Wel of geen warmte lamp: vraagje voor fokkers

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

ilovegoldenretrievers
3-sterren

Berichtdoor ilovegoldenretrievers » Ma 19 Jul 2010, 20:22

Ik had een discussie, de ene zegt wel een warmte lamp gebruiken met deze hitte en de andere zegt niet, omdat dit fijn is voor de moeder-hond.

De ene zegt weer dat de pup dood gaat als ik de warmte lamp niet aan zet. Maar in de natuur blijven de honden ook leven. Maar zij zegt dat het in de boeken staat. In mijn boek stond wel wat over warmte lampen, maar niet zo uitgebreid.

En als ze over dood praten, dan vind ik ook niet fijn.

Dus vandaar dat ik het hier vraag.

Wat is de waarheid.
Laatst gewijzigd door ilovegoldenretrievers op Ma 19 Jul 2010, 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.
M.P
4-sterren

Re: Wel of geen warmte lamp: vraagje voor fokkers

Berichtdoor M.P » Ma 19 Jul 2010, 20:46

hallo

voor de moederhond is dat niet fijn , te heet dan verlaat ze het nest
ik gebruik matten voor te verwarmen en de lamp hangt gereed, wel niet in het midden , aan ene kant van de bak ,  je ziet dat wel aan de pups of het nodig is of niet.
als ze rustig slapen en niet te veel rondfriemelen , of de hele tijd over elkaar kruipen , altijd in het midden willen liggen .......dan zijn ze tevreden, anders zet je de lamp maar op
begin met een meter er boven , en hou het in het oog......

groetjes
K@rin
5-sterren

Berichtdoor K@rin » Ma 19 Jul 2010, 21:13

ik gebruik ALTIJD een warmtelamp, zomers en 's winters.
Zomers iets minder lang.
Onderkoeling is één van de oorzaken voor puppysterfte en het risico van Herpes.
moeders moet wel in de gelegeheid zijn om niet onder de lamp te gaan liggen.
ilovegoldenretrievers
3-sterren

Berichtdoor ilovegoldenretrievers » Ma 19 Jul 2010, 21:26

Ik heb deze werpkist gekocht. Moet nog geleverd worden.

b 1.50 x l 1.00 x  h 0.50

Hij is van super hard plastic, de mijne heeft andere maten:
Afbeelding

Heeft iemand ervaringen met standaard en welke kan je het beste nemen, want die heb je ook voor warme lampen en dan hoef je geen gat te boren in het plafond.
Laatst gewijzigd door ilovegoldenretrievers op Ma 19 Jul 2010, 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
conleeuw
5-sterren

Berichtdoor conleeuw » Di 20 Jul 2010, 03:33

om puppy sterfte als gevolg van herpes voor te zijn gebruiken heel veel fokkers toch een warmte lamp, ik denk dat ik het zou overwegen omdat de alternatief toch heel triest is  :-\
Hanny
5-sterren

Berichtdoor Hanny » Di 20 Jul 2010, 07:53

Ik probeer het in de werpkist zo ongeveer 25 graden te laten zijn. In het midden onder het lampgedeelte.
Voorzover ik weet, zou het om herpes te voorkomen 30 graden moeten zijn, maar dat vind ik ondoenlijk voor de teef.
Laatst, toen het buiten zo bloedheet was en misschien vandaag wel weer, was het in huis 27 graden. Waarschijnlijk zou ik dan geen warmtelamp aan doen.
Voor mij is het belangrijk, dat de teef er bij blijft, dat geeft ook heerlijke warmte voor de pupjes.
Een kenis van ons heeft met heel warm weer (geen lamp aan), een nest verloren, zij doet dus nu altijd (al vallen de musen dood van het dak) een lamp aan.
Het is echt iets, dat je zelf moet besluiten.

Hanny
choopy
5-sterren

Berichtdoor choopy » Di 20 Jul 2010, 11:30

Hier altijd wel een warmte lamp, maar heb dan nog geen ervaring met nestjes in de zomer.
3x oktober/ november en 1x maart.
Ook ik had de temperatuur in de werpkist onder de lamp rond de 25 graden, wanneer de pups 2 weken waren liet ik de temp rustig aan zakken tot 20 graden. In de woonkamer hielden we het de 1e 3 weken op 22 graden, vanaf 4-5 weken ging dat ook terug naar 20 graden, zodat kist en kamer gelijke temperatuur hadden.
Alleen bij mn laatste nestje in november heb ik de lamp langer op een hogere temperatuur gehad, omdat ik er 3 extreme lichtgewichtjes in had zitten.

Als ik de verhalen van herpes enzo lees, dan zal ik ook zomers wel een warmtelamp doen, maar er wel voor zorgen dat moeders wat koeler kan liggen als ze wil, de lamp dus inderdaad in een hoek.
Sietie
5-sterren

Berichtdoor Sietie » Di 20 Jul 2010, 13:13

ik heb de lamp altijd in een hoekje te hangen en een grote werpkist, zodat de teef niet onder de lamp hoeft te liggen. Maar wil toch nog eens zon warmtemat hebben dat lijkt me erg ideaal pups lekker warm moeders lekker koel :)
evenstar
5-sterren

Berichtdoor evenstar » Di 20 Jul 2010, 14:54

Hier ook een warmte lamp met thermostaat die je bv instel op 30 graden . Wordt het warmer dan 30 graden dan slaat hij uit.
Wij hebben de lamp aan een standaard hangen die vast zit aan de bak.
ilovegoldenretrievers
3-sterren

Berichtdoor ilovegoldenretrievers » Di 20 Jul 2010, 16:44

Ik denk dat het mij kist niet lukt, een stang, maar ik kan vragen. Is best wel makkelijk.
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Di 20 Jul 2010, 18:49

De fokker van Biscuit gebruikt geen warmte lamp. Zij zorgt wel dat de omgevingstemperatuur lekker warm is. Maar ook weer niet te warm. Pups moeten vooral contact-liggen met mams en broers en zusjes. En dat stimuleer je door de temperatuur niet te hoog te maken. Zodra pups verspreid in de werpkist liggen, is het te warm. Zodra mama er niet in wil liggen, kan dat zijn omdat het te warm is.
Laatst gewijzigd door Lizzy op Di 20 Jul 2010, 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Angelique
5-sterren

Berichtdoor Angelique » Wo 21 Jul 2010, 00:32

Toen ik een aantal jaren geleden met dit weer een nestje had dreven de pups zonder lamp al van de hitte de kist uit. Met deze temperaturen zal ik dus niet snel een lamp aandoen. Voor de nacht is het even aanzien hoever het afkoelt en anders moet de lamp of sudderplaat in combi met mams het rond de 20 graden houden.
fem.
2-sterren

Berichtdoor fem. » Za 29 Dec 2012, 12:49

:D

Zal ik mogen vragen hoeveel watt en wat voor soort lamp jullie gebruiken als warmte lamp?
Er zijn infra rode lampen en donker stralende lampen en dan nog verschillende watts. 
En moet je ook een speciale fitting ervoor kopen?
Ik ben op zoek naar een warmte lamp voor de pupies in spe.

Bedankt voor de reactie

Hanny
5-sterren

Berichtdoor Hanny » Za 29 Dec 2012, 13:14

Ik gebruik een donker straler, gewoon omdat ik dat leuker vindt dan rood licht.
Of het wel of niet beter is, weet ik niet.
De lamp, die ik heb, verbruikt  iets van 200W. Hij kan niet gedimd worden, dan moet je een meer verbruikende lamp hebben.
Thermometer in de kist, hierin  is de temp.niet veel hoger dan een graad of 24 in het midden onder de lamp. De teef ligt meestal aan de zijkant. en dan liggen de pupjes vanzelf in het iets warmere gedeelte.
Mijn huis op deze temp. stoken vind ik voor mezelf niet prettig. dus een warmte lamp.
Hij hangt aan een kettinkje en dan kan ik de lamp hoger, of lager hangen, net wat nodig is.
Je hebt geen speciale fitting nodig, je koopt gewoon de lamp met houder er bij en klaar ben je.
Er zijn ook warmte matjes te koop, daaraan geven sommigen de voorkeur.

Hanny
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Ma 31 Dec 2012, 08:33

fem. schreef: :D

Zal ik mogen vragen hoeveel watt en wat voor soort lamp jullie gebruiken als warmte lamp?
Er zijn infra rode lampen en donker stralende lampen en dan nog verschillende watts. 
En moet je ook een speciale fitting ervoor kopen?
Ik ben op zoek naar een warmte lamp voor de pupies in spe.

Bedankt voor de reactie

Ik heb geen flets idee (ik heb warmtematten) maar als je zo'n lamp bij Spat of Fokkersplaza besteld, krijg je toch gewoon wat je nodig hebt?
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”