Chronische oorontsteking, haaruitval, versvlees?

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

RoxyShots
1-ster

Berichtdoor RoxyShots » Vr 06 Aug 2010, 21:44

Hoi allemaal, ik ben hier al langere tijd aangemeld maar heb nooit eerder iets geplaatst.
Maar momenteel ben ik op het punt beland dat ik 1 van mijn honden waarschijnlijk toch misschien is op ander voer moet gaan zetten.
Onze jongste telg van de 4 heeft al van pup af aan oorproblemen. Wij hebben lange tijd gedacht dat hij gewoon veel last had van oorsmeer, want het stonk niet, zag er niet uit als oormijt en hij schudde niet met zijn kop. Echter naarmate hij ouder werd vond hij het schonnmaken steeds minder leuk en werd echt heel bang als je hem hiervoor benaderde. Toen wij hem dus op 1,5 jarige leeftijd hebben laten casteren en hij toch onder narcose moest hebben we gelijk gevraagd of ze die oren eens goed schoon wilde maken. Diagnose "een fikse ooronsteking  en waarschijnlijk chronisch"

We moesten een week of een dag of 10 (ben het even kwijt) de oren behandelen met Auribiotic. Hierna zijn we teruggegaan en bleek dat 1 oor mooi schoon was en de andere wel minder maar nog niet schoon, dus we moesten doorgaan en dan het ene oor 2 a 3 x per week en de andere 1 maal.
Nou puntje bij paaltje kan ik dus om de twee weken 2 flesjes halen a 17 euro per stuk.
Ik zie verder geen verbetering want zodra ik dus stop komt het weer vrolijk terug.
En het lijkt me nou ook niet gezond om hem de rest van zn leven op antibiotica te houden hiervoor.
Nu hoor ik van andere dat je ook een kweek kunt laten nemen en ben dus allerminst blij dat de dierenarts me hier niet gelijk op heeft gewezen.
Maar goed, hij heeft inmiddels ook een beetje last van wat soep in zijn ooghoek  en hij verhaard ook nog eens vreselijk.
Dus vroeg ik mij af of vervlees in dit geval mogelijk uitkomst zou kunnen bieden?
Hij weegt 50 kilo
Mevroi Kruim
5-sterren

Re: Chronische oorontsteking, haaruitval, versvlees?

Berichtdoor Mevroi Kruim » Vr 06 Aug 2010, 22:05

Hoi, welkom dan maar  ;)

Dus als ik het goed begrijp eten je honden brok/blik en overweeg je nu vers te gaan voeren.
Uiteraard kan ik je dat alleen maar van harte aanbevelen  ;) ook los van oorproblemen bewijs je je honden een grote dienst door ze op vers te zetten.

Idd kan vers vlees helpen om een chronische oorontsteking te bestrijden. Vers voeren is zeker goed voor de algehele gezondheid en de weerstand, en veel huid- en oorproblemen verdwijnen na verloop van tijd. Vooral de granen in brokken kunnen hele vervelende huid- en oorproblemen veroorzaken dus als je vers gaat voeren is het slim om iig te zorgen voor graanvrije voeding.

Maar 100% zekerheid heb je niet, dat hangt ook af van de oorzaak. Er kan sprake zijn van een bacterie, gist, schimmel, of combinatie van die drie. Zeker als dat al lang aan de gang is zul je toch ook de veroorzaker(s) moeten bestrijden, je hond kan ze duidelijk niet zelf baas en vers is wel goed maar het kan een tijd duren voordat het effect echt merkbaar wordt. Daarnaast kan je hond last krijgen van stevig ontgiften, zeker als hij al tijden AB krijgt. Dat gaat oa via de oren dus het kan goed zijn dat het eerst erger wordt voordat het beter wordt.

Ik zou je adviseren om iig de kweek te laten maken, dat had idd beter eerder kunnen gebeuren maar beter laat dan nooit. En dan gerichte medicatie om de oorzaak te bestrijden. En je hond overzetten op een graanvrije kvv, bv diabetesversie, of, nog beter, zelf samen gaan stellen.
En als je dan toch vers gaat voeren, de andere 3 ook  ;)
RoxyShots
1-ster

Berichtdoor RoxyShots » Vr 06 Aug 2010, 22:13

Ja dat is dus de reden waarom ik mij destijds wel heb aangemeld maar niet verder ben gekomen.
Ik vind vervlees allemaal best erg omslachtig en alle honden eten nu in goede harmonie naast elkaar en als ik vervlees ga voeren gaat dit niet meer lukken vrees ik. Merk het al als ik eens pens voer dat ze zich dan al heel anders gedragen en aangezien ik het erg omslachtig vind om alle 4 de honden in een ander ruimte te gaan voeren wil ik het dus voorlopig bij 1 houden, de rest doet het prima op de brokken(cavom)
daarbij zijn ook de kosten nog een punt,  want ik heb dan 100 kilo hond op versvlees zitten als ze alle 4 gaan.
Dat zelf samenstellen vind ik op het moment nog echt te hoog gegrepen voor mij als trouwe brokkenfan.
dus zal toch iets van kant en klaar diepvriesvoer moeten worden.
moniqueo
4-sterren

Berichtdoor moniqueo » Za 07 Aug 2010, 10:02

Had hier een hond met enorme huidonstekingen
Laatst gewijzigd door moniqueo op Wo 29 Jun 2011, 01:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Babsie
1-ster

Berichtdoor Babsie » Za 07 Aug 2010, 10:31

Nou, dit is dus precies de reden waarom wij onze hondjes na de vakantie ook over gaan zetten op vers. Hoor er zoveel goeds over dat wij het ook echt gaan doen.
wijkje
5-sterren

Berichtdoor wijkje » Za 07 Aug 2010, 10:32

Ik ben ook op dit forum terecht gekomen ivm oorproblemen van mijn jongste..Volgens de dierenarts was het ook bij haar chronisch...Ik moest haar 2 keer per week haar oren cleanen met oorcleaner..

Ik heb haar toch overgezet op vers..Ik moet het even afkloppen maar tot nu toe geen last meer gehad zoals voorheen waarbij ik ieder half jaar bij dierenarts stond..Ook bij Jeppe hebben ze nooit een kweek gemaakt..Dus dat zou ik zeker wel vragen om zo de problemen gericht te behandelen !

Het is hier al geschreven ; het wil niet zeggen dat vers alles oplost..Maar Jeppe heeft vooralsnog geen last meer gehad van haar oortjes. Ik behandel haar oren nu wel af en toe met Prodier VSM of Puur Oor...

En het overzetten valt mee..Ik ben ook gestart met KVV maar geef steeds meer Barf.En ik heb hier 60 kg hond..En ben rond 1 kg barf per dag kwijt..Maar daarentegen voer ik ze 1 keer per dag..Dus het is 1 keer per dag even opletten..

Maar als ik zie wat je er voor terugkrijgt...Ik zou het echt doen...En qua kosten hoef je niet te laten..Valt reuze mee..
Laatst gewijzigd door wijkje op Za 07 Aug 2010, 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.
moniqueo
4-sterren

Berichtdoor moniqueo » Za 07 Aug 2010, 10:45

Als vers
Laatst gewijzigd door moniqueo op Wo 29 Jun 2011, 01:53, 1 keer totaal gewijzigd.
spreeuwtje
5-sterren

Berichtdoor spreeuwtje » Za 07 Aug 2010, 11:07

dan ga je toch lekker beginnen met de probleemhond op vers?
meestal is het zo dat wanneer men merkt dat er 1 het heel goed doet, volgt de rest ook..
tegen de tijd dat je zover bent, durf je misschien ook écht barf te gaan voeren ipv alleen kvv..
barfen is enorm veel goedkoper dan kvv!! (en ook goedkoper dan brokken als je het een beetje uitzoekt) ;)
Mevroi Kruim
5-sterren

Berichtdoor Mevroi Kruim » Za 07 Aug 2010, 13:11

Je was me net voor Spreeuw  ;)
Barfen is een stuk goedkoper dan kvv en zeker een stuk goedkoper dan allerlei dure dieet-en anderszinsbrokken. Plus dat je nog eens kapitalen uitspaart aan dierenartskosten.
Ook honden die het zogenaamd 'prima' doen op brokken doen het pas echt goed op vers. Waarom zou je je hond het beste voer dan onthouden?
RoxyShots
1-ster

Berichtdoor RoxyShots » Za 07 Aug 2010, 13:22

Nou weet je, ik ben ook echt wel min of meer overtuigd dat het beter is als brokken. Maar voor mezelf ben ik er gewoon nog niet helemaal aan toe om alles ineens over te gaan zetten. Ik denk ook best wel dat als ik erg tevreden ben met de eerste hond die ik ga proberen dat het dan vanzelfsprekend wordt dat de rest op termijn ook zal gaan volgen.
Maar moet voor mezelf nog een beetje aan het idee gaan wennen en het ook allemaal is een beetje gaan inpassen in ons dagelijks patroon
(en vooral in de vriezer ;D) en ik zie nog op tegen het zelf samenstellen, porties maken enz en ik betaal nu voor 15 kilo brokken 33 euro en ik vraag me af of ik met dat barven/kvv niet duurder uit ben. Mijn honden hebben het altijd prima gedaan op brokken dus voor mij is de overstap om ineens met alle 4  plots over te stappen gewoon nog wat groot, waarschijnlijk heeft dat gewoon wat tijd nodig als ik eenmaal met de eerste ben begonnen voordat dan de rest volgt
Mevroi Kruim
5-sterren

Berichtdoor Mevroi Kruim » Za 07 Aug 2010, 16:00

2 euro per kilo is niet echt beste kwaliteit brok ben ik bang  :-\ op den duur gaat je dat een veelvoud daarvan aan dierenartskosten opleveren.
RoxyShots
1-ster

Berichtdoor RoxyShots » Di 10 Aug 2010, 11:57

Mevroi Kruim schreef:2 euro per kilo is niet echt beste kwaliteit brok ben ik bang  :-\ op den duur gaat je dat een veelvoud daarvan aan dierenartskosten opleveren.

Tja toch is cavom ook geen slecht voer onder de brokken. Het is volgens mij vergelijkbaar met farmfood heb ik me laten vertellen door farmfoodkenners.
Ik ben er een stuk tevredener over als over de merken royal canin en eukanuba enzo.
Maar goed daar ging dit bericht niet over.
Heb inmiddels besloten na overleg met een andere dierenarts  en wat ervaringen van andere om hem op versvlees te gaan zetten.
en zijn oren te gaan onderhouden met puur oor. Ben benieuwd welk effect het gaat hebben op den duur.
*loes*
5-sterren

Berichtdoor *loes* » Di 10 Aug 2010, 12:05

Dit is de foto van 1 oor van tarzan, ruim een jaar geleden http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... msg1247776
Ik zal zo eens een foto maken van hoe het nu is, na overstap op hoofdzakelijk barf met af en toe wat kvv, maar hier komt nooit meer een brok in, terwijl wij ook alle zeilen moeten bijzetten om het financieel rond te breien(tars is 62kilo) maar gezien wat we aan doktoren kwijt waren voor die tijd, valt het mee.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”