Starten met BARF voor mijn Border Collie

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Omlaag

Beginnen met BARF

1
0
Geen stemmen
2
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 0
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Dex
1-ster

Berichtdoor Dex » Di 17 Aug 2010, 14:56

Hallo mensen,

ik ben nu twee dagen het internet af aan het speuren en ben overtuigd dat mijn BC van 8 maanden aan zijn laatste zak brokken bezig is. Moet ik voor een BC een hoger percentage aanhouden mbt zijn voeding? En kan hij gewoon van de ene op de andere dag overstappen op vers vlees?

Zo ja/nee, dan ga ik eens uitzoeken waar ik het verse vlees kan kopen en mijn tweede diepvries volladen met porties lekkers.
**Jolanda**
5-sterren

Re: Starten met BARF voor mijn Border Collie

Berichtdoor **Jolanda** » Di 17 Aug 2010, 15:07

Welkom op barfplaats!
Goede keuze om over te stappen op vers!

Ik zou er persoonlijk voor kiezen om eerst met KVV (kant en klaar vers vlees) te beginnen en daarna over stappen op barf ivm het verteren van botten. Wil je toch gelijk beginnen met Barf, lees je dan nu al goed in! Begin dan met zachte vleesbotten (kippennek, kipkarkas, kwartelkarkas, parelhoenkarkas, eendennek)

Je kunt je BC gewoon in 1x omzetten. Misschien wat warm water over het vlees gieten (niet te veel) om het wat smakelijker te laten ruiken, maar het hoeft niet perse.

Wat doe je allemaal met je BC? Behendigheid? Schapendrijven? Flyball? En hoe vaak? Of wandel je alleen met je hond en gooit dan met een balletje?
Als je veel sport kun je beginnen met 3-4% van het lichaamsgewicht (als hij 20kg zou wegen zou hij dan 600 tot 800gr per dag mogen) Doe je alleen wandelen ect kun je 2% aanhouden.
Merk je dat het te veel is of te weinig (dikker worden of vermageren) dan stel je het gewicht wat je voerd gewoon bij naar de hoeveelheid die beter past. ;)

Je moet nu even een knopje omzetten, vers voeren gaat toch net wat anders dan br*kken. Met vers heb je niet speciale dingetjes voor als hij meer beweegt, of minder, of iets speciaals voor pups of senioren. Je maakt uiteindelijk een uniek menu die geschikt is voor jouw hond ;) Je word zeg maar de dieetiste van je eigen hond. Is bijv 50% vleesbot te veel, dan geef je wat minder, is de hoeveelheid in totaal te weinig, geef je wat meer, heeft hij erg slappe ontlasting geef je wat meer vleesbot, heeft hij een of andere ziekte (denk aan nierproblemen) dan kun je het menu daar voor aanpassen ect. ;)
En heb je een oude hond die niet meer goed kan knagen dan geef je hele zachte vleesbotten of gemalen bot...je kunt dus per dag aanpassen wat jij nodig vind, maar daarvoor moet je je wel eerst goed inlezen in de bieb hier op Barfplaats ;)

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”