen).
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”