Pureren groenten

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Pureren groenten

Berichtdoor Barfplaats

Wilma2206
1-ster

Pureren groenten

Berichtdoor Wilma2206 » Do 22 Jul 2010, 13:54

Hallo,

Ik pureer de groente(mix) voor de honden altijd met de keukenmachine.
Wat ik mij nu afvraag is: is het dan wel "kapot" genoeg? Is, zoals zou moeten, dan de celwand van de groente wel kapot?
Of is er misschien een andere, betere methode?
Nadia
5-sterren

Re: Pureren groenten

Berichtdoor Nadia » Do 22 Jul 2010, 13:55

Licht eraan hoelang je door pureerd..  Zitten er nog stukjes in? Of is het 1 glad papje..
Wilma2206
1-ster

Berichtdoor Wilma2206 » Do 22 Jul 2010, 13:59

Met zo'n keuken machine is het over het algemeen een "korrelig" papje met her en der wat stukjes.
Die stukjes zie ik dan ook (denk aan wortel) terug in de ontlasting.
Wil graag groente geven maar dan moet het wel nut hebben.
Nadia
5-sterren

Berichtdoor Nadia » Do 22 Jul 2010, 14:02

Wortel is lastig te pureren... Als je het in de ontlasting terug vind heeft het niet echt veel nut. Een korreling papje is wel ok. Maar wel zonder stukjes. Je kunt het volgende proberen..
(ik doe dat zo)

pak een grote (plastice) slakom. Snij de groente fijn. Met name wortel.. Zorg dat je komkommer erbij gebruikt deze laat veel vocht los. Evt klut je er een ei door of wat water.. dat maakt het wat makkelijker.. Dan doe ik steeds kleine beetjes.. Eerst een papje maken dan een handje erbij.. weer papje maken weer een handje erbij. Ik doe het met de staafmixer (wel tussendoor opletten dat t niet te heet word.. Evt kun je wortels ook even 3 minuten koken.. dan zijn ze wat hanteerbaarder..
HannekeKjell
5-sterren

Berichtdoor HannekeKjell » Do 22 Jul 2010, 14:06

Ik kook wortel ook heel even voor het pureren, dat gaat een stuk makkelijker.
En inderdaad zorgen dat je papje nat genoeg is, dan gaat het ook beter.
Daphne&Jayden
3-sterren

Berichtdoor Daphne&Jayden » Do 22 Jul 2010, 15:10

Ik vind het pureren met de staafmixer ook het makkelijkst. Alles klein snijden. Alleen ik pureer het in een smalle maatbeker, omdat het dan dichter op elkaar zit en ook sneller vochtig is. Telkens beetje bij beetje en dan overgieten in een grote bak. Klaar!

Bladgroenten maken het ook wel sneller vochtig.
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Do 22 Jul 2010, 16:10

Met een keukenmachine gaat het wel maar mijn ervaring is dat het meer pap wordt als je er wat vocht bij doet zoals yoghurt of ei. Ik gebruik zelf een sap-pers en daar ben ik zeer tevreden over. Als je twijfelt over of het wel fijn genoeg is: in de vriezer schijnt de verteerbaarheid nog iets toe de nemen (door invriezen dus) en als je het mengt met pens en je laat het even staan, schijnt de pens-goede-bacterie ook nog wat extra 'voor te verteren'.
202Spots
5-sterren

Berichtdoor 202Spots » Do 22 Jul 2010, 17:14

Ik gebruik ook de keukenmachine, of combinatie keukenmachien en Champion Juicer.
En mijn groentemix ziet er meestal zo uit.
In de rode circle is vergroot,en je ziet ook nog kleine stukjes wortel.
Afbeelding
De celwand verbreken betekend niet dat ELKE celwand van de groenten tot snot gemalen hoeft  worden.
Wanneer je de wortels,en andere hardere groentes, tot 'n  korrrel van 1-3 mm maald dan is dat klein genoeg hoor,
stukjes van 5 mm. zal je misschien zien,maar daar zal ook heus wel voedingstoffen uitgehaald worden.

Door het koken van wortels word de suikergehalte hoger, maar aan de andere kant word de BetaCarotene,
en de Vit A. OOK verhoogd  met koken, maar andere voedingstoffen zijn met rauw weer hoger dan met gekookt  :-\
Ik vind het voor mezelf makkelijker om de wortels gewoon rauw te malen.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”